Subjective perception of quality of life in nursing students from a public university

Authors

  • Mayra Vanessa Cuellar López -
  • Julián Fernando Montoya Pipicano
  • Yamileth Castaño Mora

DOI:

https://doi.org/10.22267/rus.161803.51

Keywords:

Quality of life, Education, Education, nursing

Abstract

Introduction: Education is a factor that influences the quality of life of a person; however, the training process can cause a negative impact on that perception. The great cognitive effort and the requirements derived from the contact with people in condition of sickness and suffering cause stress and anxiety that affect the experience and the quality of life of the nurse in training. Objective: To determine the level of subjective perception of quality of life in nursing students from a public university. Materials and methods: A correlational descriptive study was performed with 112 active nursing students during the period of August and December, 2014. The sociodemographic data survey and the GENCAT Scale of Quality of Life were used. Results: The average index of subjective perception of quality of life was 106, which shows good appreciation of the current life condition. The best assessed dimension was Rights with 87.1% and the one with the lowest score was Physical well-being with 77.3 %. The student considers of greatest impact and importance the accompaniment, emotional and spiritual support from a solid support network throughout the course of his or her training period over the financial stability or the material acquisition capacity he or she can have.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mayra Vanessa Cuellar López, -

Enfermera. Unidad de Cuidado Intensivo, Clínica Nueva Rafael Uribe Uribe. Cali, Colombia.

Julián Fernando Montoya Pipicano

Enfermero. Unidad de Urgencias, Clínica Desa. Cali, Colombia.

Yamileth Castaño Mora

Enfermera, Esp. En Docencia para la Educación Superior, Master en Salud Mental con énfasis en Ciencias Humanas y Sociales. Profesora asistente Escuela de Enfermería Universidad del Valle. Cali, Colombia.

References

Boladeras-C M, Escobar-T J, Maldonado CE, et al. Bioética y Calidad de Vida. Editorial Kimpres, Bogotá, Noviembre 2000. 98-112.

The Legatum Institute. Prosperity Index, London W1J 5DW, United Kingdom, 2013: 1-3.

Bampi LNS, Baraldi S, Guilhem D, Pompeu RB, Campos ACO. Nursing undergraduate students’ perception of quality of life. Revista Gaucha de Enfermería. 2013; 34(1):125-132.

Bognar G. The concept of quality of life. Magazine Social Theory and Practice. 2005;31(4):561-580.

Montesino-J JL. Reseña de "La calidad de vida" de Marta C. Nussbaum y Amartya Sen. POLIS, Revista Latinoamericana [en linea] 2001. [Fecha de consulta: 1 de agosto de 2016] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30500231> ISSN 0717-6554. Págs: 15-20.

Banda-C AL, Morales-Z MA. Calidad de vida subjetiva en estudiantes universitarios. Revista Enseñanza e Investigación en Psicología. 2012;17(1):29-43.

O’Connor R. Development of the health effects scales. Working Paper 43, National Centre for Health Program Evaluation. Melbourne: NHMRC; 1995. p. 3-17.

Lugo-A LE, García-G HI, Gómez RC. Confiabilidad del Cuestionario de Calidad de Vida en Salud SF-36 en Medellín, Colombia. Revista Facultad Nacional de Salud Pública. 2006;24(2):38.

Alligood M, Tomey A. Modelos y teorías en enfermería. Editorial Elsevier, Séptima Edición. Página 311. Año 2011.

Peterson S, Bredow T. “Middle Range Theories Application to Nursing Research” Editorial Lippincott Williams & Wilkins . Tercera edición 2013: 274-279.

Verdugo MA, Vicent C. El significado de la calidad de vida. Proyecto ALSOI Publicaciones del INICO. 2004: 21-25.

Herreros-Rodríguez O, Gonzales G-Portilla MP, Pérez de Albenil del Val CE y Cols. Calidad de vida en estudiantes de ciencias de la salud. Anales de Psiquiatría. 1996;12(4):141-148.

Barraza CG, Ortiz-Moreira L. Factores relacionados a la calidad de vida y satisfacción en estudiantes de enfermería. Revista Ciencia y Enfermería Versión Online. 2012;XVIII(3):111-119.

Burgos Grob MF. Calidad de vida y estrés de los estudiantes de la Escuela de Enfermería. Universidad Austral de Chile. Disponible en: cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2004/fmb957c/pdf/fmb957c-TH.2.pdf. 2014: 20 - 25.

Ministerio de Educación Nacional. Informe sobre deserción estudiantil en la educación superior. 2008: 16-28.

Brunner JJ. Educación superior en América Latina: cambios y desafíos. Fondo de cultura económica. Chile 1990: 4.

Reig A, Cabrero J, Ferre R, Richart M. La calidad de vida y estado de salud de los estudiantes universitarios Universidad de Alicante; 2001: 1-10. Disponible en: http://www.biblioteca.org.ar/libros/88711.pdf

Smith K, Avis N, Assman S. Distinguishing between quality of life and health status in quality of life research: A Meta analysis. Qual Life Res. 1999;8:447-459.

Ardila R. Calidad de vida: una definición integradora. Revista Latinoamericana de Psicología [en línea] 2003. :3.

Polit D, Hungler B. Investigación Científica en Ciencias de la Salud. 6ta. Edición. México: Mc – Graw Hill. 2000.

Verdugo-A MA. Manual de aplicación de la Escala GENCAT de calidad de vida. Generalitat de Catalunya. Institus Catalá d’ asistencia i serveis socials. Barcelona, España. 2009. Pág: 45.

Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1993. Bogotá, D.C: Ministerio de Salud de la República de Colombia; 1993. Pág: 5.

Ministerio de la Protección Social. Ley 911 de 2004. Santafé de Bogotá, D.C: Ministerio de Protección Social; 2004. Pág: 7.

Universidad del Valle. Plan estratégico de desarrollo 2005-2015. Santiago de Cali, Enero de 2005. Págs: 1- 20.

Gómez O, Daza L, Zambrano V. Percepción de

cuidado en estudiantes de enfermería: caracterización e impacto para la formación y la visión del ejercicio profesional. Revista Avances en Enfermería, 2008;XXVI(1):86-96.

Universidad del Valle. Consejo académico. Resolución No. 027. Marzo 8 de 2001.

Moreno G, Moreno P, Mosquera A. Proyecto institucional para la identificación, prevención y seguimiento de la deserción estudiantil. Apoyo a proyectos de vida exitosos académicos y profesionales. Escuela Colombiana de Carreras Industriales. 2008. Págs: 10-20.

Meda-Lara RM, de Santos-Ávila F, Lara-García B, Verdugo-Lucero JC, Palomera-Chávez A, Váldez-Sierra M del D. Evaluación de la percepción de calidad de vida y el estilo de vida en estudiantes desde el contexto de las Universidades promotoras de salud. 2008: 10-15.

Bordignon NA. El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigenetico del adulto. Revista la Sallista de investigación. 2005;2(2):50-63.

Zubieta EM, Delfino GI. Satisfacción con la vida, bienestar psicológico y bienestar social en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Anuario de investigaciones. 2010;17:282.

Carreras MA, Carreras MP, Arjona JJ, Coria V, Jozami M, Pacheco M. Apoyo social en estudiantes universitarios de Santiago del Estero, Revista Trazos Universitarios, Universidad Católica de Santiago del Estero, Santiago del Estero - Argentina, Diciembre del 2011: 15-20.

Irazusta Astiazaran A, Gil Orozco S, Ruiz Litago F, Goikouria FJ. Hábitos de vida de los estudiantes de enfermería. Zainak. 2005;27:106.

Sánchez-O MA, De Luna BE. Hábitos de Vida Saludables en la población universitaria. Revista Nutrición Hospitalaria. 2015;31(5):1910- 1919.

Published

2016-12-20

How to Cite

1.
Cuellar López MV, Montoya Pipicano JF, Castaño Mora Y. Subjective perception of quality of life in nursing students from a public university. Univ. Salud [Internet]. 2016Dec.20 [cited 2024Nov.22];18(3):462-73. Available from: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/usalud/article/view/3107

Issue

Section

Scientific and technological research article