contadores web
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Scientific and technological research article

Vol. 19 No. 3 (2017)

Effect of a High-intensity Interval Training method on maximum oxygen consumption in Chilean schoolchildren

DOI
https://doi.org/10.22267/rus.171903.98
Submitted
May 17, 2017
Published
2017-12-06

Abstract

Introduction: The low levels of maximum oxygen consumption (VO2max) evaluated in Chilean schoolchildren suggest the startup of trainings that improve the aerobic capacity. Objective: To analyze the effect of a High-intensity Interval Training method on maximum oxygen consumption in Chilean schoolchildren. Materials and methods: Thirty-two high school students from the eighth grade, who were divided into two groups, were part of the study (experimental group = 16 students and control group = 16 students). The main analyzed variable was the maximum oxygen consumption through the Course Navette Test. A High-intensity Interval training method was applied based on the maximum aerobic speed obtained through the Test. A mixed ANOVA was used for statistical analysis. Results: The experimental group showed a significant increase in the Maximum Oxygen Consumption between the pretest and posttest when compared with the control group (p < 0.0001). Conclusion: The results of the study showed a positive effect of the High-intensity Interval Training on the maximum consumption of oxygen. At the end of the study, it is concluded that High-intensity Interval Training is a good stimulation methodology for Chilean schoolchildren.

References

  1. Chile. Agencia de Calidad de la Educación. Informe de Resultados Estudio Nacional Educación Física 2014. Santiago de Chile: Agencia de Calidad de la Educación; 2015. Disponible en: http://archivos.agenciaeducacion.cl/Estudio_Nacional_Educacion_Fisica_2014_8basico.pdf
  2. Bassett D, Howley E. Limiting factors for maximum oxygen uptake and determinants of endurance performance. Med Sci Sports Exerc. 2000;32(1):70-84.
  3. Mayorga-Vega D, Podadera A, Tejero M, Marban R. Asociación del IMC y el nivel de condición física en escolares de educación primaria. J Sport Health Res. 2012;4(3):299-310.
  4. García G, Secchi J. Relationship between the final speeds reached in the 20 metre course navette and the MAS-EVAL test. A proposal to predict the maximal aerobic speed. Apunts Med Esport (English Edition). 2013;48(177):27-34.
  5. Ramírez-Lechuga J, Femia P, Sánchez-Muñoz C, Zabala M. La actividad física en adolescentes no muestra relación con el consumo máximo de oxígeno. Arch Med Deporte. 2011;28(142):103-12.
  6. Organización Mundial de la Salud. Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Ginebra: OMS; 2010. Disponible en: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44441/1/9789243599977_spa.pdf Consultado [16/09/2017].
  7. Muros J, Morente-Sánchez J, Díaz M. Efecto de un programa de actividad física sobre el rendimiento aeróbico y la fuerza de prensión manual en niños. Arch Med Deporte. 2014;31(1):9-13.
  8. Gálvez A, Rodríguez P, García-Cantó E, Rosa A, Pérez-Soto J, Tarraga L, et al. Capacidad aeróbica y calidad de vida en escolares de 8 a 12 años. Clin Investig Arterioscler. 2015;27(5):239-45.
  9. López-Jaramillo P, Gómez-Arbeláez D, Cohen D, Camacho P, Rincón-Romero K, Hormiga C, et al. Asociación entre obesidad y baja capacidad muscular y función cardiorrespiratoria, factores de riesgo cardiometabólico en niños colombianos. Trauma Fund MAPFRE. 2013;24(1):17-23.
  10. Winter R. Le fasi sensibili (parte prima). Rivista di Cultura Sportiva. V. 1986;6:8-10.
  11. García G, Secchib J, Arcuric C. Relación entre las velocidades finales alcanzadas en los test UMTT y UNCa en sujetos masculinos. Apunts Med Esport. 2016;51(190):48-54.
  12. Casas A. Physiology and methodology of intermittent resistance training for acyclic sports. J Hum Sport Exerc. 2008;3(1):23-52.
  13. Ramírez-Lechuga J, Muros-Molina J, Morente-Sánchez J, Sánchez-Muñoz C, Femia- Marzo P, Zabala-Díaz M. Efecto de un programa de entrenamiento aeróbico de 8 semanas durante las clases de educación física en adolescentes. Nutr Hosp. 2012;27(3):747-54.
  14. Ruiz J, Ramírez-Lechuga J, Ortega F, Castro-Piñero J, Benítez J, Arauzo-Azofra A, et al. Artificial neural network-based equation for estimating VO2max from the 20m shuttle run test in adolescents. Artif Intell Med. 2008;44(3):233-45.
  15. García C, Secchi J, Cappa D. Comparación del consumo máximo de oxígeno predictivo utilizando diferentes test de campo incrementales: UMTT, VAM-EVAL y 20m-SRT. Arch Med Deporte. 2013;30(3):156-62.
  16. Marta C, Marinho D, Izquierdo M, Marques M. Differentiating maturational influence on training‐induced strength and endurance adaptations in prepubescent children. Am J Hum Biol. 2014;26(4):469-75.
  17. Ounis O, Elloumi M, Chiekh I, Zbidi A, Amri M, Lac G, et al. Effects of two-month physical-endurance and diet-restriction programmes on lipid profiles and insulin resistance in obese adolescent boys. Diabetes Metab. 2008;34(6):595-600.
  18. Córdova A, Villa G, Sureda A, Rodríguez-Marroyo J, Sánchez-Collado M. Actividad física y factores de riesgo cardiovascular de niños españoles de 11-13 años. Rev Esp Cardiol. 2012;65(7):620-6.
  19. Tomkinson G, Léger L, Olds T, Cazorla G. Secular trends in the performance of children and adolescents (1980–2000). Sports Med. 2003;33(4):285-300.
  20. Nicola B. La incidencia fisiológica de los parámetros de duración, intensidad y recuperación en el ámbito del entrenamiento intermitente. Revista SdS. 2004;60(61):90-6.
  21. Billat V, Bocquet B, Slawinski J, Laffite L. Effects of a prior intermittent run at vVO2MAX on oxygen kinetics during an all-out severe run in humans. J Sports Med Phys Fitness. 2000;40(3):185-94.
  22. Rowland T. Entrenamiento del sistema cardiorrespiratorio durante la infancia. Rev Edu Fís. 2015;32(4).
  23. Berthoin S, Mantéca F, Gerbeaux M, Lensel-Corbeil. Effect of a 12-week training programme on maximal aerobic speed (MAS) and running time to exhaustion at 100% of MAS for students aged 14 to 17 years. J Sports Med Phys Fitness. 1995;35:251-6.
  24. Reyes T. Efecto de un programa de actividad física sobre el rendimiento aeróbico en jóvenes. Revista Ciencias de la Actividad Física. 2015;16(1):53-61.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)