A mobile application for teaching elementary lesions in the oral cavity
DOI:
https://doi.org/10.22267/rus.202201.176Keywords:
Mouth, Health education, Oral pathology, Learning, Effectiveness, Information technologyAbstract
Introduction: The development and widespread access to Information and Communication Technologies (ICTs) have reinforced the view of them as didactic alternatives to improve the quality of education. These technological advances have facilitated the teaching-learning process through the use of virtual media. Knowing elementary lesions in the oral cavity tissue is important for their appropriate diagnosis and therapeutic management. Objective: To design, implement and assess the use of a mobile application in the teaching of elementary lesions of the oral cavity. Materials and methods: An intervention and experimental study that evaluated a didactic tool about oral elementary lesions, applying intervention, pre and post testing. The control group learning skills were assessed through the reading of an article. We finally compared the results via Chi2 test, with p≤0.05. Results: Although both groups showed an improvement in learning levels, the group that used the mobile application achieved significantly better results in reference to learning about elementary lesions (Chi2p=0.014). Conclusions: ICTs have become useful strategies to strengthen new knowledge. In this study, we show that students who used the educational tool improved the learning of elementary lesions, in a significant and enjoyable way.
Downloads
Metrics
References
Nolasco P, Ojeda M. La evaluación de la integración de las TIC en la educación superior: fundamento para una metodología. RED-Revista de Educación a Distancia. 2016;48(9):1-24. Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/253511/191301
Hernández-Sánchez J. Uso e integración de las TIC en dos servicios de salud de Bienestar Universitario. Revista Hacia la Promoción de la Salud. 2014;19(1):99-113. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v19n1/v19n1a08.pdf
Arévalo J, Mirón J. Aplicaciones móviles en salud: potencial, normativa de seguridad y regulación. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED). 2017;28(3):1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000300005
Pessoa-Giasanti-Tavares AR, Taboada-Sobral AP, Jansiski-Motta L. Uso de la aplicación WhatsApp por estudiantes de Odontología de Sao Paulo, Brasil. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2016;27(4):503-514. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132016000400007
Padrón C, Bravo M. Competencias TIC para la gestión del conocimiento: un aporte desde el modelo TPACK. Educare. 2014;18(3):49-73. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5358683
Santamaría G, Hernández E, Suárez F. Aplicaciones de salud para móviles: Uso en pacientes de Medicina Interna en el Hospital Regional de Duitama, Boyacá, Colombia. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2016;27(3):271-285. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132016000300002
Martínez J, Harris J, Fortich N, Plazas J. Prevalencia de lesiones orales y su distribución en la cavidad bucal. Revista Ciencia y Salud Virtual. 2014;6(2):92-98. DOI 10.22519/21455333.420
Rodríguez M, Portillo A, Lama E, Hernández S. Lesiones bucales asociadas con el uso de prótesis en pacientes de la comunidad de Kantunil, Yucatán. Revista ADM. 2014;71(5):221-225. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/adm/od-2014/od145d.pdf
Tavares A, Caetano A, Monken de Assis S, Jansiski L. Uso de una aplicación para registrar información sobre pacientes estomatológicos desde la perspectiva de los cirujanos dentales. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2018;29(1):41-54. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132018000100004
Díaz M, Martin C, Somacarrera ML. Uso de dispositivos móviles en el aula. Oralmedx, una “app” de ayuda al diagnóstico de lesiones orales. JIIU. 2014;11(116):221-227. Disponible en: http://docplayer.es/9930320-Uso-de-dispositivos-moviles-en-el-aula-oralmedx-una-app-de-ayuda-al-diagnostico-de-lesiones-orales.html
Mauro I, González M, Collado L. Aplicaciones móviles en nutrición, dietética y hábitos saludables: análisis y consecuencia de una tendencia a la alza. Nutrición Hospitalaria. 2014;30(1):15-24. http://dx.doi.org/10.3305/nh.2014.30.1.7398
Peirats J, Marín D, Granados J, Morote D. Competencia digital en los planes de estudios de universidades públicas españolas. REDU: Revista de Docencia Universitaria. 2018;16(1):175-192. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6511324
Arriaga O, González M, Ramírez A, Iriarte A, López L, Arciniega A. Uso de aplicaciones de la web 2.0 para la evaluación del aprendizaje significativo. Pistas Educativas. 2018; 40(130):284-301. Disponible en: http://www.itcelaya.edu.mx/ojs/index.php/pistas/article/view/1704/1349
Escobar H, Benavides L. Objetos virtuales de aprendizaje y un laboratorio virtual de química en la enseñanza de la ley de conservación de la masa. Historia de la Educación Colombiana. 2015;18(18):169-200. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6778327
Salgado N, Sánchez H, Rico M. Evaluación de la metodología y prácticas educativas mediante el uso de plataformas virtuales para el aprendizaje del inglés. Análisis de caso del instituto de idiomas de la Universidad Tecnológica Equinoccial de la ciudad de Quito. Revista Tecnológica-ESPOL. 2015;28(5): 8-26. Disponible en: http://www.rte.espol.edu.ec/index.php/tecnologica/article/view/422/288
Del Vasto H. Influencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el proceso enseñanza-aprendizaje: una mejora de las competencias digitales. Rev Cient Gnall José María Córdova. 2015;13(16):121-132. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/recig/v13n16/v13n16a07.pdf
Parra-Esquivel E, Peñas-Felizzola O, Gómez-Galindo A. Objetos virtuales para el aprendizaje autorregulado de estudiantes de terapia ocupacional. Revista de Salud Pública. 2017;19(6): 760-765. http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v19n6.62966
Córdoba M, López E, Ospina J, Polo J. Estudiantes de la básica y media con respecto al uso de las TIC como herramientas de apoyo a su aprendizaje. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad. 2016;9(16):113-125. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763493