contadores web
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Scientific and technological research article

Vol. 23 No. 1 (2021)

Emotional exhaustion in university students within the health field

DOI
https://doi.org/10.22267/rus.212301.211
Submitted
June 27, 2019
Published
2020-12-30

Abstract

Introduction: Emotional exhaustion (EE) is a state of emotional and physical burnout and energy depletion that are associated with feelings of frustration and failure. University students experience situations that combine various stressful elements. Objective: To describe EE health field students from universities of the city of Bucaramanga – Colombia. Materials and methods: A qualitative study with a flexible, descriptive and interpretative design was carried out, which included 175 open interviews conducted in a consensual and voluntary manner. Results: Three categories and respective subcategories were revealed: (i) emotional exhaustion (physiological and psychological consequences); (ii) associated difficulties (academic, social and familiar); and (iii) coping strategies (active and decisive or passive and negative). Conclusions: Students experience EE, which affects their physical and mental health, decreases their academic performance and disturbs their familiar and social interactions. Some students  apply decisive coping strategies, while others use negative ones. EE can be mitigated through prevention strategies and psychosocial support. 

References

  1. García Retana J. Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación" [Internet]. 2011;11(3):1-24. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44722178014
  2. Herrara S. Análisis de la percepción del mercado laboral de jóvenes estudiantes universitarios. EducacionUdcEs [Internet]. 2009;448–57. Disponible en: http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/congreso/Xcongreso/pdfs/t2/t2c26.pdf
  3. Castillo Ávila I, Barrios Cantillo A, Alvis Estrada AR. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Acad Stress Nurs Students Cart Colomb [Internet]. 2018;20(2):1-N.PAG. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/imagenydesarrollo/article/view/16457
  4. González Cabanach R, Fernández Cervantes R, González Doniz L, Freire Rodríguez C. Estresores académicos percibidos por estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Fisioterapia. 2010;32(4):151–8.
  5. Gómez CMV, Gundín OA. Estresores académicos percibidos por estudiantes universitarios y su relación con el burnout y el rendimiento académicos. Anuario de psicología. [internet]. 2016;46(2):90-97. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0066512616300125
  6. Alcalá-Pacas A, Ocaña-Sánchez MA, Rivera-Arroyo G, Almanza-Muñoz JDJ. Síndrome de Burnout y rendimiento académico en una escuela de medicina. Neurol Neurocir y Psiquiatr. 2010;43(1–4):13–25.
  7. Domínguez-Lara SA. Agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios: ¿Cuánto influyen las estrategias cognitivas de regulación emocional? Educación Médica. [Internet] 2018;19(2):96-103. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316301607
  8. Casuso M. Estudio del estrés, engagement y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. [internet]. 2011. Disponible en: https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/4926/TD%20Maria%20Jesus%20Casuso%20Holgado.pdf?sequence=1
  9. Serrano T, Salguero J, Ayala J, García M, Meza J, Mejía C. Síndrome de Burnout en estudiantes de seis facultades de medicina de Colombia, estudio metacéntrico. CIMEL. [internet]. 2016;21(2):29-34. Disponible en: https://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/view/642
  10. Merino-Soto C, Fernández-Arata M. Ítem único de burnout en estudiantes de educación superior: estudio de validez de contenido. Educación Médica. [internet]. 2017;18(3):195-198. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316300924
  11. Saborío Morales L, Hidalgo Murillo LF. Revisión bibliográfica Síndrome de Burnout. Med Leg Costa Rica -Edición Virtual. 2015;32(1).
  12. Rosales Ricardo Y, Rosales Paneque F. Burnout estudiantil universitario. Conceptualización y estudio. Salud Ment [Internet]. 2013;36(4):337–45. Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=44895
  13. Vizoso-Gómez C, Arias-Gundín O. Resiliencia, optimismo y burnout académico en estudiantes universitarios. Eur J Educ Psychol. 2018;11(1):47
  14. Lledó-Carreres A, Perandones-González TM, Herrera-Torres L, Lorenzo G. Cansancio emocional, autoestima y satisfacción con los estudios en estudiantes universitarios. [internet]. 2014. Disponible en: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/63189/1/2014_Lledo_etal_INFADRevPsicologia.pdf
  15. Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Lunardi GL, Barlem ELD, Da Silveira RS, Vidal DAS. Burnout syndrome among undergraduate nursing students at a public university. Rev Lat Am Enfermagem. 2014;22(6):934–41.
  16. Novoa-Sandoval P, Burgos-Muñoz RM, Zentner-Guevara JA, Toro-Huamanchumo CJ. Burnout syndrome in nursing students from a Peruvian university. Inventory MB. 2007;2017–9. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2017.05.001
  17. Marenco Escuderos A, Suárez Colorado Y, Palacio Sañudo J. Burnout académico y síntomas relacionados con problemas de salud mental en universitarios colombianos. Psychologia. 2017;11(2):45.
  18. García-Ros R, Pérez-González F, Pérez-Blasco J, Natividad LA. Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad [Academic Stress Evaluation in New Students Joining University]. Rev Latinoam Psicol. 2012;44(2):143–54.
  19. Torres LH, Mohand LM, Espinosa SC. Cansancio emocional en estudiantes universitarios. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades. [internet]. 2016;(9):173-191. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5429381
  20. Martos Á, Pérez-Fuentes M del C, Molero M del M, Gázquez JJ, Simón M del M, Barragán AB. Burnout y engagement en estudiantes de Ciencias de la Salud. Eur J Investig Heal Psychol Educ. 2018;8(1):23.
  21. Martos Á, del Carmen Pérez-Fuentes M, del Mar Molero M, Gázquez JJ, del Mar Simón, M, Barragán AB. Burnout y engagement en estudiantes de Ciencias de la Salud. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. [internet]. 2018;8(1):23-36. Disponible en: https://www.formacionasunivep.com/ejihpe/index.php/journal/article/view/223
  22. Ferrel Ortega FR, Ferrel Ballesta L, Cantillo Aguirre AA, Jaramillo Campo J, Jim SM. Variables académicas y sociodemográficas relacionadas con el Síndrome de Burnout, en estudiantes de Ingenierías y Ciencias de la Salud de una universidad estatal de Colombia. Psicogente [Internet]. 5 de junio de 2017 [citado 13 de enero de 2020];20(38). Disponible en: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/2555
  23. Garza M del R, Sanmiguel MF, Muñoz A, Rodríguez CE. El estrés en estudiantes de medicina al inicio y final de su formación académica. Rev Iberoam Educ. 2015;1(66):105–22.
  24. Florenzano R. Salud mental y características de personalidad de los estudiantes universitarios en Chile. Calidad en la Educ. 2005;(23):105.
  25. Uribe T MÁ, Illesca P M. Burnout en estudiantes de enfermería de una universidad privada. Investig en Educ Médica [Internet]. 2017;6(24):234–41. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.11.005
  26. González-Ramírez MT, Landero-Hernández R, Tapia-Vargas A. Percepción de salud, cansancio emocional y síntomas psicosomáticos en estudiantes universitarios. Ansiedad y estrés. [internet]. 2007;13(1).
  27. Lemos M, Henao-Pérez M, Lopez-Medina D. Estrés y Salud Mental en Estudiantes de Medicina: Relación con Afrontamiento y Actividades Extracurriculares. IMedPub Journals. 2018;24(2:3):1–8.
  28. Quiñones ÁSÁ, Mogollón GJM, Arenas DJ, Díaz JPB. Estilos y estrategias de afrontamiento y rendimiento académico: una revisión empírica. Enfoques. 2014;1(1):15.
  29. Morales Rodríguez FM. Estrategias de afrontamiento en una muestra de estudiantes universitarios. Int J Dev Educ Psychol Rev INFAD Psicol. 2018;2(1):289.
  30. Farkas C. Estrés y afrontamiento en estudiantes universitarios. Psykhe. [Internet]. 2011;11(1). Disponible en: http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/456
  31. Díaz Herrera C. Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. RGID [Internet]. 2018;28(1):119-42. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/60813
  32. Hernández Sampieri Roberto, Fernández Collado Carlos, Baptista Lucio Pilar. Metodología De La Investigación: 6a. ed. --. México D.F.: McGraw-Hill, 2014.
  33. Aguirre-García JC, Jaramillo-Echeverri JC. Aportes Del Método Fenomenológico a La Investigación Educativa. Rev Latinoam Estud Educ. 2012;8(2):51–74.
  34. Casari L, Anglada J, Daher C. Estrategias de aprendizaje y ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios. Rev Psicol Pontif Univ Católica Argentina, [Internet]. 2014;32(2):243–69. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=3091343
  35. Carrillo Regalado S, Ríos Almodóvar J, Ríos Almodovar J. Trabajo y rendimiento escolar de los estudiantes universitarios. El caso de la Universidad de Guadalajara, México. Rev la Educ Super. 2013;42(166):9–34.

Downloads

Download data is not yet available.