Family functionality, friend support and academic performance in Odontology college students
DOI:
https://doi.org/10.22267/rus.222401.263Keywords:
Family, Friends, Academic performance, Students, Dentistry, Family healthAbstract
Introduction: Academic dropout in college students could be associated with family functionality, which could also negatively impact their academic performance. Objective: To describe the relationship between sociodemographic and family characteristics with family functionality, friend support, and academic performance in Odontology students from a public university in the city of Cartagena (Colombia). Materials and methods: A cross-sectional study was conducted with 438 students. A survey-type instrument was used to obtain information regarding sociodemographic variables as well as family and home characteristics. Data were analyzed using descriptive statistics and bivariate analysis with a Pearson’s Chi square test. Results: A statistically significant relationship was observed between students’ age and family functionality (p=0.0029). Likewise, a significant relationship was found between the origin of the students and friend support (p=0.0230), as well as between low education level and family functionality (p=0.0018). Conclusions: The identification of factors related to family functionality and friend support can contribute to determining important aspects to be considered for the design and implementation of academic interventions focused on Odontology students.
Downloads
Metrics
References
Sistema Nacional de Información de la educación superior. Lista de Informes departamentales de Educación Superior. 2016 [consultado 22 Noviembre 2020]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-212352.html
Gómez Pacheco JP, Montero Campo DI. Calidad de vida en relación con la salud física y mental en estudiantes de la Universidad de la Costa [Tesis de grado]. Barranquilla, Colombia: Universidad de la Costa; 2019. Disponible en: https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/4827
López Mero P, Barreto Pico A, Mendoza Rodríguez ER, del Salto Bello MWA. Bajo rendimiento académico en estudiantes y disfuncionalidad familiar. Medisan. 2015 [consultado 22 Noviembre 2020];19(9):1163-6. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192015000900014&script=sci_arttext&tlng=en
de Oliveira ES, Rodrigues da Silva AF, Barbosa da Silva KC, Carneiro Moura TV, de Araújo AL, Vilarouca da Silva AR. Stress and health risk behaviors among university students. Rev Bras Enferm. 2020;73(1):e20180035. DOI: 10.1590/0034-7167-2018-0035.
Sandoval Barrientos S, Dorner París A, Véliz Burgos A. Bienestar psicológico en estudiantes de carreras de la salud. Investig en Educ Médica. 2017;6(24):260-6. DOI: 10.1016/j.riem.2017.01.004.
Pérez Díaz F, Cartes-Velásquez R. Estrés y burnout en estudiantes de Odontología: una situación preocupante en la formación profesional. Edumecentro. 2015;7(2):179-90. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000200014&lng=es
Torales J, Barrios I, Samudio A, Samudio M. Self-perceived social support in medical students of the National University of Asunción, Paraguay. Educ Medica. 2018;19(3):313-7. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.07.001.
Schmitter M, Liedl M, Beck J, Rammelsberg P. Chronic stress in medical and dental education. Med Teach. 2008;30(1):97-9. DOI: 10.1080/01421590701769571.
Basudan S, Binanzan N, Alhassan A. Depression, anxiety and stress in dental students. Int J Med Educ. 2017;8:179-86. DOI: 10.5116/ijme.5910.b961.
Sáenz Duran S, González Martínez F, Díaz Cárdenas S. Hábitos y Trastornos Alimenticios asociados a factores Socio-demográficos, Físicos y Conductuales en Universitarios de Cartagena, Colombia. Rev Clínica Med Fam. 2011;4(3):193-204. DOI: 10.4321/s1699-695x2011000300003.
Díaz Cárdenas S, Martínez Redondo M, Zapata Teherán AM. Academic performance and quality of life related to health in dentistry students. Salud Uninorte. 2017;33(2):139-51. DOI: 10.14482/sun.33.2.10540.
Díaz Cárdenas S, Arrieta Vergara K, González Martinez F. Estrés académico y funcionalidad familiar en estudiantes de Odontología. Rev Clínica Med Fam. 2012;5(3):217-8. DOI: 10.4321/s1699-695x2012000300014.
Arrieta Vergara KM, Díaz Cárdenas S, González Martínez F. Síntomas de depresión y ansiedad en jóvenes universitarios: prevalencia y factores relacionados. Rev Clínica Med Fam. 2014;7(1):14-22. DOI: 10.4321/s1699-695x2014000100003.
Arrieta Vergara K, Díaz Cárdenas S, González Martínez F. Síntomas de depresión, ansiedad y estrés en estudiantes de odontología: prevalencia y factores relacionados. Rev Colomb Psiquiatr. 2013;42(2):173-81. DOI: 10.1016/S0034-7450(13)70004-0.
Suarez Cuba MA, Alcalá Espinoza M. Apgar Familiar: Una Herramienta Para Detectar Disfunción Familiar. Rev Médica La Paz. 2014 [consultado 22 Noviembre 2020];20(1):53-7. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1726-89582014000100010&script=sci_arttext
Rangel JL, Valerio L, Patiño J, García M. Funcionalidad familiar en la adolescente embarazada. Rev la Fac Med. 2004;47(1):24-7. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=646
Bellón Saameño JA, Delgado Sánchez A, Luna del Castillo JD, Lardelli Claret P. Validity and reliability of the Duke-UNC-11 questionnaire of functional social support. Aten Primaria. 1996;18(4):153-63. Disopnible en: https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-validez-fiabilidad-del-cuestionario-apoyo-14325
Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 8430 de 1993 por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. 1993. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Castaño Castrillón JJ, Páez Cala ML. Funcionalidad familiar y tendencias adictivas a internet y a sustancias psicoactivas en estudiantes universitarios. Psicol desde el Caribe. 2019;36(2):177-206. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/213/21363396003/
Munares-García O, Zagaceta-Guevara Z, Solís Rojas M. Función familiar y rendimiento académico en estudiantes de obstetricia de una universidad pública de Perú. Matronas prof. 2017;18(1):e1-e9. Disponible en: https://matronasprofesion.es/archivo/vol-18-num-1-2017/?ver=2-1-5
Díaz Cárdenas S, Arrieta Vergara K, González Martínez F. Academic stress and family function in dentistry students. Salud Uninorte. 2014;30(2):121-32. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v30n2/v30n2a04.pdf
Srivastava R, Jyoti B, Pradhan D, Kumar M, Priyadarshi P. Evaluating the stress and its association with stressors among the dental undergraduate students of Kanpur city, India: A cross-sectional study. J Educ Health Promot. 2020;9:56. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7255575
Rodríguez Rodríguez D, Guzmán Rosquete R. Rendimiento académico: Y factores sociofamiliares de riesgo Variables personales que moderan su influencia. Perfiles Educ. 2019;41(164):118-34. DOI: 10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58925.
Cudris Torres L, Borja Acuña Y, Bahamon MJ, Morón Cotes ML. Capitulo 9: Análisis de la comunicación familiar: Un estudio realizado con estudiantes universitarios de Valledupar. Percepción de la comunicación con padres y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Valledupar. Estudios actuales en Psicología; 2016. Disponible en: https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/1120/Cap_9_Análisis_Comunicación.pdf?sequence=14&isAllowed=y
Abu-Ghazaleh SB, Sonbol HN, Rajab LD. A longitudinal study of psychological stress among undergraduate dental students at the University of Jordan. BMC Med Educ. 2016;16(1):90. DOI: 10.1186/s12909-016-0612-6.
Gabalán Coello J, Vásquez Rizo F-E. Rendimiento académico universitario y asistencia a clases: Una visión. Rev Educ. 2017;41(2). DOI: 10.15517/revedu.v41i2.18477.
Madera Anaya MV, Fétis Navarrete GR, Tirado Amador LR. Empatía Y Factores Relacionados En Estudiantes De Odontología De La Universidad De Cartagena. Rev Colomb Investig en Odontol. 2014;5(14):69. doi: 10.25063/21457735.176.
León Sánchez D, Camacho Delgado R, Valencia Ortíz M del R, Rodríguez-Orozco AR. Percepción de la función de sus familias por adolescentes de la enseñanza media superior. Rev Cubana Pediatr. 2008;80(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312008000300004
Da Cuña-Carrera I, Soto-González M, Gutiérrez-Nieto M, Barreira-Salgado A. Nivel educativo de los progenitores como factor mediador del estrés académico. Rev la Fund Educ Médica. 2018;21(1):23-9. DOI: 10.33588/fem.211.929#:~:text=10.33588/fem.211.929.
Morales P. Investigación e innovación educativa. REICE Rev Iberoam sobre Calidad Efic Cambio Educ. 2016;8(2):47-73. Disponible en: https://revistas.uam.es/reice/article/view/5360
Nagpal M, Sinha C. Perceived parental pressure and academic achievement among students: Exploring the mediating effect of test anxiety among school students. J Educ Psychol. 2016. Disponible en: https://ojep.org/wp-content/uploads/2020/05/2016NS.pdf
López-Angulo Y, Pérez-Villalobos MV, Cobo-Rendón RC, Díaz-Mujica AE. Social support, gender and knowledge area over self-perceived academic performance in Chilean university students. Form Univ. 2020;13(3):11-8. DOI: 10.4067/S0718-50062020000300011.
Gökçearslan Ş, Uluyol Ç, Şahin S. Smartphone addiction, cyberloafing, stress and social support among university students: A path analysis. Child Youth Serv Rev. 2018;91:47-54. DOI: 10.1016/j.childyouth.2018.05.036.
Ángel Jiménez G, Pareja Cadavid AM, Puerta Lasprilla KV. El trabajo en equipo como modalidad de enseñanza-aprendizaje. Rev iberoam Educ investi Enferm. 2013;3(1):9-15. Disponible en: https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/58/el-trabajo-en-equipo-como-modalidad-de-ensenanza-aprendizaje/
Álvarez Rúa LJ, Carmona Rendón YA, Holguín Vásquez VA, Ortiz Parra MA, Patiño Arango SE, Vélez Peláez S, et al. Salud mental en estudiantes de odontología de una Universidad Pública de Medellín (Colombia) y sus factores relacionados. Rev Nac Odontol. 2019;15(29):1-19. DOI: 10.16925/2357-4607.2019.02.08.
Caballero M del C. Estilos de aprendizaje en estudiantes de la carrera de odontología de la Universidad Privada Abierta Latinoamericana - UPAL. Ad Astra. 2015;6(4):111-6. Disponible en: http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rcma/v6n4/v6n4_a02.pdf
Fernández-Lasarte O, Ramos-Díaz E, Axpe Sáez I. Rendimiento académico, apoyo social percibido e inteligencia emocional en la universidad. Eur J Investig Heal Psychol Educ. 2019;9(1):39-49. DOI: 10.30552/ejihpe.v9i1.315.
Chacón-Cuberos R, Martínez-Martínez A, Puertas-Molero P, Viciana-Garófano V, González-Valero G, Zurita-Ortega F. Bienestar social en la etapa universitaria según factores sociodemográficos en estudiantes de educación. Rev Electrónica Investig Educ. 2020;22:e03. DOI: 10.24320/redie.2020.22.e03.2184.
Luna D, García-Reyes S, Soria-González EA, Avila-Rojas M, Ramírez-Mollina V, García-Hernández B, et al. Estrés académico en estudiantes de odontología: asociación con apoyo social, pensamiento positivo y bienestar psicológico. Investig en Educ Médica. 2020;9(35):8-17. DOI: 10.22201/facmed.20075057e.2020.35.2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad y Salud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.