DESARROLLO DE LA COMPETENCIA COMUNICATIVA EN ESTUDIANTES DEL GRADO QUINTO DE BÁSICA PRIMARIA DE LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA LUIS EDUARDO MORA OSEJO

Authors

  • Christian Oswaldo Zambrano Bolaños

Keywords:

critical reading, transdisciplinary, meaningful learning, contextualized reading, literary creation, communicative competence

Abstract

Promote reading, writing and oral expression
through the creation of poetry, stories, fables, free
writing and among others, with themes of all school
subjects contextualizing them with the reality of
the students, taking advantage of the standards,
curricular guidelines , basic learning duties and what
is stipulated in the general education law to reach the
objective of developing meaningful learning is the
topic that will be developed in this article. Therefore,
reinforce the basics such as critical reading, oral
expression and writing with the hypothesis that
young people do not like to read, imagination and
creation is repressed by schooling and at the same
time their ability to express themselves in public is
insufficient, working on the theme of other subjects
will not only benefit the Spanish language area,
but through transdisciplinarity with what has been
learned and taught in literature, such as its notions,
concepts, principles, theories, paradigms, etc., will
help the student to relate subjects of the subjects,
contextualize it with their reality, perform better in
the classroom and develop meaningful learning;
Once the literary activities have been carried out,
they will be presented by the author or authors
through storytelling, clown, theater, puppet theater
or declamation helped by the teacher, all this with
the purpose of promoting oral expression, with
these tools it is intended to practice the themes
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developed in literature and Spanish language
classes, review the themes of the other subjects and
create significant knowledge.

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References

La función enseñanza-aprendizaje donde la

educación incursiona intentando conseguir

resultados con una accionar de llenar por

compartimentos separados el cerebro de unos

muchachos con una educación muy abstracta y

verbal, imponiendo “disciplina” y violentando la

naturaleza del estudiante, porque para aprender

se pretende que se esté quieto y memorice sin

comprender e ignorando desdeñosamente lo

presentado por otras materias y sus enseñanzas,

creyendo que cada materia no tiene que ver con

la otra es el paradigma que se pretende ayudar a

cambiar por medio de la transdisciplinariedad, el

apoyo legal, herramientas como los DBA, estándares

curriculares, un PEI estructurado a las necesidades de

la comunidad que circunda la institución y evaluado

permanentemente, promoviendo la lectura crítica y

contextualizada para un aprendizaje significativo de

las áreas específicas del conocimiento, nos ayudaría

a tener una buena administración educativa con

la participación de gran parte de las personas que

confortan el plantel, y bajo la perspectiva del área de

lengua castellana se espera lograr con éxito que los

estudiantes al construir cuentos, poemas, fábulas,

etc., con los contenidos de cada área ayudados

por las temáticas de literatura y lengua castellana

obtengan un aprendizaje significativo en todas las

materias, claro que apoyados de teorías pedagógicas

como las de David Ausubel, Joseph Novak y Helen

Hanesian y los postulados de Vigotsky, entre otros

porque una educación buena y de calidad es un

trabajo en conjunto sin egoísmos ni individualismos.

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DE%20AUSUBEL.pdf

Published

2023-06-21

How to Cite

Zambrano Bolaños, C. O. . (2023). DESARROLLO DE LA COMPETENCIA COMUNICATIVA EN ESTUDIANTES DEL GRADO QUINTO DE BÁSICA PRIMARIA DE LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA LUIS EDUARDO MORA OSEJO. Revista Huellas, 9(1). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/8082