La argumentación: un medio para la formación de maestros desde la tutoría.

Authors

  • Mónica Esmeralda Vallejo Achinchoy Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/huellas.251121.31

Keywords:

Argumentation, tutoring, independent learning, research, pedagogical communication.

Abstract

The topic of argumentation in Higher Education has been gaining more and more relevance in the formation of students, in that order it is necessary to favor from the classrooms strategies that strengthen this competence. 

In the Faculty of Education of the Universidad de Nariño, the formative research processes assumed by students are a space to promote written argumentation, since it presents the construction of academic texts in which students engage in a dialogical relationship with knowledge in the disciplines, an aspect that involves the management of argumentative strategies; However, in the course of their formative plan, there is evidence of a weakness in the foundation of this competence, especially when writing degree works and other types of academic texts that involve taking a position, adhering to a thesis or solving a problem; students are unaware of the rules, types of argumentation and specific structure of this type of texts, making it necessary to propose an improvement plan in these writing processes. 

Therefore, this article deals with the subject described from a qualitative paradigm, with a descriptive and interpretative orientation, which seeks to characterize the importance of academic argumentation as a necessary competence to generate new disciplinary knowledge within the research processes that can be enriched from tutorials to facilitate the evaluation of academic writing and the methodological and conceptual foundation in the training areas of the students. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, L. y Fernández, J. (2008). Las tutorías de estudiantes: Una experiencia de la benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 6 (15), pp. 30‒36.

Andreucci, P. y Curiche, A. (2017). Tutorías académicas: desafíos de un programa piloto entre pares en una universidad no selectiva Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 15, núm. 1, enero-junio, 2017, pp. 357-371. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77349627023.

Arbizu, F.; Lobato, C. y Del Castillo, L. (2005). Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de Psico didáctica, 10 (1), pp. 7‒22. Doi: http://dx.doi. org/10.1387/RevPsicodidact.367.

Castaño, D. (2018). La comprensión de textos argumentativos como estrategia para el aprendizaje significativo y el desarrollo del pensamiento crítico. En: Actualidades pedagógicas. 2018;(72):29-47.

Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2002). Las cosas del decir. Editorial Ariel, S.A las-cosas-del- decir.pdf (wordpress.com)

Delfino, J. (2016). Teoría de la tutoría. Disponible en: https://www.academia.edu/38784977/Teor%C3%ADa_de_la_tutor%C3%ADa

Díaz, A. (2014). Retórica de la escritura académica: pensamiento crítico y argumentación discursiva. Universidad de Antioquia.

Eemeren, F. y Grootendorst, R. (2011). Una teoría sistemática de la argumentación la perspectiva pragmadialéctica. Biblos.

Gilbert, M. (2017). Argumentando se entiende la gente. México: Universidad de Guadalajara Martínez, M. C. (2001). Aprendizaje de la argumentación razonada: La producción de la argumentación razonada en el adolescente 3, 29-48. Cali: Universidad del Valle, Cátedra UN Meneses, X . (2018). La comprensión de textos argumentativos como estrategia para el aprendizaje significativo y el desarrollo del pensamiento crítico. Actualidades pedagógicas. (72):29-47

Posada, P. (2010). Argumentación teoría y práctica, introducción a las teorías de la argumentación. Cali: Universidad del Valle.

Ramírez, R. (2012). Breve historia y perspectivas de la argumentación. Bogotá: Case

Zubiría, J. (2006). Las competencias argumentativas la visión de la educación. Bogotá: editorial magisterio.

Weston, A. (1998). Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel

Published

2025-07-02

How to Cite

Vallejo Achinchoy, M. E. (2025). La argumentación: un medio para la formación de maestros desde la tutoría. Revista Huellas, 11(1), 88–96. https://doi.org/10.22267/huellas.251121.31

Most read articles by the same author(s)