Mathematics in Social Sciences and Networks
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.192001.116Keywords:
science, social, mathematics, networksAbstract
Several authors maintain that mathematics is closely linked to social sciences and networks, so its use, importance, and usefulness cannot be ignored when starting a career in one of the disciplines associated with these sciences. The article explores how mathematics can be found in daily life and even in cultural expressions where they seem to have no place, and finally conclude that all professionals must develop an analytical, critical and mathematical thought independently of the studies they wish to complete.
Downloads
References
(1) Alsina, C. (2014). Matemáticas y la vida cotidiana. Las matemáticas a nuestro servicio. Palma de Mallorca, España: Fundación bancaria caixa d’estalvisi .
(2) Bernis, J. M. (2008). El estudio operativo de la psicología, una aproximación matemática. Tortosa: Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Centro Asociado de Tortosa.
(3) Caballero Jiménez, F., & Espínola Reyna, J. G. ( 2016). El rechazo al aprendizaje de las matemáticas a causa de la violencia en el bachillerato tecnológico. Ra Ximhai, 143-161.
(4) Fernández, A. R. (10 de junio de 2011). ilustrados.com. Recuperado el 2019, de El Lenguaje y la Matemática. Un binomio fundamental para su enseñanza y aprendizaje: http://www.ilustrados.com/tema/7385/Lenguaje-Matematica-binomio-fundamental-para-ensenanza. html
(5) González, E. E. (s.f.). personal.us.es. Recuperado el 10 de junio de 2019, de Historia del Pensamiento Ecomómico. Tema 30. La economía matemática: personal.us.es/escartin/ Economia_Matematica.pdf
(6) Herrera, H. H. (2012). Las redes sociales: una nueva herramienta de difusión. Reflexiones, 121-128.
(7) IPEBA. (2013). Mapas de Progreso del Aprendizaje: Matemática, Estadística y probabilidad. Lima: Ministerio de Educación.
(8) Jiménez, E. B. (2018). smpm.es. Recuperado el 12 de junio de 2019, de Matemáticas y medios de comunicación: https://www.smpm.es/component/content/article/39-dia-escolar/matematicas-y-prensa/67-matematicas-y-medios-de-comunicacion
(9) Manzanos Bilbao, C. (2002). Las ciencias sociales: convergencias disciplinarias y conocimiento de fronteras. El caso de la sociologia. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 13-65.
(10) Mcintosh-Scott, A. (2018). Key Concepts In Nursing And Healthcare Research Sage Key Concepts Series. Londres: SAGE.
(11) Ospina, L. (2010). Sobre la caricatura. Revista de Estudios Sociales. Recuperado el 17 de junio de 2019, de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-885X2010000100012
(12) Prats, J. (s.f.). ub.edu. Recuperado el 10 de junio de 2019, de Las ciencias sociales en el contexto del conocimiento científico: http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/prats-%20que%20son%20las%20ccss.pdf
(13) Salgado, D. C. (2010). Matemáticas aplicadas al derecho. México: Porrúa.
(14) Singh, S. (2016). Los Simpson y las matemáticas. Madrid: Ariel.
(15) Socorro, F. (15 de septiembre de 2004). DeGerencia.com. Recuperado el 10 de junio de 2019, de Redes Sociales: Una aproximación al concepto: https://degerencia.com/articulo/ redes_sociales_una_aproximacion_al_concepto/
(16) Suárez-Iñiguez, E. (2004). ¿Son ciencias las sociales? Estudios Políticos, 13-25.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.