Calculation of added value generated by the Universidad de Nariño in relation to the tests saber 11 - saber pro 2010-2014
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.192002.125Keywords:
Educational Quality, Basic Competences, State Exam, Institution of Higher Education, Added ValueAbstract
The present article that arises as a result of the research project with the same name made with funding granted by the Universidad de Nariño through the Research System in the 2017 Teaching Call, shows the measurement and analysis of the effects generated by the University of Nariño in the students who completed the undergraduate studies in the 2010-2014 period, by estimating the added value raised by the University of Nariño from the calculation of the difference between the results of the Saber 11 and Saber Pro Tests. It arises from the need to evaluate the role of the University in the instruction of its students in basic and citizen skills. The research approach is quantitative and secondary information from both the University and the Colombian Institute for the Evaluation of Education ICFES, finding that the University generated an added value of 10% in the period studied.
Downloads
References
(1) Banco Mundial. (2018). Gasto público en educación, total (% del PIB). Recuperado el 2018, de World Bank Group: https://datos.bancomundial.org/indicador/SE.XPD.TOTL.GD.ZS
(2) Cardona, M., Montes, I., Vásquez, J. J., Villegas, M., & Brito, T. (Abril de 2007). Capital Humano: Una mirada desde la educación y la experiencia laboral. Obtenido de Semillero de Investigación en Economía de EAFIT –SIEDE– Grupo de Estudios Sectoriales y Territoriales –ESyT–.
(3) Clavijo, G. (2008). La evaluación del proceso de Formación. Cartagena de Indias.
(4) Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (Diciembre de 2013). Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación, Alineación del examen SABER 11°. Recuperado el 2018, de ICFES.
(5) Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (2014). Recuperado el 2018, de ICFES SABER PRO.
(6) Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (Febrero de 2014). El antes y el ahora del examen. Recuperado el Julio de 2018, de http://www.icfes.gov.co/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=520&Itemid=344
(7) Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (Agosto de 2014). Medición de los efectos de la educación superior en Colombia sobre el aprendizaje estudiantil. Bogotá D.C., Colombia.
(8) Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (Septiembre de 2015). Información de la prueba Saber Pro. Recuperado el 2018, de http://www2.icfes.gov.co/instituciones-educativas-y-secretarias/saber-pro/informacion-de-la-prueba-saber-pro
(9) Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (2017). Información general del examen Saber Pro. Recuperado el 2018, de ICFES: http://www.icfes.gov.co/estudiantes-y-padres/saber-pro-estudiantes/informacion-general-del-examen
(10) Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (2018). Quienes somos. Obtenido de http://www.icfes.gov.co/quienes-somos
(11) Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. (2018). Valor agregado y Aporte relativo. Obtenido de http://www.icfes.gov.co/investigadores-y-estudiantes-posgrado/valor-agregado-aporte-relativo
(12) Isáziga, C., & Gabalá, J. (Mayo de 2014). La intervención académica en la construcción de una sociedad con calidad. Aproximación a través del análisis del valor agregado en el difernecial SABER11-SABER PRO por regiones CORPES. Estudios sobre calidad de la educación en Colombia. Bogotá D.C., Colombia.
(13) Ministerio de Educación Nacional. (2011). Propuesta de lineamientos para la formación por competencias en educación superior. Bogotá D.C.
(14) Ministerio de Educación Nacional. (2018). MINISTERIO DE EDUCACION NACIONAL. ¿Qué es la Evaluación de Competencias? Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/proyectos/1737/article-210839.html
(15) Monroy, A., Aguirre, C., & Espitia, A. (2018). Propuesta metodológica para identificar el valor agregado de programas de ingeniería a partir del análisis de resultados de pruebas estandarizadas. Recuperado el 2018, de Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería. Revista Educación en Ingeniería. 13(25), pp. 102-107.
(16) Sen, A. (Diciembre de 1997). Capital Humano y Capacidad Humana. Recuperado el Enero de 2019
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.