Scientific skills development through the application of alternative teaching strategies. An approach through the teaching of the natural sciences
Keywords:
Research, scientific competencies, performance indicators, alternative strategies, knowledge constructionsAbstract
This article is a presentation of the research entitled: the development of scientific competences in public educational institutions in the Andean region of the Department of Nariño 2010-2011. Through the application of alternative teaching strategies[1] conducted by the GIDEP group[2] of the Faculty of Education of the University of Nariño, the purpose of the research was to establish in each of the developed scientific competencies the level of performance achieved by students in the fifth and sixth grade levels. The research presents the results obtained in each of the scientific skills along with the variation in results due to teaching strategies considered to be alternative, conditions contained in each of the strategies: the active participation of students in the construction of knowledge, taking as a starting point the questions of the inquiry and resulting in the expression of the students findings; in the same way the research points to aspects inherent in the actions of the teachers.
Downloads
References
(1) Bain Ken (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia, España: PUV.
(2) MEN. Estándares Básicos de Competencias (2009). p. 12. Ministerio de Educación Nacional. Serie Lineamientos Curriculares de Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Bogotá: imprenta MEN.
(3) Barell, John (1999). El Aprendizaje basado en problemas. Un Enfoque Investigativo. Buenos Aires: Manantial.
(4) Barrios E. A. & otros (2012). La enseñanza de las ciencias naturales y la educación ambiental en el Departamento de Nariño. de Nariño, Pasto: Editorial Universitaria.
(5) Cárdenas, F. (1998). Desarrollo y evaluación de los procesos de razonamiento complejo en ciencias. Revista TEA, 3, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
(6) Carr, Wilfred y Kemmis, Stephen (1988). Teoría Crítica de la Enseñanza. La Investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
(7) Eggen, P. y Kauchak, D. (1998). Estrategias docentes. México: F.C.E.
(8) Furman, M. (2008). Ciencias naturales en la escuela primaria: colocando las piedras fundamentales del pensamiento científico. IV Foro Latinoamericano en Educación. Fundación Santillana 2008. [en línea] Disponible en Internet: Recuperado en mayo del 2009.
(9) Hernández, C. (2005). ¿Qué son las “competencias cientí'cas”? En: http://www.grupofederici.unal.edu.co/documentos/HernandezCompCienti'cas.pdf. Consulta realizada marzo 13 de 2011. ttp:www.ebicentenario.org.ar/documentos/mat ciencia/Furman Ciencias Naturales en la escuela Primaria.pdf
(10) ICFES (2007). Fundamentación conceptual área de ciencias naturales. Bogotá: ICFES.
(11) Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes I y H. Madrid: La Muralla.
(12) Schön, Donald (1998). El profesional re&exivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona:Paidós.
(13) Sánchez Marisol (2003). Del Artículo El aprendizaje Signi%cativo. Psicopedagogía. Recuperado de la Página Consultada en noviembre de 2012. http://www.psicopedagogia.com/de'nicion/aprendizaje%20signi'cativo
(14) Torres (2012). La enseñanza de las Ciencias naturales y La Educación Ambiental en el departamento de Nariño. Universidad de Nariño. San Juan de Pasto.
(15) Torres, A. (2002). La Práctica Pedagógica Investigativa e Integral: una Propuesta para los Programas de Pregrado en Educación de la Universidad de Nariño – Colombia. (Tesis Doctoral Inédita), Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Ciudad de La Habana.
(16) Verdugo, Fabiani (2003). Enseñanza de las Ciencias Basada en la Indagación. En: http://www.uantof.cl/LEM/pagina/pagina/que%20es%20ecbi.pdf
(17) Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos Psicológicos Superiores. Barcelona: Ed. Crítica.
(18) Zabala Vidiela, Antoni (1999). Enfoque globalizador y pensamiento complejo. Barcelona: GRAO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.