Significant Learning through digital illustration in art education with 8th grade students of the Pablo VI Educational Institution municipality of Taminango

Authors

  • Diego Armando Armando Chamorro Chamorro

Keywords:

Learning, Illustrations, Digital, Technology, artistic, education

Abstract

The research developed in the Pablo VI educational institution of Taminango Nariño with high school students, recognizes the importance that digital educational resources have today in the educational field, due to the new methodologies that they propose around the teaching process. learning, which take into account previous knowledge, as well as contemporary narratives and Cyberculture, which today are part of the lives of students, who have been born and raised in a media world, surrounded by various images.

In this study, a proposal is proposed that involved digital illustration, as a new possibility of significant learning, which allowed, from a digital experience, to create artistic compositions, from which the student, in addition to expressing his ideas, thoughts and feelings, advanced in the construction of critical, creative and purposeful thinking.

This research was developed from the area of ​​Artistic Education, an area that was revitalized, as it expanded its teaching-learning processes from the use of digital resources, which allowed innovating the pedagogical practice and the contents of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, (2018) A,D. El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. p. 610-623 Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462

Alvarez, Cely (2017). Cibergrafía: Propuesta teórico metodológico para el estudio de los medios de comunicación social cibernéticos. https://www.researchgate.net/publication/26420830_Cibergrafia_Propuesta_teorico_metodologica_para_el_estudio_de_los_medios_de_comunicacion_social_ciberneticos

Bonilla, C. y Rodríguez, P. (1997), Más allá del dilema de los métodos. Bogotá. Ediciones Uniandes, Grupo editorial Norma. https://laboratoriociudadut.files.wordpress.com/2018/05/mas-alla-del-dilema-de-los-metodos.pdf

Bossolasco, M.L. y Storni, P (2012). ¿Nativos digitales?: Una reflexión acerca de las representaciones docentes de los jóvenes-alumnos como usuarios expertos de las nuevas tecnologías. https://revistas.um.es/red/article/view/232631/253171

Groys, Boris. “La Topología del Arte Contemporáneo”, trad. Ernesto Menéndez-Conde. 1 de mayo de 2009. En blog Art experience: New York City. http://lapizynube.blogspot. com/2009/05/boris-groys-la-topologia-del-arte_175.html (Acceso: 6 de noviembre de 2012)

Cahuex Solano , A. I. (2014). La versatilidad de la ilustración digital y la ilustración tridimensional en el diseño de revistas. Desarrollo de imagen visual, material informativo y publicitario para el proyecto amigos de FUNDAECO. Guatemala de la Asunción, Guatemala: Campus central. https://es.scribd.com/document/527825871/Cahuex-Ana

Díaz, J. (4 de Mayo de 2015). Cómo exprimir tu creatividad con la tecnología. Obtenido de javierdisan.com: https://javierdisan.com/2015/05/04/exprimir-creatividad-tecnologia/

González Zamar, M. D., Abad Segura, E., & Belmonte Ureña, L. J. (2020). Aprendizaje significativo en el desarrollo de habilidades digitales. Análisis de tendencia. Obtenido de www.upo.es: https://upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/4741


Levie, W. y Lentz, R. (1982). Efectos de las ilustraciones de texto: una revisión. Revista de investigación sobre tecnología y comunicaciones educativas.

Marfil Carmona, R. (2015). Educación Artística y Educación Audiovisual: Espacios Comunes. Tesis Doctoral. Granada: Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/41360/25594679.pdf?sequence=1

Peirce, C. S. (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva edición.

Perales, F. Javier y Jiménez, Juan De Dios(2002). Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Ciencias de la Educación Universidad de Granada. Campus Universitario de Cartuja. https://ensciencias.uab.es/issue/download/v38-n1/38-1-pdf-es

Prensky, M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales. New York: Distribuidora SEK, S.A.

Sandoval Casilimas, C. A. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: Editores e Impresores Ltda.

Salgado, Levano (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Universidad de San Martín de Porres. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/28235566_Investigacion_cualitativa_Disenos_evaluacion_del_rigor_metodologico_y_retos

Torregrosa Carmona, J. F. (2010). Polisemias visuales. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=432188

Published

2022-12-28

How to Cite

Chamorro, D. A. A. (2022). Significant Learning through digital illustration in art education with 8th grade students of the Pablo VI Educational Institution municipality of Taminango. Revista Universitaria De Informática RUNIN, (14), 65–90. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/runin/article/view/7616

Issue

Section

Artículos de investigación