contadores web
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Subject review

Vol. 18 No. 1 (2016)

Effects of physical inactivity and obesity in psychomotor development in children: A review of Latin American news

DOI
https://doi.org/10.22267/rus.161801.27
Submitted
April 29, 2016
Published
2016-04-29

Abstract

Introduction: In 1995 the World Health Organization declared obesity as a disease. Currently, obesity is considered an epidemic in both adults and children. The presence of this disease at an early age is a risk factor for obesity and heart disease in adulthood. Increasingly, overweight and obese children practice less physical activity and they are more interested in sedentary activities. These lifestyles are perhaps the main cause of low performance in motor patterns. Objective: To conduct a review and compilation of current studies in Latin America to talk about the relationship between obesity, sedentary lifestyle and children's psychomotor development. Materials and methods: The search was conducted in Pubmed and Scielo. The keywords used were: psychomotor, motor development, delayed motor development, childhood overweight, childhood obesity and childhood nutrition. Results: There is evidence supporting the relationship between childhood overweight/obesity with poor performance in psychomotor tests in Latin America studies. No studies that establish a positive relationship between overweight and obesity with better psychomotor test scores were found. Conclusions: The results confirm the negative impact of malnutrition due to excess of food in children’s psychomotor development. Although a greater number of experimental studies are needed to confirm this statement.

References

  1. Elena A. El aprendizaje motriz en los primeros tres años de vida del niño. Pensam. Educ. 2006;38:218–30.
  2. Bucco L, Zubiaur M. Desarrollo de las habilidades motoras fundamentales en función del sexo y del índice de masa corporal en escolares. Cuad. Psicol. del Deport. 2013;13(2):63–72.
  3. Moreno F, Ormeño E. Aprendizaje motor y síndrome general de adaptación. Mot. Eur. J. Hum. Movement. 2009;22:1–21.
  4. Martínez-López, E, Lara, A, Chacón, J Y Rodríguez I. Characteristics, frequencies and type of physical exercise practiced by the adolescents. Special attention to the obese pupil. J Sport Heal. Res. 2009;1(2):88–100.
  5. Bucco L, Zubiaur M. Comparación de la evaluación y desempeño entre la edad cronológica y edad motora general de escolares con medidas corporales de obesidad y sobrepeso. Rev. Digit. 2012;17(175):1.
  6. Rodriguez-R A. La obesidad infantil y los efectos de los medios electrónicos de comunicación. Medigraphic Artemisa en linea. 2006;8:95–8.
  7. Meitland C, Stratton G, Foster S, Braham R, Rosemberg M. A place for play? The influence of the home physical environment on children’s physical activity and sedentary behaviour. Nutr. Phys. Act. 2013;10:99.
  8. Crovetto M, Zamorano N, Medinelli A. Estado nutricional, conocimientos y conductas en escolares de kinder y primer año básico en 3 escuelas focalizadas por obesidad infantil en la comuna de Valparaiso, Chile. Rev. Chil. Nutr. 2010;37:309–20.
  9. Ray M, Jat K. Effect of electronic media on children. Indian Pediatr. 2010;47(7):561–8.
  10. Olivares S, Bustos N, Moreno X, Lera L, Cortes S. Actitudes y prácticas sobre alimentación y actividad física en niños obesos y sus madres en Santiago, Chile. Rev. Chil. Nutr. 2006;33:170–9.
  11. Polleti O, Barrios L. Sobrepeso, obesidad, hábitos alimentarios, actividad física y uso de tiempo libre en escolares de corrientes (Argentina). Rev. Cubana Pediatr. 2007;79(1):218-230
  12. Guimarães LV, Barros MBA, Martins MSAS, Duarte EC. Fatores associados ao sobrepeso em escolares Revista de Nutrição. 2006; 19(1): 5-17.
  13. Suarez P, Hernandez A. Aprendizaje motor: Una breve revisión teórica. efdeportes. 2007;12(109):1.
  14. Ruiz G. Hábitos de la práctica lúdica y deportiva en niños y niñas en edad escolar: Un estudio Transversal. Rev. Digit. Educ. Fis. 2011;10:1–15.
  15. Kain J, Concha F, Salazar G, Leyton B, Rodriguez M, Ceballos X, et al., Prevención de obesidad en preescolares y escolares de escuelas Municipales de una comuna de Santiago de Chile: Proyecto piloto 2006. Arch. Latinoam. Nutr. 2009;59(2):139–46.
  16. Rojas V. Influencia de la televisión y videojuegos en el aprendizaje y conducta infanto-juvenil. 2008;79(1):80– 85.
  17. Chaddock L, Pontifex M, Hillman C, Kramer A. A review of the relation of aerobic fitness and physical activity to brain structure and function in children. J. Int. Neuropsychol. Soc. 2011;17(6):975–85.
  18. Singh A, Uijtdewilligen L, Twisk J, Mechelen W, Chinapaw M. Physical activity and performance at school: A systematic review of the literature including a methodological quality assessment. Arch. Pediatr. Adolesc. Med. 2011;166(1):49–55.
  19. Thomas-Juste F, Hiromi O, Stafford F. University of Michigan, Institute for Social Research. Changing times of american youth: 1981-2003. Michigan; 2004: 1–15.
  20. Khan N, Hillman C. The relation of childhood physical activity and aerobic fitness to brain function and cognition: A review. Pediatr. Exerc. Sci. 2014;26:138- 146.
  21. Organización Mundial de la Salud. Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. OMS, 2010. p. 1–57. Disponible en: http://whqlibdoc.who.int/publications/2010/9789243599977_spa.pdf
  22. Chaptup J, Leduc G, Boyer C, Bellanger P, Leblanc A, Borghese M, et al. Electronic screens in children´s bedrooms and adiposity, physical activity and sleep: do number and type of electronic devices matter? can. J Public Heal. 2014;105:273–9.
  23. Seng Y. Consequences of childhood obesity. 2009;38(1):75–81.
  24. Haug E, Rasmussen M, Samdal O, Iannotti R, Kelly C, Borraccino A, et al. Overweight in school-aged children and its relationship with demographic and lifestyle factors: Results from the WHO-Collaborative Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study.Int J Public Health. 2009;2:169-79.
  25. Vanden M, Robbins L, Pfeiffer K, Kasanis A, Maier K. Demographic, cognitive, affective, and behavioral variables associated with overweight and obesity in low-active girls. J. Pediatr. Nurs. Elsevier Inc. 2014;29(6):576–85.
  26. Kain J, Vio F, Olivares S, Concha F, Uauy R. Prevención de la obesidad infantil: Guía para el desarrollo de intervenciones en alimentación, nutrición y actividad física en escuelas básicas de Chile. 2004:1–20.
  27. Ebbeling C, Pawlak D, Ludwig D. Childhood obesity: public-health crisis, common sense cure. Lancet. 2002;360(9331):473–82.
  28. Ministerio de Salud Chile. Diagnóstico del estado nutricional de menores de 6 años, gestantes, nodrizas y adultos mayores, bajo control en el sistema publico de salud. Santiago MINSAL. diciembre 2013. Disponible en:
  29. http://web.minsal.cl/sites/default/files/DIAGNOSTICO_ESTADO_NUTRICIONAL_DICIEMBRE_2013.pdf
  30. Ministerio de Salud Chile. Objetivos sanitarios 2011- 2020: Estrategia nacional de salud para el cumplimiento de los objetivos sanitarios de la década 2011-2020 metas 2011 – 2020. Santiago, MINSAL. Disponible en:
  31. http://web.minsal.cl/portal/url/item/c4034eddbc96ca6de0400101640159b8.pdf
  32. Ministerio de Salud Chile. Pontificia Universidad Católica de Chile. Universidad Alberto Hurtado. Encuesta Nacional de Salud 2009-2010. Santiago. Disponible en:http://web.minsal.cl/portal/url/item/bcb03d7bc28b64dfe040010165012d23pdf
  33. OECD Health at a Glance 2011: OECD Indicators, OECD Publishing. Disponible en: http://www.oecd.org/edu/education-at-a-glance-19991487.htm
  34. Maceira C, Scotto M, Leal M, Lavanda I, Carrazana C, Herrera J, et al.,. Evaluación del estado Nutricional de los niños que participaron en el programa “Activarse” durante el 2011. Act. nutr. 2013;14(1):43-53.
  35. Friedemann C, Heneghan C, Mathani K, Thompson M, Perera R, Ward A. Cardiovascular disease risk in healthy children and its association with body mass index: Systematic review and meta-analysis. BMJ. 2012;345:e4759:1-16.
  36. 34 Carrascosa A, Fernández JM, Fernández C, et al. Estudio transversal español de crecimiento 2008. Parte II: valores de talla, peso, índice de masa corporal desde el nacimiento hasta la edad adulta. An Pediatr 2008; 68:552-69.
  37. CDC. National Center for Health Statistics 2000. Disponible en: http://www.cdc./growthcharts/zscore
  38. Reilly J, Kelly J. Long-term impact of overweight and obesity in childhood and adolescence on morbidity and premature mortality in adulthood: systematic review. Int. J. obes (lond). 2011; 35(7):891–8.
  39. Gonzalez C, Worley A, Grimmer K, Dones V. Schoolbased interventions on childhood obesity: a metaanalysis. Am. J. Prev. Med. 2009;37(5):418–27.
  40. Kain J, Lera L, Rojas J, Uauy R. Obesidad en preescolares de la Región Metropolitana de Chile. Rev. médica Chile. 2007;135(1):63–70.
  41. Buring K, Oliva P, Bravo C. Determinación no experimental de la conducta sedentaria en preescolares. Rev. Chil. Nutr. 2009;36(1):23–30.
  42. Ostbye T, Krause K, Stroo M, Lovelady C, Evenson K, Peterson B et al. Parent-focused change to prevent obesity in preschoolers: results from the KAN-DO study. Prev. Med. 2012;55(3):188–95.
  43. Timmons B, LeBlanc A, Carson V, Connor S, Dillman C, Janssen I et al. Systematic review of physical activity and health in the early years (aged 0–4 years). Appl Physiol Nutr Metab. 2012;37:773–92.
  44. Carrasco F. Actividad física y obesidad. Medwave. 2002;2(5):3–14.
  45. Slining M, Adair L, Davis B, Borja J, Bentley M. Infant overweight is associated with delayed motor development. J. Pediatr. 2010;157(1):20–5.
  46. Bustamante A, Caballero L, Enciso N, Salazar I, Teixeira A, Garganta R et al. Coordinación motora: Influencia de la edad, sexo, estatus socio-economico y niveles de adiposidad en niños Peruanos. Rev. Bras. Cineantropom.
  47. Desempenho hum. 2008;10(1):25-34.
  48. Cano M, Oyarzún T, Leyton F, Sepúlveda C. Relación entre estado nutricional, nivel de actividad física y desarrollo piscomotor. Nutr Hosp. 2014;30(6):1313-18.
  49. Mendez M, Estay J, Calzadilla A, Duran S, Díaz-Narváez P. Comparación del desarrollo psicomotor en preescolares chilenos normopeso versus sobrepeso/obesidad. Nutr Hosp. 2015; 32 (1).
  50. Roldan E, Paz A. Relación de sobrepeso y obesidad con nivel de actividad física, condición física, perfil psicomotor y rendimiento escolar en población infantil (8 a 12 años) de Popayán. Mov.cient. 2013; 7 (1): 71-84.
  51. Ibarra J, Alarcon M. Malnutrition by Excess among School- Age Children. Rev Chil Pediatr. 2010;81(6):506– 14.
  52. Ministerio de Educación. Bases curriculares de la educación parvularia. Santiago: Nuestra riqueza. MINEDUC. 2001.
  53. Brown W, HS, Smith H, McIver K, Rathel J. Effects of teacher-encouraged physical activity on preschool playgrounds. J Early Interv.2013;31(2):126–45.
  54. Cardon G, Labarque V, Smits D, Bourdeaudhuij I. Promoting physical activity at the pre-school playground: The effects of providing marking and play equipment. Prev. Med. 2009;48:335–40.
  55. Willenberg L, Ashbolt R, Holland D, Gibbs L, Macdougall C, Garrard J et al. Increasing school playground physical activity: A mixed methods study combining environmental and children’s perspectives. J. Sci. Med.
  56. Sport Meas. J. Sci. 2010;13:210–16.
  57. Goldfield G, Harvey A, Grattan K, Adamo K. Physical activity promotion in the preschool years: a critical period to intervene. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2012;9(4):1326–42.
  58. Fisher A, Reilly J, Kelly L, Montgomery C, Williamson A, Paton J et al. Fundamental movement skills and habitual physical activity in young children. Med. Sci. Sport. Exerc. 2005;37(4):684–8.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)