Health Promoting Universities: A reflection for its implementation from the social determinants of health
DOI:
https://doi.org/10.22267/rus.202201.171Keywords:
Universities, Social determinants of health, Health promotionAbstract
Introduction: The social determinants of health (SDH) are the social and economic conditions that affect the individual and collective differences in the state of health. Universities can play an important role in these processes. Objective: To identify the conceptions that professionals from Health Promoting Universities (HPU) of Costa Rica, Puerto Rico, Peru, Mexico and Colombia have about SDH, their relationships, and the way to articulate them with the HPS strategy. Materials and methods: A qualitative study with a descriptive approach. 35 participants were divided into three focus groups. The analysis of the information followed the parameters proposed by Miels et al. Results: Participants have a clear conception of SDH. The following intervention strategies were identified: training of personnel, implementation of academic spaces in curriculums, inclusion of the approach of psychosocial skills for life, awareness of management and teaching staff. Conclusions: It is necessary that universities assume a broad conceptual framework on the social determinants of health. This aspect is important to (i) guide interventions and contribute to the health and life of university communities, (ii) contribute to the debate, and (iii) develop systems of political, economic and social action oriented towards the elimination of health inequities.
Downloads
Metrics
References
Organización Mundial de la Salud, Comisión sobre Determinantes sociales de la salud. Subsanar las desigualdades en una generación: Alcanzar la equidad sanitaria actuando sobre los determinantes sociales de la salud[Internet]. Ginebra: OMS; 2009. [citado 20 de agosto de 2018]. Disponible en: http://www.who.int/social_determinants/thecommission/finalreport/es/
Organización Mundial de la Salud. Declaración política de Río sobre determinantes sociales de la salud[Internet]. Río de Janeiro: OMS; 2011. [citado 20 de agosto de 2018]. Disponible en: http://www.who.int/sdhconference/declaration/Rio_political_declaration_Spanish.pdf
OPS/OMS. Acerca de las Universidades Promotoras de Salud[Internet].Washington: OPS/OMS; 2015.[citado 20 de agosto de 2018]. Disponible en: https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=10669:2015-about-health-promoting-universities&Itemid=820&lang=es
Dávila AL, Rodríguez MC, Pérez D. El índice de desarrollo humano; instrumental para las universidades promotoras de la salud [Internet]. Alicante: Universidad de Alicante, Proyecto Universidad Saludable; 2017. [citado 28 de noviembre de 2018]. Disponible en: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/67351
Ulin PR, Robinson ET, Tolley EE. Investigación aplicada en salud pública métodos cualitativos. Washington: OPS; 2006.
Ventura-León JL, Barboza-Palomino M. El tamaño de la muestra: ¿Cuántos participantes son necesarios en estudios cualitativos? .Rev Cuba Inf En Cienc Salud. 2017;28(3):1-2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000300009
Miles MB, Huberman AM, Huberman MA, Huberman PM. Qualitative Data Analysis: AnExpandedSourcebook. SAGE; 1994. 338.
Beltrán-Llevador J, Íñigo-Bajo E, Mata-Segreda A. La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. RevIberoamEducSuper. 2014; 5(14):3-18. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722014000300001
Arroyo-Acevedo H, Durán Landazabal G, Gallardo Pino C. Diez años del Movimiento de Universidades Promotoras de la Salud en Iberoamérica y la contribución de la Red Iberoamericana de Universidades Promotoras de la Salud (RIUPS). GlobHealthPromot. 2015;22(4):64-8. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1757975914547548?journalCode=pedb
Lara N, Saldaña Y, Fernández N, Delgadillo HJ. Salud, calidad de vida y entorno universitario en estudiantes mexicanos de una universidad pública. Hacia Promoc Salud. 2015;20(2):102-17. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v20n2/v20n2a08.pdf
Heraud SB. Universidades saludables: Una apuesta a una formación integral del estudiante. RevPsicol. 2013;31(2):287-314. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/psico/v31n2/a06v31n2.pdf
Fabelo Roché JR, Iglesias Moré S, Gómez García AM. La promoción de salud en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Rev Habanera Cienc Médicas. 2017;16(1):93-105. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2017000100010
Coronel-Carbo J, Marzo-Páez N. Determinantes sociales y de salud protectores en el ámbito universitario. MEDISAN. 2018;22(8):825-37. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/san/v22n8/1029-3019-san-22-08-825.pdf
Santos Padrón H. Los determinantes sociales, las desigualdades en salud y las políticas, como temas de investigación. Rev Cuba Salud Pública. 2011;37(2):136-144. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662011000200007
Pupo-Ávila NL, Hernández-Gómez LC, Presno-Labrador C. La formación médica en Promoción de Salud desde el enfoque de los determinantes sociales. Rev Cuba Med Gen Integral. 2017;33(2):218-29. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252017000200007
Bravo-Valenzuela P, Cabieses B, Zuzulich MS, Muñoz M. Glosario para universidades promotoras de la salud. RevSalud Pública. 2013;13. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rsap/v15n3/v15n3a15.pdf
Gaviria-Méndez AE. La Universidad de Antioquia como institución promotora de la salud (Medellín, Colombia, 2010-2013). Investig En Enferm Imagen Desarro. 2016;18(1):13-30. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/imagenydesarrollo/article/view/10687
López M. Extensión universitaria y salud pública en Argentina como caso testigo en la región | Revista de Investigación Educativa. RevInvestigEduc. 2016;34(1). Disponible en: http://revistas.um.es/rie/article/view/215411
Leitão, C. Extensión universitaria brasileña: arte, cultura, ciencia y tecnología en favor del desarrollo humano. Agenda Cultural Alma Máter. 2018.
Martí J, Calderón A, Fernández A. La responsabilidad social universitaria en Iberoamérica: análisis de las legislaciones de Brasil, España y Perú. Revista iberoamericana de educación superior. 2018; 9(24)107-124. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2007-28722018000100107&lng=es&nrm=iso
Williamson G, Contreras N. Universidad en el siglo XXI: ¿extensión, responsabilidad social universitaria, vínculo con el medio o conocimiento para el desarrollo de los territorios?. Revista Espaço Pedagógico. 2018;25(3): 602-623.
González Fernández M, González R. Retos de la extensión en la universidad innovadora. Congreso Universidad. 2018; 7(2):1-11.