contadores web
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Development of human resources for health

Vol. 27 No. 2 (2025)

Symbolic violence in nursing higher education: A narrative review

DOI
https://doi.org/10.22267/rus.252702.344
Submitted
May 22, 2024
Published
2025-05-05

Abstract

Introduction: Symbolic violence is one of the most common forms of interaction within society, imperceptible and naturalized, and it is also present in the academic field. Objective: To explore the existing literature towards the presence of symbolic violence in university pedagogical practices in nursing programs. Materials and methods: Narrative literature review between 2018 and 2024, using Scopus, Redalyc, Dialnet, Web of Science, Science Direct, DOAJ, and university repositories, through the methodology proposed by Arksey and O'Malley. Results: 24 articles were obtained for thematic analysis. The main subjects of study were found to be students; however, interactions between teachers and administrators are also protagonists. The use of qualitative methodologies is the most common, allowing for an understanding of the subjective dimension of symbolic violence. There is limited production related to pedagogical practices in nursing programs. Conclusions: The narrative suggest that scientific production towards the topic is increasing, violence based on gender has been the most analyzed topic in the academic context. It was found that there exist violent teaching practices in the classrooms, and that educational polices and institutional structures tend to generate discrimination and exclusion of some groups.

References

  1. Organización Mundial de la Salud. Global consultation on violence and health. Violence: a public health priority (WHO/EHA/SPI.POA.2) [Internet]. Geneva (CHE): OMS; 1996. [citado 2024 Mar 20]. Disponible en: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/42495/9241545615_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  2. Cuervo-Montoya E. Exploración del concepto de violencia y sus implicaciones en educación. Polit Cult [Internet]. 2016 [citado 2024 Mar 20]; (46):77-97. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-77422016000200077&script=sci_abstract
  3. Fernández-Fernández M. La noción de violencia simbólica en la obra de Pierre Bourdieu: una aproximación crítica. Cuad Trab Soc [Internet]. 2005 [citado 2024 Mar 20]; 18:7-21. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1314184
  4. Astete-Barrenechea C. Pierre Bourdieu: el poder en el campo de la educación y la pedagogía. Horizonte de la Ciencia [Internet]. 2017 [citado 2024 Mar 20]; 7(12):223-239. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5709/570960868016/570960868016.pdf
  5. Avendaño-Castro WR, Linares-Giraldo M, Morales-Mosquera ME. Violencia Simbólica en Instituciones de Educación Superior. Experiencia de Docentes en una Universidad Pública. Rev Colomb Cienc Soc [Internet]. 2021 [citado 2024 Mar 20]; 12(1):140-164. DOI: 10.21501/22161201.3392
  6. Quishpe-Guano E. Violencia simbólica: reflexiones teóricas y prácticas pedagógicas para la transformación social. Saberes Andantes [Internet]. 2023 [citado 2024 Mar 20]. 4:32-48. Disponible en: https://saberesandantes.org/index.php/sa/article/view/196/229
  7. Lagarda-Legarda AE, Vera-Noriega JA, Bautista-Hernández G. Desconexión Moral y Cultura de Violencia en Estudiantes de Educación Superior. Revista de Psicología [Internet]. 2021. [citado 2024 Mar 21]; 421-440. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/354904924_Desconexion_Moral_y_Cultura_de_Violencia_en_Estudiantes_de_Educacion_Superior
  8. Gaitán-Buitrago ME. Didáctica De La Cirugía General: El Vacío de la Empatía en una Formación Tradicional Arraigada en el Conductismo [Tesis Doctoral]. Armenia (COL): Universidad Del Quindío; 2022. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14550/6411
  9. Aromataris E, Munn Z, Briggs J. Institute Reviewer's Manual [Internet]. The Joanna Briggs Institute; 2017 [cited 2024 Abril 09]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Micah_Peters2/publication/319713049_2017_Guidance_for_the_Conduct_of_JBI_Scoping_Reviews/links/59c355d40f7e9b21a82c547f/2017-Guidance-for-the-Conduct-of-JBI-Scoping-Reviews.pdf
  10. Manchado-Garabito R, Tamames-Gómez S, López-González M, Mohedano-Macías L, D´Agostino M, Veiga de Cabo J. Revisiones Sistemáticas Exploratorias. Medicina y Seguridad del Trabajo [Internet]. 2009 [citado 2024 Mar 21]. 55(216):12-19. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S0465-546X2009000300002&script=sci_arttext&tlng=en
  11. Fernández-Sánchez H, King K, Enríquez-Hernández CB. Revisiones Sistemáticas Exploratorias como metodología para la síntesis del conocimiento científico. Enferm Univ [Internet]. 2020 [citado 2024 Mar 21]. 17(1):87-94 DOI: 10.22201/eneo.23958421e.2020.1.697
  12. Espinoza-Romero MA, Rodríguez-Jiménez JR. Estudiantes LGBT+ y profesores universitarios. Prácticas de inclusión y exclusión en la educación superior. Voces Silec Rev Latinoam Educ [Internet]. 2020 [citado 2024 Mar 21]. 11(2):7-29. DOI: 10.18175/VyS11.2.2020.1
  13. Brito-Rodríguez SN, Basualto-Porra L, Posada-Lecompte M. Percepción de prácticas de discriminación, exclusión y violencia de género en estudiantes universitarias. Rev Interdiscip Estud Género Col Méx [Internet]. 2020 [citado 2024 Mar 21]. 6:1-36. DOI: 10.24201/reg.v6i0.473
  14. Benavidez A, Gili-Diez V, Barboza-Pirán F. Prácticas pedagógicas con enfoques de género en la universidad. Rev Ciênc Humanas Soc [Internet]. 2021 [citado 2024 Mar 21]; 1(3):193-209. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/354003698_Practicas_pedagogicas_con_enfoques_de_genero_en_la_universidad
  15. Bolonha FJ, Oliveira AG. Violencias curriculares: La (in)visibilidad del cuerpo LGBTQIA+ en la formación médica. RIAEE [Internet]. 2023 [citado 2024 Mar 21]; 18:e023014. DOI: 10.21723/riaee.v18i00.17818
  16. Fuentes-Vásquez LY. Cuentos que no son cuentos: acoso sexual, violencia naturalizada en las aulas universitarias. Nómadas [Internet]. 2019 [citado 2024 Mar 21]; 51:135-153. DOI: 10.30578/nomadas.n51a8
  17. Avendaño-Castro W, Rueda-Vera G, Luna-Pereira HO. Manifestaciones de violencia simbólica en mujeres universitarias. Revista Boletín Redipe [Internet]. 2021 [citado 2024 Mar 21]; 10(10):165-176. DOI: 10.36260/rbr.v10i10.1475
  18. Mora-Gaviria C, Mora-Gaviria S. Estudiantes Indígenas en la Universidad Tecnológica de Pereira: Experiencias Durante su Tránsito Académico [Tesis de Maestría]. Pereira (COL): Universidad Tecnológica de Pereira; 2023. Disponible en: https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/6a041509-4453-4c4a-8217-0180b384e0ce/content
  19. Mattos H, Fernandes M. La individualización de la desigualdad social: Dominación simbólica en las experiencias universitarias. Tematicas [Internet]. 2023 [citado 2024 Mar 21]; 31(62):48-74. DOI: 10.20396/tematicas.v31i62.17638
  20. Álvarez DC. Lo que se siente aprender: Violencia pedagógica en estudiantes universitarios. Context Temát Latinoam [Internet]. 2023 [citado 2024 Mar 21]; 2(29). DOI: 10.32870/cl.v2i29.8006
  21. Díaz-Araya M, Peralta-Müller M, Cortés-Osorio J, Cabrera-Rojas E, Ramos-Aguirre F, Bernal-Cárdenas A. Vas a tener que nivelarte. Vas a tener que estudiar más que los otros. Voces de estudiantes que cursaron un programa propedéutico en la Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile. Estud Pedagóg [Internet]. 2021 [citado 2024 Mar 22]; 47(3): 207-227. DOI: 10.4067/S0718-07052021000300207
  22. Peña-Collazos W. La violencia simbólica: Como reproducción Biopolítica del poder. Rev Latinoam Bioét [Internet]. 2009 [citado 2024 Mar 24]; 9(2):62-75. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rlb/v9n2/v9n2a05.pdf
  23. Bulnes-García PC, Pineda-Reyes GA. Diagnóstico Situacional de la Violencia Social en el Estudiantado que Pertenece a Grupos Vulnerables del Centro Universitario Regional de San Pedro Sula. Paradigma [Internet]. 2022 [citado 2024 Mar 22]; 29(47):27-50. Disponible en: https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/139
  24. Santana-Medina GA. Violencia simbólica contra las mujeres en ambientes educativos universitarios: el caso de la Universidad Distrital [Internet]. Bogotá (COL): Informe de pasantía; 2020. Disponible en https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/26274
  25. Villalobos-Aguayo P, Ríos-Oliveros LA, Joanico-Morales B. Violencia educativa en el nivel superior. ¿Formación o deformación?, es el dilema [Internet]. Ciudad de México (MEX): Universidad Nacional Autónoma de México y Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional; 2020. Disponible en: https://ru.iiec.unam.mx/5227
  26. Loboa-Rodriguez NJ, Betancurth-Loaiza DP. El educador para la salud en la salud pública. Rev Salud Pública [Internet]. 2023 [citado 2024 Mar 22]; 22(5):556-559. DOI: 10.15446/rsap.V22n5.87075
  27. Rojas-Zarta FA. El silencio como violencia simbólica en el contexto educativo. Prax Pedagog [Internet]. 2022 [citado 2024 Mar 22]; 22(33):69-83. DOI: 10.26620/uniminuto.praxis.22.33.2022.69-83
  28. Molina-Gutiérrez TJ, Lizcano-Chapeta CJ, Burbano-García LH. Recursos lingüísticos que transmiten violencia simbólica en el discurso pedagógico universitario. Rev Conrado [Internet]. 2020 [citado 2024 Mar 22]; 16(75):349-358. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n75/1990-8644-rc-16-75-349.pdf
  29. Maffissoni AL, Da Silva-Sanes M, Gue-Martini J, Bresolin P, Da Silva-Filho CC. Violencia en Enfermería de Pregrado: Experiencias e Implicaciones en la Perspectiva del Estudiante. Cien Enferm [Internet]. 2021 [citado 2024 Mar 22]; 27:30. DOI: 10.29393/ce27-30vgac50030
  30. Elisangela-Argenta Z, Corso da Motta M , de Lima-Trindade L, Vendruscolo C. Vivencias de violencia en el proceso de formación en enfermería: Repercusiones en la corporeidad de los jovenes. Text Context Enferm [Internet]. 2018 [citado 2024 Mar 22]; 27(3):1-10. DOI: 10.1590/0104-07072018003670016
  31. Arias-Mendoza KJ, Mendoza-Baldiris JP. Violencia simbólica en enfermería: percepción de los estudiantes masculinos de un programa profesional. Cartagena, Colombia [Tesis de Grado]. Cartagena de Indias (COL): Universidad de Cartagena; 2019. Disponible en: https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/15159
  32. Chavarin-Campos EE. Hablemos de violencia docente. Narrativas estudiantiles. Cien Latin [Internet]. 2022 [citado 2024 Mar 23]; 6(6):5989-6007. DOI: 10.37811/cl_rcm.v6i6.3854
  33. Guzman-Medina BH. Violencias simbólicas y físicas en el campus universitario: El caso de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Ciudad Pazando [Internet]. 2022 [citado 2024 Mar 24]; 15(2):104-112. DOI: 10.14483/2422278X.19646
  34. Catalán-Marshall M. Docencia e Inclusión LGTBIQ+: Revisión de investigaciones sobre prácticas pedagógicas queer en las escuelas. Rev Punto Género [Internet]. 2022 [citado 2024 Mar 21]; (18):156-197. DOI: 10.5354/2735-7473.2022.69392
  35. Díaz-Fique DM, Nocua-Pinto LD. Aproximación a las Representaciones de América Latina y de Colombia en Particular: Un Estudio Sobre la Violencia Simbólica en los Medios de Comunicación y en el Campo de Ele (Español como Lengua Extranjera) [Tesis de grado]. Bogotá (COL): Universidad Pontificia Javeriana; 2019. Disponible en: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/46616/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  36. López-Safi SB. La violencia simbólica en la construcción social del Género. Academo [Internet]. 2015 [citado 2024 Mar 22]; 2(2). Disponible en: https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/23
  37. Dávila LF, Moreno-Quirós C, Arias-Acevedo C, Vallejo JD, Fajardo-Puerta L, Rivera LA, Durán-Suárez P. Violencia simbólica: revisión de los estudios que acuñan el concepto en América Latina (2009-2019). Novum Jus [Internet]. 2019 [citado 2024 Mar 21]; 4(2):45-82. DOI: 10.14718/novumjus.2020.14.2.3
  38. Bonilla-Castro E, Rodríguez-Shek P. Más allá del dilema de los métodos: La investigación en ciencias sociales [Internet]. 3ra ed. Universidad de los Andes, Editorial Norma; 2005. Disponible en: https://muse.jhu.edu/book/117424
  39. de Souza-Minayo MC. La artesanía de la investigación cualitativa [Internet]. Buenos Aire (ARG). Lugar Editorial. 2009. Disponible en: https://lugareditorial.com.ar/producto/la-artesania-de-la-investigacion-cualitativa
  40. Martínez-Guzmán A, Íñiguez-Rueda L. "Prácticas Discursivas y Violencia Simbólica Hacia la Comunidad LGBT en Espacios Universitarios". Paidéia [Internet]. 2017 [citado 2024 Mar 21]; 27(Suppl 1):367-375. DOI: 10.1590/1982-432727s1201701
  41. González-Pérez JA. Reconocimiento, violencia simbólica y violencia estructural en la educación universitaria. Jangwa Pana [Internet]. 2024 [citado 2024 Mar 21]; 23(1):1-11. DOI: 10.21676/16574923.5255
  42. Ruiz-Reynoso J, Ruiz-Díaz LD. El sistema escolarizado naturaliza la violencia y pobreza estructurales en los procesos de ingreso y permanencia en la Educación Media Superior. RIPE [Internet]. 2021 [citado 2024 Mar 22]; 23(2):111-125. Disponible en: https://psicologiayeducacion.uic.mx/index.php/1/article/view/14
  43. Hernández-Pulido LA. Violencia Simbólica, Comunicación En Conflicto Y Movimientos Sociales [Tesis Maestría]. Bogotá (COL): Pontificia Universidad Javeriana; 2011. [citado 2024 Abr 6]. DOI: 10.11144/Javeriana.10554.5089
  44. Galarza-Fernández E, Cobo-Bedía R, Esquembre-Cerdá MM. Medios y violencia simbólica contra las mujeres. RLCS [Internet]. 2016 [citado 2024 Abr 4]; (71):818-832. DOI: 10.4185/RLCS-2016-1122
  45. López-Safi SB. La violencia simbólica en la construcción social del Género. Academo [Internet]. 2015 [citado 2024 Abr 6]; 2(2). Disponible en: https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/23
  46. Pinzón-Estrada C, Armas-Gusmán RC, Aponte-Valverde MV, Morillo-Useche ML. Percepción de la violencia simbólica en estudiantes universitarias: Análisis desde la categoría de género. Ánfora [Internet]. 2018 [citado 6 Apr 2024]; 26(46):89-110. DOI: 10.30854/anf.v26.n46.2019.554
  47. Vain PD. Pedagogía, textos y contextos [Internet]. Posadas (ARG): Editorial Universidad Nacional de Misiones; 2007. Disponible en: https://www.aacademica.org/pablo.daniel.vain/16
  48. Chávez-González G, Tijerina MC, de la Cruz-Maldonado ME. Violencia en la Universidad: Las formas más frecuentes según los estudiantes. Rev Invest Educ [Internet]. 2016 [citado 6 Apr 2024]; 3(3):47-51. Disponible en: http://www.reddeinvestigacioneducativa.uanl.mx/wp-content/uploads/publicaciones/rie_2016.pdf#page=49
  49. Polgar S, Thomas SA. Introducción a la investigación en ciencias de la salud [Internet]. 7ma ed. Barcelona (ESP): Editorial Elsevier; 2021. Disponible en: https://books.google.com.co/books/about/Introducci%C3%B3n_a_la_investigaci%C3%B3n_en_cie.html?id=jzwoEAAAQBAJ
  50. Conejero JC. Una aproximación a la investigación cualitativa. Rev Neumol Pediatr [Internet]. 2020 [citado 6 Apr 2024]; 15(1):242-244. DOI: 10.51451/np.v15i1.57

Downloads

Download data is not yet available.