The problems facing the education of teachers in the ba teaching programs in Colombia: a state of art
DOI:
https://doi.org/10.22267/rhec.161919.18Abstract
This article is developed with the purpose of shaping the state of the art of research on the education of teachers in the Bachelor Teaching Programs of Colombian universities during the period 2010-2016, in which it is possible to identify the problems that emerge from this process of education. It should be noticed that this work constitutes as one of the results of the doctoral thesis in Education Sciences of the Network of State Universities of Colombia RUDECOLOMBIA-CADE University of Nariño, on the problems facing the education of teachers in the BA Degree Programs in the south-west of Colombia (Valle, Cauca and Nariño), which is why the documentation mentioned above contributes to this investigation to a great extent.
Downloads
References
Álvarez Álvarez, Carmen. 2012. La relación teoría-práctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Educatio siglo XXI 30, n° 2:383-402.
Ejea Mendoza, Guillermo. 2007. Sobre prácticas docentes, modelos educativos y evaluación. http://www.azc.uam.mx/socialesyhumanidades/03/reportes/eco/lec/vlec019.pdf
Frostell, Katja, coord. 2012. Compendio mundial de la educación 2012. Oportunidades perdidas: El impacto de la repetición y de la salida prematura de la escuela. Montreal: Unesco.
Herrera, José Darío. 2016. Horizonte hermenéutico de las Ciencias Sociales contemporáneas. Anthropos 133. http://iigg.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/31/2016/12/herrera-jose-dario.pdf
Imbernón Muñoz, Francisco. 2001. La profesión docente ante los desafíos del presente y del futuro. http://www.ub.edu/obipd/docs/la_profesion_docente_ante_los_desafios_del_presente_y_del_futuro_imbernon_f.pdf
Navarro, Luis. 2002. Chile Equidad social y educación en los años 90’. París/Buenos Aires: IIPE/Unesco.
Peñuela Contreras, Diana Milena. 2007. La cuestión docente en Colombia: Reforma educativa, función docente y salud laboral. http://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/DOCENTES/R20 24_Penuela.pdf
Ramírez Chaparro, César. 2011. Curso internacional Elementos para el análisis y la estructuración de polí-ticas públicas en América Latina.
Reflexiones del Instituto Nacional Superior de Pedagogía en torno a la formación docente. 2016. http://www.pedagogica.edu.co/admin/docs/1285876026reflexiones_insp_sobre_formacion_docente.pdf
Robalino Campos, Magaly y Anton Körner, coords. 2006. Modelos innovadores en la formación inicial docente. file:///C:/Users/MiPc/Downloads/modelos_innovadores_ formacion_inicial_docente.pdf
Vezub, Lea. 2007. La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. Revista de curriculum y formación del profesorado 11, n° 1: 1-23. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev111ART2.pdf
Repositorios de Bases de Datos. (2016). Formación de maestros.
Biblioteca digital. Universidad de San Buenaventura. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/
Repositorio Institucional Pontificia Universidad Javeriana. http://repository.javeriana.edu.co/
Repositorio Institucional. Universidad Tecnológica de Pereira. http://repositorio.utp.edu.co/
Repositorio Institucional UPN. http://repository.pedagogica.edu.co/xmlui/
Sistema de bibliotecas Universidad de Antioquia. http://repositorio.udea.edu.co
Sistema de bibliotecas. Universidad de Antioquia. Biblioteca digital. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/
Uniminuto. Sistema Nacional de Bibliotecas. http://repository.uniminuto.edu/jspui/
Universidad El Bosque. Biblioteca Juan Roa V http://biblioteca.unbosque.edu.co/
Universidad La Salle. Repositorio Institucional Unisalle-Rius. http://repository.lasalle.edu.co/