Importance of protective factors against prejudice, stereotypes and educational discrimination based on gender in a University of Nariño

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.212626.88

Keywords:

discrimination, gender, prejudices, protective factors, stereotypes

Abstract

The objective of this research was to make visible the prejudices, stereotypes and gender discrimination in undergraduate students of a University of Nariño, public university in the city of Pasto, Colombia. This study was carried out from a methodological design with a qualitative approach based on grounded theory. The selection of participants was made following non-random methods. The unit of analysis consisted of 30 undergraduate students (14 women, 13 men and 3 diverse population) belonging to the 11 existing faculties. The data collection techniques were the semi-structured interview and the focus group, which had a protocol and a question guide evaluated by three expert judges and designed according to the stated objective. For the categorization and analysis of the information, Atlas TI version 2006 was used. As a result, the following categories emerged: prejudices, stereotypes and discrimination associated mainly with women and sexual diversity, protective factors and coping styles. It is concluded that general policies and actions with a gender approach have positive effects on the academic life of people, especially on women; however, in the background of social relations, prejudices, stereotypes and discrimination remain in force, for this reason the affected population resorts to establishing mutual support networks, in addition to the acquisition of other protective factors that allow them to overcome difficulties and achieve academic success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo Correa, Natalia Carolina. “Empoderamiento de las mujeres en comunidad como factor protector contra la violencia de género”. Trabajo de grado Especialización en salud familiar y comunitaria, Universidad El Bosque, 2019. https://repositorio.unbosque.edu.co/bitstream/handle/20.500.12495/4433/Agudelo_Correa_ Natalia_Carolina_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Alvarado Zamora, Johana y Rosero Veloz, Roddy. “Factores de riesgo que facilitan la violencia de género en espacios universitarios”. Sistematización de experiencias de proyecto de investigación Psicología, Universidad de Guayaquil, 2018. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/26785

Álvarez Lires, Francisco Javier. “Psicología, género y educación en la elección de estudios de Ingeniería”. Tesis de doctorado, Universidad de Valladolid, España, 2012. https://www.educacion.gob.es/teseo/ imprimirFicheroTesis.do?idFichero=%2FQG2GVgDKOE%3D

Allport, Gordon. La naturaleza del prejuicio. Buenos Aires: Eudeba, 1971.

Ariza Rohloff, Raiza y Villarreal Jiménez, Marla. “Estereotipos y prejuicios que inciden en actitudes de violencia en estudiantes de 17 a 22 años de la Universidad de la Costa, CUC”. Tesis Maestría en Educación, Universidad de la Costa, Colombia, 2016. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/433/1140814 500%20-%201140829614.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ávila, Ramiro, Salgado, Judith, y Valladares, Lola, comps. El género en el derecho, ensayos críticos. Quito: V & M Gráficas, 2009. https://clacaidigital.info/bitstream/handle/123456789/363/GeneroDerechoEnsa yos.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Ballester Brague, Luis, March Cerda, Marti y Orte Socias, Carmen. “Autoconcepto, estilos de afrontamiento y conducta del alumnado universitario”. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, No. 27. (2006): 1-22. https://www.redalyc.org/pdf/4959/495950220001.pdf

Casal, Jordi y Mateu, Enric. “Tipos de muestreo”. Rev. Epidem. Med. Prev. Vol. 1. No. 1 (2003): 3-7.

Castillo Mayen, Rosario y Montes-Berges, Beatriz, “Análisis de los estereotipos de género actuales”. Anales de psicología, Vol. 30. No. 3, (2014): 1044-1060. Doi. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.138981

Costa, Sandra y Tabernero, Carmen. “Rendimiento académico y autoconcepto en estudiantes de educación secundaria obligatoria según el género”. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud. Vol. 3. No. 2 (2012): 175-193. https://www.redalyc.org/pdf/2451/245124456006.pdf

Cubillas Rodríguez, María José; Valdez, Elba Abril; Domínguez Ibáñez, Sandra Elvia; Román Pérez, Rosario; Hernández Montaño, Alicia y Zapata Salazar, Joel. “Creencias sobre estereotipos de género de jóvenes universitarios del norte de México”. Diversitas: Perspectivas en Psicología, Vol. 12. No. 2 (2016): 217-230. https://www.redalyc.org/pdf/679/67946836004.pdf

Guerrero Buchely, Ana y Zambrano Guerrero, Christian. “Prejuicios y estereotipos en estudiantes de la Universidad de Nariño”. Plumilla Educativa. Vol. 12. No. 2, (2013): 71-92. https://www.researchgate. net/publication/333005898_Prejuicios_y_Estereotipos_en_Estudiantes_de_la_Universidad_de_Narino

Hamui-Sutton, Alicia y Varela Ruiz, Margarita. “La técnica de grupos focales”. Investigación en Educación Médica. Vol. 2. No. 5 (2013): 55-60. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-5057201300010 0009&script=sci_abstract

Hidalgo Ariza, Dolores. “Influencia de los roles y estereotipos de género en las percepciones y expectativas académicas y profesionales del alumnado universitario”. Tesis de doctorado Ciencias de la Educación, Universidad de Córdoba, 2017. https://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/15116/20170000016 81.pdf?sequence=1&isAllowed=y

López Peña, Geraldin Valeria y Vélez Barragán, Juan Camilo. “Estrategias de afrontamiento de los estudiantes de la Universidad Cooperativa de Colombia sede Villavicencio”. Seminario de profundización Psicología, Universidad Cooperativa de Colombia, 2018. https://1library.co/document/z1dv5rdz-estrategias-afrontamiento-estudiantes-universidad-cooperativa-colombia-sede-villavicencio.html

Luna Tascón, Edwin, Zambrano Guerrero, Christian, Ceballos Mora, Ana y Villalobos Galvis, Fredy. “Validación de un procedimiento estandarizado de medición de actitudes implícitas frente al suicidio”. Revista CES Psicol. Vol 10. No. 2 (2016): 66-85. http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v10n2/2011-3080-cesp-10-02-00066.pdf

Matud, Pilar, Carballeira, Mónica, López, Marisela, Marrero, Rosario e Ibáñez, Ignacio. “Apoyo social y salud: un análisis de género”. Salud Mental, Vol. 25. No. 2 (2002): 32-37. http://www.revistasaludmental.mx/ index.php/salud_mental/article/view/896/894

Ministerio de Salud y Protección Social. Observatorio Nacional de Salud Mental, ONSM, Colombia. Guía Metodológica. Bogotá: Imprenta Nacional, 2017. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/Biblioteca Digital/RIDE/VS/ED/GCFI/guia-ross-salud-mental.pdf

Miracco, Mariana Carolina, Rutsztein, Guillermina, Lievendag, Leonora, Arana, Fernan Guido, Scappatura, María Luz, Elizathe, Luciana y Eduardo Keegan. “Estrategias de afrontamiento en mujeres maltratadas: La percepción del proceso por parte de las mujeres”. Anuario de Investigaciones. Vol. 17 (2010): 59-67. https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139946006.pdf

Miranda, Martha. “Diferencia entre la perspectiva de género y la ideología de género”. Dikaion, Vol. 21. No. 2. (2012): 337-356. Doi. https://doi.org/10.5294/dika.2012.21.2.1.

Moncayo, Bibiana y Pinzón, Natalia. “Mujeres líderes en la academia, estereotipos y género”. Revista Panorama. Vol. 7. No. 13 (2013): 75-94. https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/ view/433

Moral de la Rubia, José, López Rosales, Fuensanta, Díaz Loving, Rolando y Cienfuegos Martínez, Yessica Ivet. “Diferencias de género en afrontamiento y violencia en la pareja”, Revista CES Psicología. Vol. 4. No. 2. (2011): 29-46. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539528004.pdf

Mosteiro, María Josefa y Porto, Ana María. “Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sexo, edad y grado”. Revista de Investigación Educativa. Vol. 35. No. 1 (2017): 151-165. Doi. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.257191

Nunes, Makilim, Rigotto, Daiene, Ferrari, Hugo y Marín, Fabian. “Soporte social, familiar y autoconcepto: relación entre los constructos”. Psicología desde el Caribe. Vol. 29. N. 1. (2012): 1-18. https://www. redalyc.org/pdf/213/21323171002.pdf

Pacheco Carpio, Carmen Rosa; Cabrera Albert, Juan Silvio, Mazón Hernández, Magdalena, González López, Iselys y Bosque Cruz, Mayelin. “Estereotipos de género sexistas. Estudio en jóvenes universitarios cubanos de medicina”. Rev. Ciencias Médicas. Vol. 18. No. 5 (2014): 853-867. http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000500015

Pinco Ramos, Stephany y Marquina Lujan Roman. “Propiedades psicométricas de la escala de actitudes favorables hacia la violación en estudiantes de una universidad privada en Perú”. Horizonte de la ciencia. Vol. 11. No. 20 (2021): 277-290. https://www.redalyc.org/journal/5709/570965027021/

Tomat, Cabiria. “El “focus group”: nuevo potencial de aplicación en el estudio de la acústica urbana”. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social. Vol. 12. N. 2 (2012). 129-152. https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=537/53723279006

Trejo Sirvent, María Luisa, Llaven Coutuño, Gabriel y López, Hugo Cesar. “El enfoque de género en la educación”. Atenas, Revista científico pedagógica. Vol 4. No. 32 (2015): 49-61. https://www.redalyc. org/pdf/4780/478047208004.pdf

Valles, Miguel. Técnicas cualitativas de investigación social - Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Editorial Síntesis, 1999. https://eva.fic.udelar.edu.uy/pluginfile.php/25827/modresource/content /1/Valles%2C%20Miguel%20%281999%29%20Tecnicas_Cualitativas_De_Investigacion_Social.pdf

Citar este artículo

Narváez P. Diana C., Romo Ch, Sandra y Oviedo O. Nancy V. “Importancia de los factores protectores frente a prejuicios, estereotipos y discriminación educativa por razón de género en la Universidad de Nariño”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 26-27 No 26-27, (2021): 39-70.

DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.202626.88

Published

2021-06-30

How to Cite

Narváez Prado, D. C., Romo Chamorro, S., & Oviedo Oviedo, N. V. (2021). Importance of protective factors against prejudice, stereotypes and educational discrimination based on gender in a University of Nariño. Revista Historia De La Educación Colombiana, 26(26-27), 39–70. https://doi.org/10.22267/rhec.212626.88