This is an outdated version published on 2024-06-07. Read the most recent version.

Aproximaciones conceptuales a la escuela y la diversidad

Authors

  • Omar Armando Villota Pantoja Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.11

Keywords:

education, pedagogy, didactics, diversity, teaching strategies

Abstract

Conceptual approaches to school and diversity are one of the results of the research process that aims to understand pedagogical practices from the perspective of the diversity of undergraduate students of the Faculty of Education of the University of Nariño and presents epistemological reflections on the relationship that the school has and the diversity of the populations it serves at the basic and secondary educational levels. A documentary review process is carried out around the diversities that inhabit the social microstructures that are present in the classrooms and that, necessarily, must be recognized as such. It is important that teachers, students, administrators, and parents recognize diversity as an opportunity to enhance the capabilities of the human beings who are part of the educational system in our country and thus truly legitimize the concept of inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAST (2018). ¿Qué es el Diseño Universal para el

Aprendizaje (DUA)? Recuperado de https://www.cast.

org/es/research-and-development/udl-at-cast/whatis-universal-design-for-learning

Colorado Espinoza, M. E. & Mendoza Moreira, F. S.

(2021). El material didáctico de apoyo en adaptaciones

curriculares de matemáticas para personas con

discapacidad intelectual. Conrado. sld.cu

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley

de 1994. Por la cual se expide la Ley General de

Educación. Recuperado de Ley 115 de 1994.

Council for Exceptional Children. (2009). Universal

Design for Learning: A Guide for Teachers and Education

Professionals. Recuperado de https://www.cec.sped.

org/~/media/Files/Standards/UDL-Guidelines-2009.

ashx

Cornejo, M. A. N., Jácome, W. L. C., & Desiderio, S. V.

E. (2023). El discente como constructor de su propio

conocimiento: Reflexiones desde la pedagogía

centrada en el aprendizaje. Código Científico Revista de

Investigación, 4(2), 981-1012. itslosandes.net

Cortés Dussán, G. D., Araméndiz Méndez, A. P., &

Orduz Quijano, M. (2021). Estrategias pedagógicas de

Educación Ambiental en: biodiversidad y ecosistemas

con la observación de aves en la Licenciatura de

Biología en la enseñanza, región nororiental (Bogotá,

Chiquinquirá y Sincelejo). usta.edu.co

Epstein, J. L. (2001). School, Family, and Community

Partnerships: Preparing Educators and Improving

Schools. Westview Press.

Flores-Meza, G., Muzzio, M. T. G., & Garrido-Gonzalez,

L. (2023). Inclusión de las familias migrantes en la

educación inicial chilena: un estudio documental.

Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2),

-1055. ciencialatina.org

Fuentes, S. S., & Duk, C. (2022). La importancia

del entorno. Diseño Universal para el Aprendizaje

Contextualizado. Revista latinoamericana de educación

inclusiva, 16(2), 21-31. unirioja.es

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of

Multiple Intelligences. Basic Books.

Gardner, J., & Harris, J. (2014). An Introduction to

Learning and Teaching: Infants Through Elementary

Age Children. SAGE Publications.

Gómez, K. S. S. (2021). Perfil del docente para la

implementación de la Educación Inclusiva. Ciencia

Latina Revista Científica Multidisciplinar. ciencialatina.

org

Huamani Cutti, S. (2021). La Interculturalidad y las

Prácticas Pedagógicas en el Nivel Primaria Lircay

Huancavelica. udea.edu.pe

López, P. M. A., Chávez, C. J. V., Reyes, L. H. S., Solís, M.

T. R., & Perales, G. M. D. V. (2024). Prácticas Inclusivas

en el Aula de Educación Básica: Percepciones y

Experiencias Docentes. Ciencia Latina Revista Científica

Multidisciplinar, 8(1), 3283-3293. ciencialatina.org

Márquez, J. D. J. R. (2024). Abordando los desafíos de la

inclusión educativa en México: un estudio comparativo

sobre la cultivación de culturas y prácticas inclusivas

en el sistema educativo: Addressing the challenges of

educational inclusion in México: a comparative study on

the cultivation of inclusive cultures and practices in the

educational system. LATAM Revista Latinoamericana

de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 1563-1578.

redilat.org

Published

2024-06-07

Versions

How to Cite

Villota Pantoja , O. A. . (2024). Aproximaciones conceptuales a la escuela y la diversidad. Revista Huellas, 10(1). https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.11

Most read articles by the same author(s)