Return of education in the municipality of Tumaco: A cross-sectional study in 2012
Keywords:
Education, Employment, IncomeAbstract
The returns to education, in terms of income, is a topic that has been extensively studied by the academy since, it is assumed that there is a direct relationship between the number of years of study and the income, other than to acknowledge that education is a factor that contributes to social mobility, labor and politics, among others, of the people. Both the international and national level have been published numerous writings on the subject, however, at the regional level, the literature is scarce, which is the reason why the present work aims, on the one hand, contrasting the compliance of this hypothesis for the municipality of Tumaco (Nariño) and, on the other hand, establish whether education provides greater employment opportunities for the inhabitants of this town. To do this, with data from 220 individuals and 348 homes, taken in the year 2012 and, by applying the model of Mincer, it was possible to establish that an additional year of education increases at approximately 6.74 % the income of the Tumaco´s people. Also, that more years of education do not increase the probability of nding employment in the municipality of TumacoDownloads
References
ARIAS, Yesid y CHAVES, Álvaro (2002). “Cálculo de la tasa interna de retorno de la educación en Colombia”. En: Documento de Trabajo, No. 2, Universidad Externado de Colombia, Bogotá.
BARRERO, Andrea; VÉLEZ, Clara; LÓPEZ, Iván; ROSALES, Ramón y MOGOLLÓN, Darwin (2004). “Evaluación económica del componente educativo del programa familias en acción del Plan Colombia”, En: Docu- mento CEDE, No. 2004-39.
BECKER, Gary (1964). Human Capital. 2a. Ed., National Bureau Economics Research. Columbia University Press. Nueva York.
BLAUG, M. (1970). An Introduction to the Economics of Education. Allen Lane, ThePenguinPress. Londres.
CASAS, Andrés; SEPÚLVEDA, Carlos y GALLEGO, Juan (2003). “Retornos de la educación y sesgo de habi- lidad: teoría y aplicaciones en Colombia”. En: Lecturas de Economía, No. 58.
CASTELLAR, C. y URIBE, J. (2001). “Una Aproximación Econométrica a La Tasa de Retorno Social de la Educación”. En: Sociedad y Economía. Facultad de Ciencias Sociales y Económicas, CIDSE, Universidad del Valle, Cali.
FORERO, Nohora Y. y GAMBOA, Luis Fernando (2007). “Cambios en los Retornos de la Educación en Bogotá entre 1997 y 2003”. En: Lecturas de Economía, No. 66. Universidad de Antioquia, Medellín.
FREIRE SEOANE, María Jesús y TEJEIRO ÁLVAREZ, Mercedes (2011). Las ecuaciones de Mincer y las tasas de rendimiento de la educación en Galicia. Observatorio Ocupacional de La Coruña, España.
GAREN, John (1984). “The Returnsto Schooling: A Selectivity Bias Approachwith a Continous Choice Variable” En: Econometrica, vol. 52, núm. 5, septiembre.
GONZÁLEZ, Iván (1982). “Tasa de rendimiento de la educación, productividad y nivel de pobreza en la pequeña industria”. En: Revista Desarrollo y Sociedad. No. 7.
GRILICHES, Zvi (1977). “Estimating the Returns to Schooling: Some Econometric Problems”. En: Econo- métrica, vol. 45, núm. 1, enero.
HALEY, William J. (1976). “Estimation of the Earnings Pro+le from Optimal Human Capital Accumulation”. En: Econométrica, vol. 44, núm. 6, noviembre.
HECKMAN, James (1979). “Sample selection bias as a speci+cation error”. En: Econométrica, Vol. 47, N° 1.
JOHNSON, Harry (1975). On Economics and Society. University of Chicago Press, Chicago.
JOHNSON, Thomas (1980). “Returns from Investment in Human Capital”. En: American EconomicReview.
KUGLER, Bernardo y REYES, Álvaro (1975). Educación y mercado de trabajo urbano en Colombia: una comparación entre sectores modernos y no modernos. CCRP.
L., Kenny; L. Lee; G.S., Maddala y R.P. Trost (1979). “Returns to College Education: An Investigation of Self- Selection Bias Based on the Project Talent Data”. En: International Economic Review, vol. 20, número 3.
LAU, L.; JAMISON, D.; LIU, S. y RIVKIN, S. (1993). “Education and Economic Growth, Some Cross-Sectional Evidence from Brazil”. En: Journal of Development Economics, vol. 41.
MINCER, Jacob (1974). “Schooling Experience and Earnings”. National Bureau Economics Research. Co- lumbia University Press.Nueva York.
MORA, James (2003). “Sheepskin E
NÚÑEZ, Jairo y SÁNCHEZ, Fabio (1998). “Educación y salarios relativos en Colombia: 1976-1995. Determi- nantes, evolución e implicaciones para la distribución del ingreso”En: Archivos de Macroeconomía, No. 74, Departamento Nacional de Planeación, Bogotá.
NÚÑEZ, Jairo y SÁNCHEZ, Fabio (2003). “A Dynamic Analysis of Human Capital, Female Work-Force Participation, Returns to Education and Changes in Household Structure in Urban Colombia, 1976-1998”. Colombian Economic Journal, No. 1.
ORTIZ BENAVIDES, Edinson y GARCÉS BUCHELLI, Ignacio (2012). En Blanco y Negro: Visión de Desarrollo del Pací co Nariñense. CEDRE. Universidad de Nariño. San Juan de Pasto.
PERFETTI, Mauricio (1996). “Diferencias salariales entre hombres y mujeres no asalariadas durante el período 1984-1994”En: Revista Planeación y Desarrollo, No. 27. Departamento Nacional de Planeación, Bogotá.
PRADA, Carlos F. (2006). “¿Es rentable la decisión de estudiar en Colombia?”. En: Ensayos de Política Económica, No. 51.
PSACHAROPOULOS, George y VÉLEZ, E. (1992). “Schooling, Ability, and Earnings in Colombia: 1988” En: Economic Development and Cultural Change, Vol. 40.
RAYMOND, Byron y MANALOTO, Evelyn (1990). “Returns to Education in China”. En: Economic Development and Cultural Change, vol. 38.
ROJAS, Mariano; ANGULO Humberto y VELÁZQUEZ Irene (2000). “Rentabilidad de la inversión en capital humano en México”. En: Economía Mexicana. Nueva Época, vol. IX, núm. 2, segundo semestre.
ROSEN, Sherwin (1977). “Human Capital: A Survey of Empirical Research”, en R.G. Ehrenberg (ed.). en: Research in Labor Economics, vol. 1, Greenwich, JAI Press.
ROSS, Wester eld (1995). Finanzas Corporativas. Irwin.
SALAS, M. (2004). “Rendimientos Privados de la Inversión en Educación Superior a partir de Ecuaciones de Ingresos”. En: Revista de Economía Pública 169-(2/2004). Hacienda Pública Española, Instituto de Estudios Fiscales.
SAPELLI, C. (2009). “Los Retornos a la Educación en Chile: Estimaciones por Corte Transversal y por Cohortes”. En: Documento de trabajo 349, Instituto de Economía, Ponti cia Universidad Católica de Chile. Santiago.
SCHULTZ, T. (1968). Return of Education in Bogotá, Colombia. Rand corporation.
SELOWSKY, M. (1968). The Eect of Unemployment Labour-Market Segmentation and Returns o Educated: The Case of Colombia. Center for International Aairs. Harvard University. Publicado en español en:Revista de Planeación y Desarrollo. Vol 1, julio de 1969, Bogotá.
TENJO, Jaime (1993a). “Evolución de los Retornos de la Inversión en Educación 1976-1989”. En: Revista de Planeación y Desarrollo. Vol. XXIV. Diciembre, Bogotá.
TENJO, Jaime (1993b). “Educación, Habilidad, Conocimientos e Ingreso”. En: Planeación y Desarrollo. Vol. XXIV. Diciembre, Bogotá.
TENJO, Jaime y BERNAT, Luisa Fernanda (2002). “Evolución de las diferencias salariales entre hombres y mujeres: comparación de seis países latinoamericanos”. mimeo.
VELÁSQUEZ, Clara (2001). Análisis empírico de las diferencias salariales entre hombres y mujeres en Colombia. Universidad del País Vasco.
ZÁRATE, Héctor (2003). “Cambios en la estructura salarial: Una historia desde la Regresión cuantílica” En:Borradores de Economía, No. 245, Banco de la República, Bogotá.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.