Traditional local knowledge of medicinal plants in the teaching and learning of natural sciences at the Francisco de la Villota Educational Institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.212626.90

Keywords:

traditional local knowledge, science education, medicinal plants

Abstract

This article presents the partial results of the research process “Traditional local knowledge of medicinal plants for the teaching and learning of natural sciences”, which arises from the interest of studying the relationship established between school scientific knowledge and local knowledge built by the educational community of the district of Genoy, specifically on medicinal plants in the area of natural sciences. For this reason, the analysis carried out on the institutional documents PRAE, PEI and Area Plan is presented, with the objective of establishing if the traditional local knowledge about medicinal plants is present in the teaching and learning processes in the educational institution Francisco de la Villota – integrated school headquarters.

The research was oriented under the qualitative paradigm, with a hermeneutical approach and the adoption of content analysis, which allows us to conclude that, although the documents have characteristics that favor the recognition of diversity and of what is unique, they also show that knowledge around medicinal plants is not contemplated in the classroom, preventing traditional local knowledge from being recognized and harmonized with scientific school knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegría, Julián. “La exploración y experimentación del entorno natural: una estrategia didáctica para la enseñanza aprendizaje de las Ciencias Naturales”. Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia, 2013.

Angulo, Andrés, et al. “Estudio etnobotánico de las plantas medicinales utilizadas por los habitantes del corregimiento de Genoy, Municipio de Pasto, Colombia”. Revista Universidad y Salud. Vol. 14. No. 2 (2012): 168-185.

Arredondo, Melina et al. “Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas”. Innovación Educativa. Vol. 18. No. 76 (2017): 13-38.

Bünzli, Adriana. “La revalorización de la vegetación nativa desde la escuela”. Revista de Educación en Biología, Vol. 20. No. 1 (2017): 87-98.

Buitrago, Beatríz. (2008). La didáctica: acontecimiento vivo en el aula. Revista Científica Guillermo de Ockham, Vol. 6. No. 2 (2008): 55-67.

Ferri, Javier, et al. Técnicas cualitativas de investigación social. Grado de relaciones laborales y recursos humanos. Valencia, 2011. http://ocw.uv.es/ciencias-sociales-y-juridicas/tecnicas-cualitativas-de-investigacion-social/tema_4_la_organizacion_de_la_inv.pdf

Pérez, Catalina y Echeverri, Juan. Memorias Primer encuentro amazónico de experiencias de diálogo de saberes. Leticia: Editorial Universidad Nacional de Colombia, 2010, http://www.unter.org.ar/imagenes/ Memorias%20Dialogo%20Saberes%20VER%20GASCH%C3%89.pdf

Hernández Sampieri, Roberto, et al. (2014). Metodología de la investigación. 6a ed. México: Interamericana Editores, 2014.

Molina de la Cruz, Claudia y Bisbicus Cortés, Claudia. “El aprendizaje con sentido y significado de las ciencias naturales a partir de una estrategia etnobotánica basada en el herbario de plantas medicinales Awá, con los estudiantes de grado tercero de la Batea Awá Su – Resguardo Indígena Inda Guacaray – Tumaco Nariño”. Tesis de Pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia, 2019.

Molina, Adela y Mojica, Lyda. “Alteridad, diversidad cultural y enseñanza de las ciencias: Perspectivas de los profesores”. Revista Educación y Ciudad, Vol. 21 (2015): 29-44.

Molina, Adela, et al. Enseñanza de las Ciencias y Cultura: múltiples aproximaciones. Bogotá: Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2014.

Molina, Adela. “Una relación urgente: enseñanza de las ciencias y contexto cultural”. Revista Electrónica de la Asociación Colombiana para la Investigación en Educación en Ciencias y Tecnología. Vol. 1 (2010): 58-45.

Monsalve, Darwin, et al. Plantas medicinales del municipio de Bochalema. Institución Educativa Andrés Bello. (Antioquia, 2007), http://www.enjambre.gov.co/enjambre/file/download/201931 (20 de septiembre de 2021)

Plan de área y contenido. IEM Francisco de la Villota. Corregimiento de Genoy. San Juan de Pasto. La institución, 2021.

Proyecto Ambiental Escolar (PRAE). IEM Francisco de la Villota. Corregimiento de Genoy. San Juan de Pasto. La institución, 2021.

Proyecto Institucional Educativo (PEI). IEM Francisco de la Villota. Corregimiento de Genoy. San Juan de Pasto. La institución, 2016.

Ordóñez, Jacinto. “La escuela, diferentes contextos culturales y culturas de frontera”. Revista Brasileña de Educación, No. 23 (2002): 149-155.

Sandoval, Carlos. Investigación cualitativa. Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá: ARFO Editores e Impresores, 2002.

Tobón, Sergio. “El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos”. Revista Acción Pedagógica, Vol. 16 (2007): 14-28.

Trigo, Eugenia, et al. Procesos creativos en investigación cualitativa II. Lulu.com, Colección Léeme, 2013.

Richard, Enrique y Contreras, Denise. “Reflexiones en torno a las reservas naturales urbanas como espacio de diálogo de saberes en la construcción de un ciudadano urbano crítico, responsable y comprometido con la problemática ambiental, la biofilia y la cultura de la contemplación para el buen vivir en Bolivia y Latinoamérica”. Revista de Didáctica Ambiental, Vol. 9. No. 13 (2013): 1-30.

Urones, Carmen, et al. “Las plantas en los libros de conocimiento del medio”. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Vol. 10. No. 3 (2013): 328-352.

Valderrama, Molina, Adela y Niño, Charbel. Diálogos entre distintas formas de conocimiento en el aula de ciencias: reflexiones teóricas y metodológicas. Bogotá: Editorial Universidad Francisco José de Caldas, 2020. https://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/produccion/dialogos_entre_distintas _formas_de_conocimiento_en_el_aula_de_ciencias_reflexiones_teoricas_y_metodologicas.pdf

Vázquez, Ángel y Manassero, María. “La educación de ciencias en contexto: Aportaciones a la formación del profesorado”. Revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología. No. 46 (209): 15-37.

Vargas, Claudia. “Estrategias didácticas para el desarrollo de la identidad cultural Mochica en educación primaria en una institución educativa de San José de Moro - La Libertad”. Tesis de maestría. Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013.

White, Laura. “Conocimiento tradicional de los recursos vegetales: plantas medicinales y huertos familiares una aproximación teórica metodológica”. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma del Estado de México, 2013.

Citar este artículo

Miramá P. Paola M., y Villota Y. Yeny L. “Conocimiento local tradicional de plantas medicinales en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales en la Institución Educativa Francisco de la Villota”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 26-27 No 26-27, (2021): 97-122.

DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.212626.90

Published

2021-06-30

How to Cite

Miramá Posos, P. M., & Villota Yaqueno, Y. L. (2021). Traditional local knowledge of medicinal plants in the teaching and learning of natural sciences at the Francisco de la Villota Educational Institution. Revista Historia De La Educación Colombiana, 26(26-27), 97–122. https://doi.org/10.22267/rhec.212626.90