Women at university: presences and biographical experiences San Luis Potosí, México 1950-1970
DOI:
https://doi.org/10.22267/rhec.202525.81Keywords:
women's education, higher education, MéxicoAbstract
This article arises from a broader investigation that has the objective of recovering the educational trajectories of female university students who exercised their profession between the 1950s and 1970s; it also aims to recognize the experiences they had, when they were admitted to higher education at the Autonomous University of San Luis Potosí (UASLP), Mexico. Access to education for women has been a discontinuous process in comparison to men’s; therefore, their participation in the educational and academic field has been overcome with difficulties and is looking for different paths. Currently retired and in the process of aging, the college students tell us their educational trajectory in a time of difficult female access to higher education, especially in careers traditionally considered as male education, in other words, medicine, chemical sciences, nursing and law. The methodology is focused on the biographical method, specifically on the stories of life that allow us to recover from the own voice of the university students the experiences in their educational and work trajectory in the decades of 1950s to 1970s, first, because they are female university students and later when exercising their profession in the academic fields and outside them.
Downloads
References
Fuentes orales
Entrevista a Hortensia, San Luis Potosí, México, 18 de junio de 2018.
Entrevista a Mary, San Luis Potosí, México, 20 junio de 2018.
Entrevista a Luz María, San Luis Potosí, México, 13 de julio de 2018.
Entrevista a Amparo, San Luis Potosí, México, 20 de julio de 2018.
Referencias Bibliográficas
Alvarado, María de Lourdes. La educación superior femenina en el siglo XIX. Demanda social y reto gubernamental. México: CESU-UNAM, 2004.
Arfuch, Leonor. “El espacio teórico de la narrativa: un desafío ético y político”. Utopía y praxis latinoamericana. Revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, Año 13, Nº 42, (2008): 131-140.
Arredondo, María Adelina. Obedecer, servir y resistir. La educación de las mujeres en la historia de México. México: Porrúa-UPN, 2003.
Blázquez, Norma. “Incorporación de la mujer a la ciencia a comienzos de los noventa”. En: La voluntad de ser. Mujeres en los noventa, compilado por Tarrés, María Luisa. México: El Colegio de México, 1997. 195-210.
Bolufer, Mónica “Multitudes del yo: biografía e historia de las mujeres”. Ayer, Vol. 93, Nº 1, (2014): 85-116.
Calveiro, Pilar. “Los usos políticos de la memoria”. En: Sujetos sociales y nuevas formas de protesta en la historia reciente de América Latina, compilado por Caetano, Gerardo. Buenos Aires: CLACSO, 2006. 359-386.
Castellanos, Rosario. “La abnegación: una virtud loca”. Debate Feminista, Vol. 6, (1992): 287-292.
Delory-Momberger, Christine. La condición biográfica. Medellín: Universidad de Antioquia, 2015.
Flecha, Consuelo y Palermo, Alicia. “Women at university. Strategies and achievements of a secular presence in Latin America and Spain”. Culture & History Digital Journal, Vol. 8, Nº 1, (2019): 1-15.
Galván, Luz Elena y López, Oresta. Entre imaginarios y Utopías: historias de maestras. México: Publicaciones de la casa Chata, 2008.
Galván, Luz Elena. Debates y desafíos de la historia de la educación en México. México: El Colegio Mexiquense, 2002.
Galván, Luz Elena. La educación de la mujer en México, 1876-1940. México: CIESAS, 1985.
García, Patricia. “La participación de la mujer en la educación: un camino escarpado”. Revista GénEros, Vol. 9, Nº 26, (2002): 25-30.
García, Patricia. Mujeres académicas. El caso de una universidad estatal mexicana. México: Plaza y Valdés- Universidad de Guadalajara, 2004.
Gutiérrez, María del Carmen. Abriendo brecha. Las mujeres en las escuelas profesionales del Estado de México (1917-1943). Toluca: ISCEEM, 2010.
Halbwachs, Maurice. Los marcos sociales de la memoria. Barcelona: Anthropos, 2004.
Huerta, Rosa María. “Ingreso y presencia de las mujeres en la matrícula universitaria en México”. Revista de El Colegio de San Luis, Nº 14, (2017): 282-306.
Ibarra, Eugenia y Castellanos, Gabriela. “Género y educación superior. Un análisis de la participación de las mujeres como profesoras en la Universidad del Valle”. Revista La Manzana de la Discordia, Vol. 4, Nº 1, (2009): 73-92.
Informe de rectoría 2018-2019. Universidad Autónoma de San Luis Potosí. http://www.uaslp.mx/Informes/ Documents/2018-2019-06-Indicadores.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía, Censo de Población 1960. https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/ 1960/#Tabulados
Iñigo, Isidora. “Sobre la relación entre memoria y política Contribuciones del pensamiento de Hannah Arendt para el campo de estudios de la memoria”. Sophia Austral, Nº 22, (2018): 163-181.
López, Oresta, Que nuestras vidas hablen, Historias de vida de maestras y maestros indígenas tének y nahuas de San Luis Potosí. San Luis Potosí: COLSAN, 2010.
López, Oresta, Alfabeto y enseñanzas domésticas: el arte de ser maestra rural en el Valle del Mezquital. México: CIESAS-SEP-CONACYT, 2001.
Martínez, Sara. Mujeres y universidad. Vidas académicas. Colima: Universidad de Colima, 2006.
Mendoza, Jorge. Sobre memoria colectiva. Marcos sociales, artefactos e historia. México: UPN, 2015.
Palomar, Cristina. “Maternidad y mundo académico”. Alteridades, Vol. 19, Nº 38, (2009): 55-73.
Palomar, Cristina. Feminizar no basta. Orden de género, equidad e inclusión en la educación superior. México: ANUIES, 2017.
Patrimonio y memoria. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí, 2016.
Tuñón, Julia. Mujeres. Entre la imagen y la acción. México: CONACULTA, 2015.
Vega, Blanca Susana, “La participación de las estudiantes y profesoras en las aulas universitarias: San Luis Potosí, 1923-1952” En: Los mundos escolares en el noreste de México: ruralidad y género en el siglo XX. Coordinado por Chávez, Mónica y Medina, René. México: UNAM-BECENE, 2019. 113-136.