History textbooks used for the implementation of the Peruvian educational reform in 1972
DOI:
https://doi.org/10.22267/rhec.202525.83Keywords:
textbook, reform in education, history of education, Juan Velasco AlvaradoAbstract
The purpose of this article is to provide an analysis of history textbooks by identifying the educational transformations that took place after the 1972 educational reform. The Educational Reform of 1972, within the framework of the military-reformist government of Juan Velasco Alvarado (1968-1975), represented the most profound attempt to transform Peruvian education and guide it towards the production of "new men". Peruvian historiography on education has focused on the analysis of its plans and ideas, but there is little knowledge about how it was translated into the classroom. The central argument of this paper is that, by moving out from the realm of lesson planning and into the study of educational materials, it was possible to convey how the reform was partial and failed to translate into books in keeping with the spirit and concepts of the Educational Reform. The conservatism that surrounded the military government, the lack of budget to produce state books and train teachers in their use, and the rapid dismantling that was carried out by the regime that replaced Velasco Alvarado, all were hallmarks that limited the Educational Reform.
Downloads
References
Fuentes primarias
Biblioteca Nacional del Perú: Diario Expreso, Diario El Comercio, Diario Marka, Diario La Prensa, Revista Educación: la revista del maestro peruano, Educadores en Marcha (Revista de la asociación magisterial José Carlos Mariátegui)
Directorio del MINEDU, 1975.
Ansión, Juan; Helger, Gloria; Pinto, Luisa y Vargas, Raúl. Historia del Perú y del Mundo 4. Lima: Studium, 1977.
Castillo, Juan. Historia del Perú y del Mundo 2. Lima: Universo, 1975.
Rojas, Teodoro (et. al) Venciendo: quinto año, Lima: Antonio Lulli, 1965.
Venciendo: tercer año. Lima: Universo. 1969.
Venciendo: tercer año. Lima: Universo, 1973.
Venciendo: sexto grado. Lima: Universo, 1974.
Venciendo: tercer año. Lima: Studium, 1977.
Salinas, Telmo. Páginas de nuestra historia, Lima: Ministerio de Educación, 1961.
Historia del Perú 3, emancipación y república. Lima: Educación Activa, 1973, 1974.
Historia del Perú y del Mundo, 2. Lima: Educación Activa, 1977-1978
Borradores de las Actas del Consejo de Ministros, transcripción digital.
Bibliografía
Aguilar, Javier. Los profesores contra Velasco: la oposición de los maestros al proyecto de reforma educativa presentado por el Gobierno Revolucionario de las Fuerzas Armadas en 1972, Tesis para obtener el grado de Licenciado en Historia en la facultad de Letras y Ciencias Humanas de la Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, 2017.
Alejos, Elizer Ixba. “La creación del libro de texto gratuito en México (1959) y su impacto en la industria editorial de su tiempo: autores y editores de ascendencia española” en Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 18, N° 59, oct-dic 2013.
Christophe, Barbara; GAUTSCHI, Peter y THORP, Roberto (eds.) The Cold War in the Classroom: International Perspectives on Textbooks and Memory Practices. Palgrave,2019.
Barrantes, Emilio, Historia de la educación en el Perú. Lima: Mosca Azul 1989.
Chávez, Teresa, La enseñanza de la historia del Perú en la educación secundaria. Lima: Fondo Editorial PUCP, 2006.
Chirinos-Soto, Enrique, El septenato (1968-1975). Lima: Alfa, 1977.
Graffe, Gilberto y Orrrego, Gloria. “El texto escolar colombiano y las políticas educativas durante el siglo XX” en Itinerario Educativo, N. 62, Jul-Dic 2013
Grinberg, Silvia. “Texto escolar y mercado editorial en contextos de transformación educativa” en Propuesta Educativa, N° 17, 1998.
Kauffman, Carolina (ed.) Textos Escolares, Dictaduras y Después: miradas desde Argentina, Alemania, Brasil, España e Italia. Buenos Aires, Prometeo: 2012.
Lituma, Leopoldo. El verdadero rostro de Túpac Amaru: Perú, 1969-1975. Lima: Pakarina Editores, 2011.
Martin, Juan. La revolución peruana: ideología y práctica de un gobierno militar. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2002.
Montes De Oca, Eliva. “La educación en México. Los libros oficiales de lectura editados durante el gobierno de Lázaro Cárdenas, 1934-1940” en Perfiles Educativos, Vol. 29, N° 117, 2007.
------ “Libros escolares mexicanos a principios del siglo XX: Rosas de la infancia, Serie S.E.P y Simiente” en La Colmena, N° 76, 2012.
Oliart, Patricia. “Politicizing Education: The 1972 Reform in Peru”. En Aguirre, Carlos y Drinot, Paulo (ed.) A peculiar Revolution: rethinking the peruvian experiment under military rule. Austin: University of Texas Austin, 2017.
Oliart, Patricia. “Educar en tiempos de cambio, 1968-1975” en Burga, Manuel et.al, Pensamiento Educativo Peruano. Lima: Derrama Magisterial, 2013.
Repoussi, Maria y Tutiaux-Guillon, Nicole. “New trends in History Textbook Research: issues and methodologies toward a School Historiography” en Journal of Educational Media, Memory and Society, Vol. 2, Issue 1, Primavera, 2010.
Robles, José. La reforma educativa del gobierno de la fuerza armada del Perú: 1972-1980, Tesis para obtener el grado de Doctor en la facultad de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid, 2016.
Torres, Arturo. “Los libros de texto gratuitos de historia en México” en Muldisciplin@ (UNAM), N° 2, 2009.
Tovar, Teresa, Reforma de la educación: balances y perspectivas. Lima: Desco, 1988.
Valcarcel, Carlos, Breve historia de la educación en el Perú. Lima: Educacion, 1975.
Vom hau, Matthias. “Unpacking the school: textbooks, teachers and the construction of nationhood in Mexico, Argentina and Peru” en Latin American Research Review, Vol 44:3, 2009.
Ugarteche, Oscar. Modernización reformista y deuda externa en el Perú, 1963-1976. Lima: IEP, 2019.
Uzátegui, Luis. La problemática del libro de texto en el Perú: evolución reciente y perspectivas futuras. Lima: INIDE, 1986.
Walker, Charles. “The general and his rebel: Juan Velasco and the reinvention of Tupac Amaru II” en The peculiar revolution