Simón Rodríguez and the Republican education: the relationships between the south of Colombia – Túquerres and the north of Ecuador - Latacunga

Authors

  • Carlos Augusto Paladines Escudero Pontificia Universidad Católica del Ecuador PUCE, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.202525.82

Keywords:

Republican education, social education, Simón Rodríguez

Abstract

The objective of this article is to analyze the relationship between Túquerres and Latacunga from the action and theory deployed by Simón Rodríguez in both places during the construction of the Republic. Throughout the text, the importance assigned by Simón Rodríguez to the conformation of the Republic is shown; the main components of republican education and its implementation methodology are analyzed, and finally, the relations of this vast region regarding the education system required today are addressed.

Few educational projects have emphasized the profound link between education and democratic and social life as much as that of Simón Rodríguez; hence, understanding this model requires a prior examination of his conception of American society, which, in his opinion, was marked not only by acute national conflicts but, above all, by those of a social nature and therefore, divided by a new genre of dominators and dominated people. On these and other categories, Simón Rodríguez organizes his plan of a 'republican and social education', as he himself calls it, of which he had been speaking and writing publicly and privately for more than twenty-four years, based on a strong criticism and rupture with traditional or testamentary education and bringing at the same time a clear alternative character to the project. It is in the denunciation of an inherited and current past, as well as in the announcement of a future to be built, that he constitutes the plan of a 'republican and social education', making both phases of the project converging into two sides of the same coin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, Roberto. Historia del Ecuador, Cuarta Parte. Quito: Corporación Editora Nacional, 1984.

Astuto Philip L., ed. Eugenio de Santa Cruz y Espejo: obra educativa, Caracas: Biblioteca de Ayacucho, 1981.

Ayala Mora, Enrique, ed. Nueva Historia del Ecuador, Vol. 7, Quito: Corporación Editora nacional-Grijalbo. 1990.

Bolívar, Simón. Carta de Jamaica 1815-2015, Venezuela: Comisión Presidencial para la Conmemoración del Bicentenario de la Carta de Jamaica, 2015.

Borchart de Moreno, Christiana. Llamas y ovejas: El desarrollo del ganado lanar en la Audiencia de Quito. En: Escobari de Querejazu, Laura -coord. Colonización agrícola y ganadera en América, siglos XVI-XVIII: su impacto en la población aborigen, Quito: Ediciones Abya-Yala, 1995.

Büschges Christian, Familia, honor y poder. La nobleza quiteña de Quito en la época colonial tardía (1765-1822), Quito: Trama, 2007.

Colom Antoni J. y Lélich Joan Carles. Después de la Modernidad, Nuevas filosofías de la educación, Barcelona: Paidós, 1994.

Egred A. José. El terremoto de Riobamba de febrero de 1797. Tomo 2, Quito: Ed. Abya-Yala, 2000.

Espejo, Eugenio. Primicias de la Cultura de Quito, Quito: Publicación del Archivo Municipal, 1947.

Espinosa Pólit, Aurelio. “Introducción a Consejos de Amigo, dados al Colegio de Latacunga” en Boletín de la Academia Nacional de Historia, V. XXXIV, No. 83, Enero-Junio 1954, Quito-Ecuador. 49.

Granda Paz, Osvaldo, Pintor y soldado en la Independencia. Ecuador-Colombia, Ed. Morada, 2017.

Granda Paz, Osvaldo. “Antecedentes de la propuesta de educación popular de Don Simón Rodríguez”. Revista Historia de la Educación Colombiana, 14 (14), (2011), 9-29. Disponible en: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhec/article/view/564.

Granda Paz, Osvaldo. “Las primeras letras en Quito (1791-1850)”. Tesis de doctorado en Ciencias de la Educación, CADE Universidad de Nariño-RUDECOLOMBIA, 2014.

Granda Paz, Osvaldo. “Mora Berbeo Y La Enseñanza Mutua En La Gran Colombia”. Revista Historia De La Educación Colombiana 19 (19), (2016), 81-105. Disponible en: https://doi.org/10.22267/rhec.161919.16.

Guerrero Vinueza, Gerardo León. Pasto en la Guerra de la Independencia: 1809-1824. (Bogotá, Ed. Tecnimpresores, 1994.

Lasheras, Jesús Andrés. “Ensayo: Simón Rodríguez en sus cartas”, Simón Rodríguez Cartas, Caracas: Ediciones Rectorado-Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, 2001.

Moncayo y Esparza, Pedro. El Ecuador de 1825 a 1875. Quito: Imprenta Nacional, 1907.

Muños Cordero, Lydia Inés. El Gobierno Autónomo de Quito en 1809, Repercusiones en la Independencia de la Nueva Granada, Quito: Ed. Academia Nacional de Historia del Ecuador, 2018.

Núñez, Jorge. “Inicios de la educación pública en el Ecuador”, Procesos Revista ecuatoriana de historia, 13 (13), (2015), 3-23. DOI:10.29078/rp.v1i13.329

Rodríguez, Simón. “Extracto sucinto sobre la educación republicana”, Neo-Granadino, Nos. 39, 40 y 42, Bogotá, mayo de 1849.

Rodríguez, Simón. Extracto sucinto de mi obra sobre la educación republicana, Austin: Fondo Editorial J. A. Segrestáa, Universidad de Texas, 1969.

Rodríguez, Simón. Sociedades Americanas, Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1990.

Rodríguez, Simón. Obras Completas, tomo I y II, Caracas: Ediciones Rectorado-Universidad Simón Rodríguez, 2016.

Sarmiento, Domingo Faustino. Facundo o Civilización y Barbarie, Buenos Aires: Biblioteca del Congreso de la Nación, 2018.

Tapia Tamayo, Amilcar. El pupo: visión histórica, Tulcán: Ed. Parlamento Andino, 2003.

Wolf, Teodoro. Crónica de los fenómenos volcánicos y terremotos en el Ecuador. Con algunas noticias sobre otros Países de la América Central y Meridional desde 1599 hasta 1797. Quito: Imprenta de la Universidad Central, 1904.

Published

2020-12-01

How to Cite

Paladines Escudero, C. A. (2020). Simón Rodríguez and the Republican education: the relationships between the south of Colombia – Túquerres and the north of Ecuador - Latacunga. Revista Historia De La Educación Colombiana, 25(25). https://doi.org/10.22267/rhec.202525.82