Political Participation of Women in School Government. Case study of Los Uvos Educational Institution (Municipality of La Vega, Cauca, Colombia)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.212727.97

Keywords:

participación política, participación de la mujer, educación de la mujer

Abstract

The article analyzes the process of political participation of women in the spaces of the school government of the Los Uvos Educational Institution, located in the municipality of La Vega, Department of Cauca, Colombia. From a case study, it seeks to establish gender relations in the processes of participation of the students of the ninth, tenth and eleventh grades, and their incidence in the political culture of the educational institution, to project strategies of empowerment of young women, understanding that political participation is a central field of interest in contemporary training processes. As a result of a co-theorization process, in which the students proposed categories of analysis to address the problem of political participation in the educational institution, it is concluded that the levels of political participation of women are lower than those of men. This is influenced by factors such as charisma, the lack of projection of women as key actors in the deliberation processes of public affairs inherent to the comprehensive training process and the historical exclusion of women from the institutional spheres of public political deliberation. Against this background, it is identified that the students have a political vocation that is expressed through devices and non-institutionalized leadership scenarios, which go beyond the formal spaces institutionally destined for political participation, which acquire a more social imprint.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuerdo de la Habana. Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. oficina del alto comisionado para la paz. Bogotá, Colombia, 2016, https://www.jep.gov.co/Normativa/ Paginas/Acuerdo-Final.aspx.

Ávila, Francisco. “El concepto de poder en Michel Foucault”. Telos, vol. 8. No. 2 (2006): 215-234, https://www.redalyc.org/pdf/993/99318557005.pdf.

Congreso de Colombia. Ley 581 de 2000 (mayo 31), http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_ 0581_2000.html

Congreso de la República de Colombia. Ley 115 de Febrero 8 de 1994, https://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-85906_archivo_pdf.pdf.

Cornejo, Elsa, Aranda, Patricia y Denman, Catalina. “Reseña de “Poder y empoderamiento de las mujeres” de Magdalena de León”. Región y sociedad, vol. 11. No. 18 (1999), http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10201808.

Presidencia de la República de Colombia. Decreto 1860 de 1994, https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86240_archivo_pdf.pdf.

Delgado, Martha. “Género y participación en el gobierno escolar de las y los estudiantes de los grados 10 y 11 de la institución educativa La Merced del municipio de Mosquera, Bogotá - Colombia”. Trabajo de grado, Universidad Pedagógica Nacional, 2016, http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/1002/TO-19919. pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Fassler, Clara. “Desarrollo y participación política de las mujeres”. En: Repensar la teoría del desarrollo en un contexto de globalización. Homenaje a Celso Furtado, compilado por Vidal, Gregorio y Guillén R., Arturo. Buenos Aires: Clacso, 2007, http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/edicion/vidal_guillen/22Fassler.pdf.

Gobernación del Cauca. Plan departamental de desarrollo: Cauca 2020-2023, https://www.obsgestioneducativa. com/download/plan-de-desarrollo-departamental-cauca-2020-2023/.

Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, María. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill, 2014, https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (Icfes). Las características del aprendizaje. Participación y responsabilidad democrática. Participación estudiantil y gobierno escolar. Informe nacional. No. 8. Bogotá: Icfes, 2017. file:///D:/descargas/Participaci%C3%B3n%20estudiantil%20y%20gobierno%20escolar%20-%20Popay%C3 %A1n.pdf

Jiménez Chaves, Viviana E. “El estudio de caso y su implementación en la investigación”. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, vol. 8. No. 1 (2012): 141-150, https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=3999526.

Mouffe, Chantal. El retorno de lo político: comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Barcelona: Paidós, 1999, http://bdigital.unal.edu.co/53068/1/8449307147.pdf.

Novo Vázquez, Amparo. “El camino hacia el empoderamiento político de las mujeres”. Revista Estudos Feministas, vol. 18. No. 3 (2010): 681-702, https://www.redalyc.org/pdf/381/38118773004.pdf.

Organización de Naciones Unidas [ONU] (2000). Asamblea General. Resolución S-23/3 del 2000: Nuevas medidas e iniciativas para la aplicación de la Declaración y la Plataforma de Acción de Beijing. (16 de noviembre del 2000), https://www.refworld.org.es/pdfid/5d7fbf4c12.pdf

Parra, Guisset y Corpas, Jessica. “Escuela de liderazgo para niñas y mujeres jóvenes en el sector educativo: una apuesta política para la construcción de paz”. Educación y Ciudad. No. 31 (2016): 83-94, https://revistas.idep.edu.co/ index.php/educacion-y-ciudad/article/view/1611

Institución Educativa Rural Los Uvos [IER Los Uvos]. Proyecto Educativo Institucional Los Uvos. Documento institucional. La Vega (Cauca), (2018).

Real Academia Española de la Lengua. Diccionario de la lengua española, (2020), https://dle.rae.es/

Asamblea Nacional Constituyente, República de Colombia. Constitución política de la República de Colombia. (1991), http://www.secretariasenado.gov.co/constitucion-politica

Sánchez, M. Empoderamiento educativo de las mujeres situación actual y líneas de política. Equidad de la mujer. (2018), http://www.equidadmujer.gov.co/oag/Documents/empoderamiento-educativo-mujeres.pdf.

Sartorello, Stefano. “La co-teorización intercultural de un modelo curricular en Chiapas, México”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 19, No. 60 (2014): 73-101, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo= 5310013

Citar este artículo

Girón H. Roxsana M; Ortiz G. Andrés F. “Participación Política de las Mujeres en el Gobierno Escolar. Estudio de caso de la Institución Educativa Los Uvos (Municipio de La Vega, Cauca, Colombia)”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 26-27 No 26-27 (2021): 273-296.

DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.212727.97

Published

2021-12-30

How to Cite

Girón Hurtado, R. M., & Ortiz Gordillo, A. F. (2021). Political Participation of Women in School Government. Case study of Los Uvos Educational Institution (Municipality of La Vega, Cauca, Colombia). Revista Historia De La Educación Colombiana, 26(26-27), 273–296. https://doi.org/10.22267/rhec.212727.97