Documentary film as a pedagogical strategy for the construction of memory

Authors

  • Iván Darío Tobar Quitiaquez Escuela de Cine y Artes Audiovisuales, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.233030.111

Keywords:

documentary film, memory, popular culture, market square

Abstract

This reflection article is the result of the research project titled: “Research for audiovisual production: stories from the market: trades and knowledge”, which was financed by the Vice-Rector's Office for Research and Social Interaction of the University of Nariño. It is proposed, from a theoretical reflection and an audiovisual ethnography, how documentary film can be considered as a pedagogical strategy that contributes to the construction of memory in a certain social context. The context for the development of this research was the “El potrerillo” market square in the city of San Juan de Pasto. The market square is the scene of memory construction, which allows the daily life, trades, local knowledge and lives of the workers to be shown and narrated. Space where documentary film allows the manifestation of popular culture and the construction of memory to be disseminated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aymard, Maurice. Historia y memoria. Construcción, deconstrucción y reconstrucción. En Diógenes, no. 201. CEA, Centro de Estudios Avanzados de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina: Marzo, 2004.

Agudelo Ramírez, M. Cine y conflicto armado en Colombia. Medellín: UNAULA, 2016.

Augustowsky, G. La creación audiovisual en la infancia. De espectadores a productores. Buenos Aires: Paidós, 2017.

Bergala, A. La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Barcelona: Leartes, 2007.

Cuevas, Pilar (a). “Colonialidad y memoria: a propósito del cuerpo y el lugar”. Revista Guaca, No.2. (2005): 5.

_____________(b). La (re)construcción colectiva de la historia: una contribución al pensamiento crítico latinoamericano. En Walsh, Caterine (Ed). Pensamiento crítico y matriz (de)colonial. Reflexiones latinoamericanas. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Ediciones Abya Ayala, 2005.

Halbwachs, Maurice. “Memoria colectiva Memoria histórica”. REIS No. 69, (1995): 209-219.

Foucault, Michel. La sociedad punitiva. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2016.

Lévinas, Emmanuel. Entre nosotros. Ensayos para pensar en el otro. Valencia: Pretextos, 2001.

Morduchowicz, Roxana. “El sentido de una educación en medios”. Revista Iberoamericana de Educación, 32, (2003): 35-47.

Ricoeur, Paul. La memoria, la historia, el olvido. 2ª. Ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.

Rivera, Silvia. Chhixinakax Utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. 1ª. Ed. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.

Torres Carrillo, Alfonso. “Pasados hegemónicos, memorias colectivas e historias subalternas”. En Estudios culturales latinoamericanos. Retos desde y sobre la región andina, editado por Catherine Walsh, 197-214. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Ediciones Abya Ayala, 2003.

Citar este artículo

Tobar Q. Iván D. “El cine documental como estrategia pedagógica para la construcción de memoria”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 30-31 No 30-31, (2023): https://doi.org/10.22267/rhec.233030.111

Published

2023-12-29

How to Cite

Tobar Quitiaquez , I. D. (2023). Documentary film as a pedagogical strategy for the construction of memory. Revista Historia De La Educación Colombiana. https://doi.org/10.22267/rhec.233030.111

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.