Children's literature as a tool for the development of emotional education in the Little Giants Group Home of the Colombian Institute of Family Welfare
Keywords:
children's literature, early childhood education, social emotional learningAbstract
Children's literature constitutes a favorable tool for the development of emotional education and the inclusion of boys and girls. In this work, based on recreational-pedagogical workshops based on the reading of stories and the role that parents and/or caregivers play in emotional education, the analysis of the comprehensive development process of early childhood is guided. The population to be worked on consists of 10 boys and girls between the ages of 3 and 5 who belong to the ICBF Little Giants Group in the municipality of Cerrito, Santander, characterized by having great cultural, ethnic and family diversity. To collect the information, the tools of participatory observation, field diaries and semi-structured interviews (questionnaires) were implemented with the participating children and parents and/or caregivers, thus implementing a qualitative approach based on the research method. action.
Downloads
References
Bisquerra, Rafael. Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis, 2000.
Bruder, Mónica. “El cuento terapéutico como favorecedor de la resiliencia. Una primera aproximación”. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad. 6, (2005): 15-27.
Carrero Ruiz, Carmen. “La educación emocional a través de los cuentos”. Trabajo de grado, Universidad de Valladolid. 2017-2018. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/32233/TFG-G3087.pdf;sequence=1
Constitución política de Colombia 1991. Titulo I. De los principios fundamentales, Titulo II. De los Derechos, las Garantías y los Deberes. https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf
Hernández-Sampieri, Roberto. “Planteamiento del problema cuantitativo”. En Metodología de la investigación. Roberto Hernández Sampieri, Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, María del P, México: McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A. DE C.V. 2014.
Hernández-Sampieri y Christian Mendoza. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial Mc Graw Hill Education, 2018.
Rafael, Aurélia. “Desarrollo Cognitivo: Las Teorías de Piaget de Vygotsky”. Modulo I. Master en Paidopsiquiatría, Universidad de Barcelona y Colegio Oficial de Psicología de Cataluña. https://n9.cl/94b8x
Ros García, Esther. “El cuento infantil como herramienta socializadora de género”, Cuestiones pedagógicas, 22, (2022/2013): 329-350. https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/22/art_15.pdf
Suárez P. Paula A. y Maribel Vélez M. “El papel de la familia en el desarrollo social del niño una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental”. Psicoespacios: Revista virtual de la Institución Universitaria de Envigado. Vol. 12, Nº. 20, (2018): 173-198. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6573534
UNICEF. Desarrollo emocional. Clave para la primera infancia (Primera edición ed.). Argentina: Fundación Kaleidos. (2012). Acceso 22 noviembre de 2021. https://www.unicef.org/ecuador/english/Desarrollo_emocional_0a3_simples.pdf
Zerpa Carlos E. “Sistemas Emocionales y la Tradición Evolucionaria en Psicología”, SUMMA Psicológica UST. Vol. 6, No.1, (2009): 112-122. https://www.researchgate.net/publication/326897229_Sistemas_Emocionales_y_la_Tradicion_Evolucionaria_en_Psicologia
Citar este artículo
Machuca D. Alba Y., y Laura I. Largo R. “La literatura infantil como herramienta para el desarrollo de la educación emocional en el Hogar Agrupado Pequeños Gigantes del Instituto Colombiano de Bienestar Familiar”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 30-31 No 30-31, (2023): https://doi.org/10.22267/rhec.233131.114
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.