Children's literature as a tool for the development of emotional education in the Little Giants Group Home of the Colombian Institute of Family Welfare

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.233131.114

Keywords:

children's literature, early childhood education, social emotional learning

Abstract

Children's literature is a beneficial tool for developing emotional education and fostering children's inclusion. This study, based on recreational and educational workshops focused on storytelling and the role of parents and/or caregivers in emotional education, guides the analysis of the comprehensive early childhood development process. The sample consists of 10 children, ages 3 to 5, who belong to the ICBF's Little Giants Group in the municipality of Cerrito, Santander, a region characterized by a diverse cultural, ethnic, and familial community. Data collection was based on participatory observation, field diaries, and semi-structured interviews (questionnaires) with participating children and their parents and/or caregivers, thus implementing a qualitative approach based on the action research method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra, Rafael. Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis, 2000.

Bruder, Mónica. “El cuento terapéutico como favorecedor de la resiliencia. Una primera aproximación”. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad. 6, (2005): 15-27.

Carrero Ruiz, Carmen. “La educación emocional a través de los cuentos”. Trabajo de grado, Universidad de Valladolid. 2017-2018. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/32233/TFG-G3087.pdf;sequence=1

Constitución política de Colombia 1991. Titulo I. De los principios fundamentales, Titulo II. De los Derechos, las Garantías y los Deberes. https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf

Hernández-Sampieri, Roberto. “Planteamiento del problema cuantitativo”. En Metodología de la investigación. Roberto Hernández Sampieri, Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, María del P, México: McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A. DE C.V. 2014.

Hernández-Sampieri y Christian Mendoza. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial Mc Graw Hill Education, 2018.

Rafael, Aurélia. “Desarrollo Cognitivo: Las Teorías de Piaget de Vygotsky”. Modulo I. Master en Paidopsiquiatría, Universidad de Barcelona y Colegio Oficial de Psicología de Cataluña. https://n9.cl/94b8x

Ros García, Esther. “El cuento infantil como herramienta socializadora de género”, Cuestiones pedagógicas, 22, (2022/2013): 329-350. https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/22/art_15.pdf

Suárez P. Paula A. y Maribel Vélez M. “El papel de la familia en el desarrollo social del niño una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental”. Psicoespacios: Revista virtual de la Institución Universitaria de Envigado. Vol. 12, Nº. 20, (2018): 173-198. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6573534

UNICEF. Desarrollo emocional. Clave para la primera infancia (Primera edición ed.). Argentina: Fundación Kaleidos. (2012). Acceso 22 noviembre de 2021. https://www.unicef.org/ecuador/english/Desarrollo_emocional_0a3_simples.pdf

Zerpa Carlos E. “Sistemas Emocionales y la Tradición Evolucionaria en Psicología”, SUMMA Psicológica UST. Vol. 6, No.1, (2009): 112-122. https://acortar.link/P3OIXD

Citar este artículo

Machuca D. Alba Y., y Laura I. Largo R. “La literatura infantil como herramienta para el desarrollo de la educación emocional en el Hogar Agrupado Pequeños Gigantes del Instituto Colombiano de Bienestar Familiar”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 30-31 No 30-31, (2023): https://doi.org/10.22267/rhec.233131.114

Published

2023-12-29

How to Cite

Machuca Duarte, A. Y., & Largo Roa, L. I. (2023). Children’s literature as a tool for the development of emotional education in the Little Giants Group Home of the Colombian Institute of Family Welfare. Revista Historia De La Educación Colombiana, 30(30-31), 121–136. https://doi.org/10.22267/rhec.233131.114