Factors that affect the socialization and learning processes of Venezuelan students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.233131.117

Keywords:

asistencia escolar, migration, bicultural education, sociology of education

Abstract

This research is based on the observation of low performance at the school level and difficulties in socialization processes in the classroom, making it necessary to recognize the factors that affect the learning and socialization processes of Venezuelan students of the Departmental Educational Institution. Nationalized from Fuquene, Chinzaque headquarters in Cundinamarca. This institution has a population in which 63% of students are migrants and 37% are Colombian students, a fact that represents an educational challenge both at the school and social level; Therefore, a qualitative analysis is carried out with 10 families through semi-structured interviews. Where its main importance lies in the consolidation of academic and social environments, finding the root of the experiences of families to recognize their migratory experience and understand the problems that migrant students present in the academic and socialization processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Rodham. 2019. “Neurofilosofía de la naturaleza humana: egoísmo emocional amoral y los cinco factores motivacionales del ser humano.” BBVA OpenMind. https://www.bbvaopenmind.com/ciencia/investigacion/neurofilosofia-de-la-naturaleza-humana-egoismo-emocional-amoral-y-los-cinco-factores-motivacionales-del-ser-humano/.

Banco Mundial. Migración desde Venezuela a Colombia. Bogotá, 2018.

Bonet, A. J. “Los derechos Humanos como campo de luchas por la diversidad humana: un análisis desde la sociología critica”. Universitas Humanística, 2009.

Bueno, D. "La neurociencia como fundamento de la educación emocional." Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar (2021): 47-61.

Calle, D. Jóvenes migrantes venezolanos en Colombia: Una mirada a sus desafíos y oportunidades. Bogotá, 2017.

Consejo Nacional de Política Económica y Social (DNP). Documento COMPES 3950. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación, 2018.

Constitución Política de Colombia. Art. 100, De los extranjeros, 1991.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). “Población migrante venezolana en Colombia: Un panorama con enfoque de género.” 23 de noviembre de 2021. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/notas-estadisticas/jul-2021-nota-estadistica-poblacion-migrante-venezolana-panorama-con-enfoque-de-genero.pdf. Bogotá, Colombia.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. “Población migrante venezolana en Colombia, un panorama con enfoque de género.” Bogotá, Colombia, 23 de noviembre de 2021. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/notas-estadisticas/jul-2021-nota-estadistica-poblacion-migrante-venezolana-panorama-con-enfoque-de-genero.pdf.

Díaz, M. H. Migración, interculturalidad y educación: impactos y desafíos. Salamanca: AquilaFuente, 2019.

Gobierno del Ecuador. Plan Integral para la Atención y Protección de la Población Venezolana en Movilidad Humana en Ecuador 2020-2021. Quito, Ecuador, 2020.

Grupo Banco Mundial. Migración desde Venezuela a Colombia. Bogotá, octubre de 2018, pp. 73.

Hoyos Hernández, S., M. Restrepo Saldarriaga, y S. Vásquez Zuleta. Imaginarios migrantes: Representaciones sociales sobre la migración. Medellín, Antioquia, 2022.

Instituto de Migraciones. Migraciones y comunicación intercultural: una mirada interdisciplinar. Dgrago: Androcopias, 2018.

Jiménez, Lianet A. “Educación y Desarrollo Humano: Hacia un Modelo Educativo Pertinente”. Revista Educación y Desarrollo, (13 de mayo de 2011): 43-49.

Maroto Blanco, J., y R. Fernández López. “Migraciones y comunicación intercultural: Una mirada interdisciplinar”. Cuadernos artesanos de comunicación, 167. Instituto de Migraciones. Sociedad Latina de Comunicación Social. La Laguna-Tenerife, 2019. https://doi.org/10.4185/CAC167

Ministerio de Educación Nacional (MEN), Ministerio de Salud, Fundación Saldarriaga. La acción educativa para la inclusión y la equidad. En Educación para todas las personas sin excepción, 46-115. Bogotá: Saldarriaga, 2021.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). Interculturalidad. Bogotá, 2018.

Ministerio de Educación, Bolivia. Currículo Base del Sistema Educativo Plurinacional. Bolivia: Ministerio de Educación, 2010.

Ministerio de Integración Social del Ecuador. Plan Integral para la Atención y Protección de la Población Venezolana en Movilidad Humana en Ecuador 2020-2021. Quito, Ecuador, 2021.

OEA. Educación para niñas, niños y jóvenes inmigrantes en las Américas: Situación actual y desafíos. Washington, D.C.: Organización de los Estados Americanos, 2011.

ONU Migración. Informe sobre las Migraciones en el Mundo 2020. Ginebra, Suiza: ONU Migración, 2020. https://www.iom.int/sites/default/files/country/docs/informe_migraciones_2020.pdf.

Ortega Rubio, P. “Procesos de adaptación social de estudiantes adolescentes migrantes venezolanos a través de la inclusión académica al sistema educativo colombiano en básica secundaria”. Delectus: Revista Científica INICC-PERÚ, 4 (1), (2020): 83-93. DOI:10.36996/delectus.v4.i1.34

Pedro, A. “Migraciones forzosas en el mundo clásico: Plutarco y la construcción social de la identidad.” Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales 10 (2012): 157-170.

Pinto, A., P. Amaya, y F. Sáez. La Integración de los Venezolanos en Colombia en los Ámbitos de la Salud y la Educación. 28, 1, (2019): 119-223.

Soriano, Encarnación, y Ayala. Educación Para La Convivencia Intercultural. Madrid, 2007.

Veloza, M. A. “Propuesta de lineamientos para un plan de acción para la inclusión socioeconómica de la población venezolana migrante: el caso de la población venezolana ubicada en el barrio Cedritos en Bogotá.” Bogotá, Colombia, 19 de julio de 2019.

Walsh Catherine, Tapia Luis, y J. Viaña. “Construyendo interculturalidad critica”. En Construyendo interculturalidad critica, editado por Luis Tapia, J. Viaña y Catherine Walsh, La Paz, Bolivia: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2010. Interculturalidad-Critica-y-Educacion-Intercultural.pdf

Citar este artículo

Amador Florián Sandra P.; Hernández Castellanos Luis M. y Santana Delgado Cindy P. “Factores que inciden en los procesos de socialización y aprendizaje en los estudiantes venezolanos”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 30-31 No 30-31, (2023): 199-223. https://doi.org/10.22267/rhec.233131.117

Published

2023-12-29

How to Cite

Amador Florián, S. P., Hernández Castellanos, L. M., & Santana Delgado, C. P. (2023). Factors that affect the socialization and learning processes of Venezuelan students. Revista Historia De La Educación Colombiana, 30(30-31), 199–223. https://doi.org/10.22267/rhec.233131.117