Human talent development processes in a specialty clinic in Pasto, Colombia

Authors

  • Jeraldine Milena Matabajoy-Montilla Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia http://orcid.org/0000-0003-0840-6534
  • Sonia Maritza Matabanchoy-Tulcán 1 Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia2 Grupo de investigación CONEPSI Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia http://orcid.org/0000-0002-3681-8440
  • Lina Maria Obando-Guerrero 1 Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia 2 Grupo de investigación LIBRES PENSADORES, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia http://orcid.org/0000-0001-6286-5251

DOI:

https://doi.org/10.22267/rus.182001.106

Keywords:

Education, Occupational health, Work performance, Job satisfaction, Employee performance appraisal

Abstract

Introduction: Workers in the organization play a fundamental role in meeting the corporate objectives. In this sense, it is important to identify the processes of human talent development in the health sector since they contribute to human and organizational development. Objective: The processes of human talent development training, quality of work life, occupational health, organizational climate and performance evaluation were characterized in a specialty clinic in the city of Pasto, Colombia. Materials and methods: The study was addressed from the quantitative paradigm of descriptive type with a sample of 211 collaborators. The scale called "perception of human talent development processes" was built, whose Alfa de Cronbach was 0.97. Results: The results were systematized in the statistical program IBM SPSS statistics. Statistically significant differences were found in the training category (in the categories of needs detection, plan and programmes, training evaluation and follow-up), quality of working life (in the sub-categories: meaning of work and labor commitment) and performance evaluation (in the subcategories: methods and results). Conclusions: The need to continue strengthening the processes of training, quality of work life and evaluation of performance is recognized.

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Author Biographies

Jeraldine Milena Matabajoy-Montilla, Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia

Psicóloga de la Universidad de Nariño. Pasto, Colombia.

Sonia Maritza Matabanchoy-Tulcán, 1 Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia2 Grupo de investigación CONEPSI Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia

Psicóloga, Candidata a Doctora en Psicología. Magíster en Gerencia del Talento Humano. Docente tiempo completo e Integrante del grupo de investigación CONEPSI del Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Consultora de Talento Humano. Pasto, Colombia

Lina Maria Obando-Guerrero, 1 Programa de Psicología, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia 2 Grupo de investigación LIBRES PENSADORES, Universidad de Nariño. Pasto, Colombia

Psicóloga e Integrante del grupo de investigación LIBRES PENSADORES de la Universidad de Nariño. Pasto, Colombia.

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Published

2018-01-01

How to Cite

1.
Matabajoy-Montilla JM, Matabanchoy-Tulcán SM, Obando-Guerrero LM. Human talent development processes in a specialty clinic in Pasto, Colombia. Univ. Salud [Internet]. 2018Jan.1 [cited 2024Nov.21];20(1):26-3. Available from: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/usalud/article/view/3555

Issue

Section

Scientific and technological research article

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