contadores web
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Development of human resources for health

Vol. 27 No. 2 (2025)

Evaluation of dentistry professors before and during the COVID-19 pandemic

DOI
https://doi.org/10.22267/rus.252702.343
Submitted
November 29, 2023
Published
2025-05-01

Abstract

Introduction: Student evaluations of professors through surveys are valuable instruments for adjusting to higher education. During the COVID-19 pandemic, face-to-face education was suspended to comply with health guidelines. Objective: To determine the effect of technology-mediated learning on professors' evaluations of students in the Dentistry academic program at Universidad del Valle for theoretical subjects before and during the pandemic. Materials and methods: A descriptive and retrospective study was conducted. The quantitative phase utilized the faculty evaluation system database. The periods 2018 (n = 218), 2019 (n = 296), 2020 (n = 68), and 2021 (n = 347) were reviewed, and the years 2018-2019 and 2020-2021 were compared. The qualitative phase employed the focus group technique. Results: The median faculty evaluation 2018 was 4.84/5.0, in 2019: 4.94/5.0, in 2020: 4.87/5.0, and in 2021: 4.75/5.0. Significant differences between 2018 and 2019 (p = 0.047) and 2019 and 2021 (p = 0.00) were found. The content analysis of the two focus groups generated four categories: student study methodologies, discipline and routines, professor teaching methodologies, and emotions and socialization. Conclusions: For students, face-to-face learning remains crucial in the educational process.

References

  1. Guzmán-Vázquez M, Santana-Espinosa MC, Torres-Esperón JM. Acciones para fortalecer la calidad de la práctica de enfermería en el Hospital “Frank País”. Inf Dir Salud [Internet]. 2021; 35:e1056. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/infd/n35/1996-3521-infd-35-e1056.pdf
  2. Organización Mundial de la Salud (OMS). Derechos humanos [Internet]. 2023 [citado 25 julio 2022]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/human-rights-and-health
  3. Monroy G, Prieto OL, Ramírez P, Rivera MA, Ortega J. El derecho de la salud y su impacto sanitario en Sudamérica. 2014-2015. Rev Fac Med [Internet]. 2019; 67(3):229-238. DOI: 10.15446/revfacmed.v67n3.63585
  4. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OECD). Panorama de la Salud: Latinoamérica y el Caribe 2020 [Internet]. 2020. DOI: 10.1787/740f9640-es
  5. Zapata HJ, Porras AM, Arias EK. Factores relacionados con el uso de los servicios de salud en la población mayor de 18 años del área urbana de Cali, Colombia, en el año 2016. Rev Gerenc Polít Salud [Internet]. 2019; 18(37):1-15. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/RGPS/18-37%20(2019-II)/54561490008
  6. Organización Mundial de Salud (OMS). Servicios sanitarios de calidad [Internet]. 2020 [citado 25 julio 2022]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/quality-health-services
  7. Flores-Arévalo J, Barbarán-Mozo HP. Gestión Hospitalaria: una mirada al desarrollo de sus procesos. Ciencia Latina [Internet]. 2021; 5(2):1527-1545. DOI: 10.37811/cl_rcm.v5i2.368
  8. Zinelli-Reyes HD. Gestión hospitalaria de un modelo de asociaciones público privadas y un modelo tradicional en dos Hospitales del Callao. Rev Fac Med Hum [Internet]. 2022; 22(2):280-286. DOI: 10.25176/rfmh.v22i2.4796
  9. Arguello-Pazmiño AM, Monar-Solórzano MM, Argüello-Pazmiño VJ, Chávez-García EM. Evaluación de la calidad de la atención en relación con la satisfacción de los usuarios de Medicina Interna en el Hospital Básico de Guaranda del Instituto Ecuatoriano de Seguridad Social. Rev Invest Enlace Univ [Internet]. 2020; 19(2):94-107. DOI: 10.33789/enlace.19.2.77
  10. Armijos JC, Núñez-Mondaca A. Indicadores de gestión para evaluar el desempeño de hospitales públicos: Un caso de estudio en Chile y Ecuador. Rev Med Chile [Internet]. 2020; 48(5):626-643. DOI: 10.4067/S0034-98872020000500626
  11. Matute-Calle BP, Murillo-Párraga DY. La Gestión por procesos: resultados para mejorar la atención en Instituciones de salud. KOINONIA [Internet]. 2021; 1(12):179-212. DOI: 10.35381/r.k.v6i12.1287
  12. Morejón-Valdés M, Ramírez-Pérez JF, Vargas-Contreras E, Henríquez-Ritchie PS. Contribución de los indicadores de gestión en la eficiencia organizacional y la administración hospitalaria en Instituciones de Salud. UNESUM-Ciencias [Internet]. 2021 [citado el 25 de julio de 2022]; 5(4): 109-122. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/580/367
  13. Palacios-Vega PP, Álvarez-Gavilanes JE, Ramírez-Valarezo CF. Gestión de calidad del proceso de Atención al Usuario. CIENCIAMATRIA [Internet]. 2021; 7(12):67-96. DOI: 10.35381/cm.v7i12.421
  14. Ruff-Escobar C, Matheu-Pérez A, Ruiz-Toledo M, Benites-Gutierrez L, Coral-Apolo EG. Fundamentos de la gestión del Capital Humano en entidades hospitalarias. Rev Cub Invest Biomed [Internet]. 2018; 37(2):39-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ibi/v37n2/ibi05218.pdf
  15. Tuesta-Nole JR. Gestión sanitaria y la satisfacción del paciente adulto mayor en el hospital II Tarapoto-Es salud, Perú. Arch Med Manizales [Internet]. 2018; 2:413-420. DOI: 10.30554/archmed.18.2.2677.2018
  16. López-Jara AA, López-Vintimilla XR. Indicadores para evaluar la eficiencia hospitalaria. Caso de estudio: Clínica privada de la ciudad de Macas. Episteme [Internet]. 2019; 6(3):383-398. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8298196.pdf
  17. Fariño-Cortez J, Cercado-Mancero A, Vera-Lorenti E, Valle-Fores J, Ocaña-Ocaña A. Satisfacción de los usuarios y la calidad de atención que se brinda en las unidades operativas de atención primaria de salud. Espacios [Internet]. 2018. 39(32):22. Disponible en: http://ww.revistaespacios.com/a18v39n32/a18v39n32p22.pdf
  18. Paredes-Larios CP. Calidad de atención y satisfacción del usuario externo del centro de la zona rural peruana. Rev Recién [Internet]. 2020; 9(1). Disponible en: http://revista.cep.org.pe/index.php/RECIEN/article/view/14/12

Downloads

Download data is not yet available.