Evaluation as an exercise for teacher empowerment
DOI:
https://doi.org/10.22267/rhec.151818.32Abstract
This article is part of the degree paper: “The exercise of the teacher’s power in the evaluation of learning,” which intends to understand the pedagogical meaning of the exercise of the teacher’s power in the evaluation of learning; having as its main principle the context of teaching-learning in the Simon Bolivar Educational Institute in the municipality of Samaniego. The achievement of this objective necessarily incorporates an approach to the concept of evaluation; in the same way, it shows how different conceptions and expressions of the exercise of power are produced in the classroom. The methodology used for the development of this purpose incorporates bibliographic inquiry, in-depth interviews, conceptual systematization, analysis of the information, and the theoretical perspectives of different authors who have been consulted. The result of this researching is to point out that evaluation is understood as a comprehensive process underlying the empowerment of the teacher, which should be understood and exercised in a pedagogical sense in order to achieve positive results in the context of the educational process.
Downloads
References
República de Colombia, Ministerio de Educación Nacional, Decreto 230 de 2002
República de Colombia, Ministerio de Educación Nacional, Estándares Básicos de Competencias en lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2006.
República de Colombia, Ministerio de Educación Nacional, Decreto 1290 de 2009.
Arendt, Hanna, eds., Qué es la autoridad parte I (s.c.2011) http://es.scribd.com/doc/53732515/ArendtHannah-Que-Es-La-Autoridad-Parte-I.
Arendt, Hanna. La condición humana. Barcelona: Paidós Ibérica S. A, 2005.
Arranz, María y Santiuste, Victor, eds. Nuevas perspectivas en el concepto de evaluación. Madrid: Universidad complutense de Madrid (s.f.), http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_20.pdf
Bordieu, Pierre y Passeron, Jean Claude. La reproducción: elementos para una teoría de un sistema de enseñanza. México: Fontamara, 1995.
Cajiao Francisco, eds. Plan Decenal en acción: Evaluación del Aprendizaje y Calidad Educativa. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2008, http://cms-static.colombiaaprende.edu.co/cache/binaries/articles-158486_archivo2.pdf?binary_rand=4009
Cajiao, Francisco. La formación de maestros y su impacto social. Bogotá: Magisterio, 2004.
Calvache, Edmundo. La evaluación integral en los alumnos de los programas de licenciatura en la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad de Nariño. Tesis especialización en/ Universidad Nariño, 2005.
Carrillo, Liberia; Niño, Libia y Perafán, Andrés, eds., La evaluación: ¿instrumento de poder o acción cultural? (Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 1996), http://www.pedagogica.edu.co/stogare/ps/articulos/peda08_05eval.pdf.
Entrevista a Docente No. 01, Institución Educativa Simón Bolívar, Samaniego, Nariño, 21 de junio de 2014
Entrevista a Docente No. 02, Institución Educativa Simón Bolívar, Samaniego, Nariño, 21 de junio de 2014
Entrevista a Docente No. 3, Institución Educativa Simón Bolívar, Samaniego, Nariño, 21 de junio de 2014.
Entrevista a Docente No. 04, Institución Educativa Simón Bolívar, Samaniego, Nariño, 21 de junio de 2014.
Entrevista a Docente No. 5, Institución Educativa Simón Bolívar, Samaniego, Nariño, 21 de junio de 2014.
Entrevista a Docente No. 06, Institución Educativa Simón Bolívar, Samaniego, Nariño, 21 de junio de 2014
Entrevista a Docente No. 8, Institución Educativa Simón Bolívar, Samaniego, Nariño, 21 de junio de 2014.
Espot, María, eds., La autoridad del profesor, que es la autoridad y como se adquiere. España: Wolters Kluwer 2006, https: //books.google.com.co/books?id=XmO1L0QMucMC&pg=PA175&lpg=PA175&dq=La+autoridad+del+profesor.+Qu%C3%A9+es+la+autoridad+y+c%C3%B3mo+se+adquiere+libro&source=bl&ots=te4Xp9HfQZ&sig=7IHoTmU
Foucault, Michel, eds., “El sujeto y el poder”. Revista Mexicana de Sociología, vol. 50. No. 3, (1988).
Hernández, Carlos, eds., Para ejercer el oficio de maestro. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2005,http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87110.html
Izquierdo Moreno, Ciriaco. El profesor y su mundo. Guías para maestros y profesionales de la educación. Martínez, O. y Herrera, R. Finalidades y alcances del Decreto 230 del 11 de febrero de 2002. Bogotá: Enlace Editores Ltda., 2002.México: Editorial Trillas, 2002.
Mclaren, Peter. La vida en las escuelas. Madrid, España: Siglo XXI Editores, 1989.
Osorno, Marta. Experiencias docentes, calidad y cambio escolar: investigación e innovación en el aula. Colombia: Grupo Editorial Gaia, 2003.
Ramírez, A. Evaluación de los aprendizajes y desarrollo institucional. Bogotá: ECOE, 2009.
Salazar Cabrales, Omar, eds. “Contexto de la evaluación de los aprendizajes en la educación superior en Colombia: Sugerencias y alternativas para su democratización”. Revista Educación y Desarrollo Social. Vol. II - No. 01 (2008).
Sánchez Amaya, Tomas. Aproximación a un estudio genealógico de la evaluación educativa en Colombia,
segunda mitad del siglo XX. Tesis Doctoral/ Doctorado en Ciencias Sociales. Niñez y Juventud Universidad de Manizales. 2008.
Sandoval, Carlos. La investigación cualitativa. Bogotá: Arfoeditores, 2002.
Savater, Fernando, eds. Ser maestro hoy: el sentido de educar y el oficio docente. Bogotá: Altablero, 2005, http://www.mineducacion.gov.co/1621/propertyvalues-31232_tablero_pdf.pdf
Tobón, Sergio. Formación basada en competencias. Bogotá: Ecoe Ediciones Ltda., 2004.
Valletta, María Laura. Diccionario Jurídico. Buenos Aires: Valletta Ediciones, 2006.
Van Dijk, Teun. Ideología una aproximación disciplinaria. Barcelona: Gedisa, 2000.
Vargas, Ana Isabel. “La evaluación educativa: conceptos, periodos y modelos”. Actualidades Investigativas en Educación, vol. 4. No 2, (2004).
Weber, Max. Economía y Sociedad. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1964.