Strategic and systemic management model for educational institutions as intelligent organizations
DOI:
https://doi.org/10.22267/rhec.151818.36Abstract
This article presents the possibility of setting up a strategic and systemic management model for educational institutions as intelligent organizations. The strategy relates the articulation of organizational structures and their management to ensure the end entity. The article aims to identify organizational instances and their relationships with each other in order to develop high level management that ensures the fulfilment of its course function. The study takes as a basis state-of-theart of research, intended to characterize six Secretaries of Education in Colombia, certified territorial entities (ETC) to manage and provide public educational services. It is the first phase of a project in the medium term; in the second phase, the design of the management model and in the third the validation of this model. The methodology employs a theoretical comparison with conceptual reorganization, reflected in the structure of the document. Finally, Education is the right of individuals guaranteed by the State and met through an educational system which manages its certification; the purpose of this territorial entity is to create a strategic and systematic management model, allowing the intelligent enhancement of these entities. In recent years the Secretariat of Education implemented a modernization process that led to the establishment of the National Ministry of Education because there was a lack of organization, management, efficiency and relevance in the internal and external development processes and in the internal and external sub-processes while also allowing organization of administrative staff with its respective profiles and functions, a process that, to some extent, helped to obtain greater organization and management.
Downloads
References
Aguerrondo, I. La escuela como organización inteligente. Buenos Aires. Argentina: Troquel, 1990.
Anzola, I. Organizaciones inteligentes, una necesidad para las empresas modernas venezolanas como aspecto daré para sustentar el rendimiento de la inversión. Venezuela (2007). Recuperado el 3 de marzo de 2015 de http://bibadm.ucla.edu.ve/edocs_baducla/tesis/P907.pdf
Arteche, M. Retos y alternativas de la gestión del conocimiento (GC) como propuesta para la colaboración en organizaciones inteligentes. Educar, 47 (1) No. 47, 1, 2011. Argentina (2003). Extraído de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3696720
Berengueras, M. El sistema educativo de Alemania (2012). En revista, http://www.adide.org/revista/index.php?option=com_content&task=view&id=266&Itemid=71
Constitución Política de Colombia 1991. Extraído el 21 de octubre de 2014 de: http://www.senado.gov.co/images/stories/Informacion_General/constitucion_politica.pdf
Constitución Política de Francia 1946. Preámbulo de la Constitución francesa de 1946, de 27 de octubre (la Constitución de la IV República). Journal Officiel de la République Française (en francés) (París): 9151–9173
CENEVAL, México D.F. Estructura del Sistema Educativo en México D.F. (2013), http://universidades-iberoamericanas.universia.net/mexico/sistema-educativo/estructura.html
Dretske, F. Conocimiento e información. Barcelona. España: Biblioteca Científica Salvat, 1987. Versión española de la obra original americana Knowledge & Margarita Vicedo, Montserrat Guilla y Fina Pizarro.
Fajardo, C. Gerencia de organizaciones inteligentes. Innovar. Revista de ciencias administrativas y sociales (2011). Extraído de: http://www.bdigital.unal.edu.co/26593/1/24207-84758-1-PB.pdf
Ferrer, O.T. Los procesos gerenciales en las organizaciones educativas desde el enfoque inteligente. Venezuela (2012). Extraído de:http://tesis.luz.edu.ve/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=4485
Genesi, M. Gestión de calidad del talento humano en las organizaciones educativas inteligentes. Orbis: revistas de Ciencias Humanas No. 17. Venezuela (2010).
La France á la Loupe. El Sistema Educativo en Francia. Republica de Francia: Ministère des Affaires étrangères, 2007.
Lara, F.J. Estudio de la gestión del conocimiento sobre los resultado organizativos análisis del efecto mediador de las competencias directivas. España: Universidad Politécnica de Valencia, 2005. Extraído de: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/1866/tesisUPV2414.pdf?sequence=24
León, R. Las organizaciones inteligentes. Vol. (6) 2. Lima, Perú: Industrial Data, 2003.
Maramotto, M.I. La gestión del conocimiento profesional en la dirección de instituciones educativas. España: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2005. Extraído de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=37982
Martínez, F.C. Gerencia de organizaciones inteligentes. En revista, Innovar, revista de ciencias administrativas y sociales No. f 5, Enero-Julio 2000.
Ministerio de Educación Nacional. Decreto Único Reglamentario del Sector Educación No. 1075. Mayo de 2015. Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. Ley General de Educación en Colombia, 115 de 1994. Colombia.
Ministerio de Educación Nacional MEN. Proyecto de Modernización de las Secretarías de Educación. Extraído el 13 de octubre de 2014 de:http://www.modernizacionsecretarias.gov.co/index.php/proyecto/que-es
Ministerio de Educación Nacional MEN. Proyecto Modernización de las Secretarias de Educación. Presentación (2014), http://www.modernizacionsecretarias.gov.co/
Ministerio de Educación del Ecuador. Nuevo Modelo de Gestión Educativa del Ecuador. Quito (2015). Extraído de: http://educacion.gob.ec/que-es-el-nuevo-modelo-de-gestion-educativa/
Muñoz, M.D. El largo camino hacia la gestión del conocimiento. Revista de Psicología del trabajo y de las organizaciones, vol. 19, núm. 2, 2003. Madrid. España. Extraído de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=231318052005
Porras, E. Fundamentos básicos de gestión y calidad para instituciones educativas. Colombia: Limusa, 2012.
Ramos, J. (2008). La Educación un servicio público imprescindible para el progreso de la sociedad. Colombia. Aula de innovación Educativa.
Russell, S; Norving, P. Inteligencia artificial. Un enfoque moderno. Madrid: Prentice Hall, 1996. Traducido del inglés: Artificial Intelligence a modern approach.
Sarasara, C. Gestión del conocimiento y liderazgo de clase mundial para el desarrollo del capital intelectual en las organizaciones inteligentes. Perú, 2010.
Sánchez, M. La gestión del conocimiento y su relación con otras gestiones. Ciencias de la información. Vol. 37, No 2-3. Cuba. Ciudad Ángela (2006). Extraído de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181418190003.
Sander, B. Nuevas tendencias en la gestión educativa: democracia y calidad. 2º Seminario de Actualización en Investigación Educativa. México: Universidad Marista, 2012.
Sañudo, L. Hacia un modelo de gestión del conocimiento educativo para instituciones de educación superior y centros de investigación. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires, Argentina, 2014.
SEP. Modelo de gestión educativa estratégica. Programa Escuelas de calidad México D.F. México (2015). Extraído de: http://basica.sep.gob.mx/pec/start.php?act=modelo.
Senge, P. La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Barcelona: Garnica, 1992.
Serlon, J. Conocimiento de la gestión de las organizaciones: Sistemas complejos dinámicos inestables adaptativos. España, 2010.
Tintoré, M. Las universidades como organizaciones que aprenden: el caso de la facultad de educación de la Universidad de Cataluña. España, 2010.
Torres, A y otros. Investigar en educación y pedagogía. Fundamentación y metodología. Facultad de Educación. Universidad de Nariño, 2002.
Valecillos, C.A. Modelos de gestión basado en enfoque de las organizaciones inteligentes para la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de LUZ. USA: Tecana American University, 2009.
Von Krogh, G. Making the most of your company’s knowledge: a strategic framework. Long Range Planning, 34(4) (2001). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2313/231318052005.pdf
Unesco. World Data on education donnés mondiales de I_education, datos mundiales de educación. VII Ed./11. 7ª Edición. IBE/2010/CP/cl. 2010.
Vázquez & otros. Modelo de gestión educativa estratégica. Programa escuelas de Calidad Módulo I. Alianza por la calidad de la educación. Secretaría de Educación Pública Argentina 28, Colonia Centro Histórico, C.P.06020, México, D.F., 2010.