The teachers, leaders of educational processes: pedagogical strategy in the new santa Barbara agricultural school
DOI:
https://doi.org/10.22267/rhec.151818.37Abstract
This work seeks to transform the teaching practices developed in the Santa Barbara Agricultural Educational Institute (SBAEI), with the implementation of the New School model, through a path of cooperative and personalized learning, student development, teachers and principals, and contributing to the improvement of the school environment (students, teachers, families, community). From reflection and constructive criticism of the learning processes, it has been an innovating, consolidating and a facilitating element of processes inside and outside the classroom, directly contributing to the formation of attitudes-aptitudes in search of better habits to stimulate autonomy, creativity, and solidarity in learners, and orient leading teachers of the pedagogical processes to its political-pedagogic role.
Downloads
References
Bernal Jiménez, Rafael. “Cursos de Orientación Pedagógica”, en: Archivo de la Escuela Normal de Varones. Tunja: 1932.
Bernal Jiménez, Rafael. “El sentido Social de la Escuela”, en: Revista Educación, No. 28-29 (1935); Escuela Activa. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura, 1979.
Bernal Jiménez, Rafael. La Educación, he ahí el problema. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 1949.
Bernal Jiménez, Rafael. Hacia una democracia orgánica. Madrid: Agrodisio Aguado, 1951
Bernal Jiménez, Rafael. “Alegremos y embellezcamos la Escuela”, en: Revista Cultura, No. 12 (1927).
Bernal Jiménez, Rafael. “El trabajo manual de la Escuela”, en: Revista Cultura, No. 15 (1927).
Bernal Jiménez, Rafael. “Alegremos y embellezcamos la escuela”, en: Revista Cultura, No. 12 (1927).
Bernal Jiménez, Rafael. “Formación Social en el campo de las ideas y la capacitación para la acción social”,en: Revista Interamericana de Educación, Vol. 16, No. 86 (1957).
Beard, Mary. Psicología evolutiva de Piaget: una síntesis para educadores. Buenos Aires, 1971.
Caballero, C. Liderazgo, Política y políticos. El Tiempo, 07, febrero, 2014
Cendales Arias, Luis Alberto. Corrientes Pedagógicas. Tunja: Grafiboy Ltda., 2008.
Civera, Alicia. “Alcances y retos de la historiografía sobre la Escuela de los campos en América Latina (siglos XIX y XX)”, en: Cuadernos de Historia 34, Departamento de Ciencias Históricas, 2011.
Colbert, V.; Vásquez, L. Escuela nueva – escuela activa. Manual para el docente. Bogotá, 2009.
Correa, C. Fundadores y herederos de la calidad educativa. Guadalajara: UdeG. CUCEA, 2012.
Claparéde. La asociación de las ideas, traducido por Domingo Barnés. Madrid: Daniel Jorro Editores, 1907.
Claparéde. Cómo diagnosticar las aptitudes de los escolares, traducido por José Xandrípich. Madrid: M. Aguilar, 1923.
Claparéde. “La escuela y la Psicología experimental”, en: Revista de Pedagogía. 1935.
Claparéde. Psicología del niño y pedagogía experimental traducido por Franceda. México: Ed. Continental,1961.
Dewey. Iniciación General de Decroly y ensayo de aplicación de la Escuela Primaria. Buenos Aires: Edit. Losada, 1934.
Dewey. Psicología aplicada a la educación. Madrid, 1934.
Freire, Paulo. Educación como práctica de la libertad. Bogotá: Editorial América Latina, 1965.
Freire, Paulo. Política y educación. México: Siglo XXI Editores, 1996.
Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido. México: Ed. Siglo XXI, 2005.
Freire, Paulo. Pedagogía de la Indignación. Cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Argentina: Siglo XXI Editores, 2012
Ferriére, Adolfo. La educación autónoma. Arte de formar ciudadanos para la nación y la humanidad. Madrid, 1926.
Ferriére, Adolfo. La escuela activa. Madrid: Francisco Beltrán, 1928.
Ferriére, Adolfo. Transformemos la escuela. Llamamiento a los padres y a las autoridades. Barcelona: Claroso, 1929.
Ferriére, Adolfo. Problemas de la educación nueva. Prefacio y adaptación. Madrid: Francisco Beltrán, 1932.
Ferriére, Adolfo. La educación constructiva. Madrid: Espasa Calpe, 1932.
Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra. El aprendizaje cooperativo. Pamplona: Departamento de Educación y Cultura, 1999.
Habermas, J. Conocimiento e interés. Madrid: Taurus, 1982
Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico. Colombia al filo de la oportunidad. Primera edición. Santa Fe de Bogotá: 1995.
Kohlberg, L. y Reimer, J. “De la discusión moral al gobierno democrático”, en: Kohlberg, Power y Higgins (eds.), La educación moral según Lawrence Kohlberg, 1997.
Lebot, Ivon. Educación e ideología. Medellín: Imprenta Nacional, 1975.
Luzurriaga, Lorenzo. Historia de la educación y de la pedagogía. Buenos Aires: Editorial Losada, 1965.
Luzurriaga, Lorenzo. La educación nueva. Buenos Aires: Editorial Losada, 1967.
Nieto Caballero, Agustín. “Sobre el Problema de la Educación Nacional”, en: Selección Samper Ortega de Literatura Colombiana. Sección 5, No. 30. Bogotá: Editorial Minerva, 1937.
Nieto C. A. La segunda enseñanza y reformas de la educación. Bogotá. Antares, imprenta-fotograbado, 1964.
Ocampo López, Javier. Rafael Bernal Jiménez. Sus ideas educativa, sociológicas, humanistas y la Escuela Nueva en Boyacá. Tunja: Panamericana Formas e Impresos, 2001.
Ocampo López, Javier. Rafael Bernal Jiménez, Dinámica del cambio Social. Tunja: Imprenta del Departamento.
Ocampo López, Javier. Rafael Bernal Jiménez, “La Educación Defendida”, en: Revista Educación, Vol. I No. 3 (1933).
Ocampo López, Javier. Rafael Bernal Jiménez, “El Problema de la Conferencia Nacional”, en: Revista Educativa, No. 10 (1934).
Perry, Guillermo. 19, enero, 2014, 7. A. Oppenheimer, ¡Basta de historias! La obsesión latinoamericana con el pasado y las doce claves del futuro. Bogotá: Nomos impresores, 2012.
Piaget. Psicología y pedagogía. Buenos Aires: Ariel.
Piaget. Lógica y conocimiento Científico. Naturaleza y métodos de la epistemología. Buenos Aires: Ed. Proteo.
Vasconcelos, José. “Que es educar”, Publicado en Lecturas. Periódico El Tiempo, 3, febrero, 2013.
Andrea Linares. Colombia necesita tener profesores de calidad. El Tiempo, Bogotá, 17, diciembre, 2012.
Bustamante, N. Necesitamos ser líderes de nuestras propias vidas. El Tiempo, 28, febrero, 2014.
Castillo Cardona, Carlos. Educación y medios Elogio de la ignorancia. El tiempo.com. Sección Editorial – opinión, 27, febrero, 2013.
Caballero Argáez, Carlos. Liderazgo, política y políticos, El Tiempo, Bogotá, 8, febrero, 2014, 18.
Constitución Nacional de Colombia. Artículo 67. Bogotá, 1991.
Editorial. “Lo que hay que aprender de Vicky Colbert“, El Tiempo, 16, enero, 2014
El Tiempo, “El Colegio que hace 100 años revolucionó el espíritu de la educación”, Bogotá, 16, Marzo, 2014.
El Tiempo, Editorial, 16, enero, 2014.
Gómez, B. Aprendizaje Cooperativo. El Tiempo, 22 de Abril de 2013
Ministerio de Educación Nacional, Plan Decenal de Educación 2006-2016 (Bogotá: MEN, 2006) http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/articles-166057_edinicial.pdf
Jaramillo Franco, Rosario. “Preguntas auténticas, relaciones democráticas y aprendizaje de calidad”, en:Periódico Palabra maestra, Publicación del Premio Compartir al Maestro. No. 31.Bogotá, Septiembre (2012).
Palabra Maestra, premio Compartir al maestro. Marzo, año 13, No. 3 (2013).
Palabra Maestra, premio Compartir al maestro. Marzo, año 13, No. 32 (2013).
Palabra Maestra, premio Compartir al maestro. Agosto, año 13, No. 36 (2014).
Perry, Guillermo. “Acuerdo por la Educación”, El Tiempo, Bogotá, 19, enero, 2014.
Wasserman, Moisés. “Educación Superior. ¿Política o ley?”, El Tiempo, Bogotá, 21, febrero, 2014.