Disability and inclusive education in the social sciences program of the university of Nariño

Authors

  • Edgar Guillermo Mesa Manosalva Universidad de Granada
  • Carmen Eugenia Carvajal Palacios Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.161919.20

Abstract

This article is the result of a research carried out at the University of Nariño, in the city of Pasto, with students of the BA teaching program in basic education, with an emphasis on Social Sciences, to assist the population in a situation of disability (decree 146/2012). This research was conducted with the sociocritic qualitative model, action research; the observation, the interview and the workshops were privileged in this study. Fifteen students of the Social Sciences program and teachers registered at the Profesa educational center participated, which became a center of pedagogical and research practice. The analysis of the information was done from the categorical system, to obtain as a result the conceptualisation, the feelings and attitudes towards disability, the educational inclusion, the inclusive education and the training of teachers to attend to people in situations of disability. It was found that at the University of Nariño, the University Wellbeing Office carries out activities, programs and events in support of educational and social inclusion; however, the academic units that train teachers continue the task of training in disability, inclusion and diversity. It was found that the Social Sciences program lacks educational inclusion of people with disabilities, but at the same time, it was found that there is not a cross-section thematic axis to work with this population, a situation that opens the debate against the guidelines on diverse and inclusive education for Higher Education issued by MEN and the Decree 2082/1996

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barnes, Colin. 1998. Las teorías de la discapacidad y los orígenes de la opresión de las personas discapacitadas en la sociedad occidental. Madrid: Morata

Bonilla, Elsy y Penélope Rodríguez. 1998. Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Trillas.

Cuervo, Clemencia; Lyda Pérez y Alicia Trujillo. 2008. Modelo conceptual colombiano de discapacidad e inclusión social. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Decreto 366 (Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2009). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-182816_archivo_pdf_decreto_366_febrero_9_2009.pdf

Freire, Paulo. 1970. Pedagogía del oprimido. New York: Herder & Herder.

___. 1971. La educación como práctica de la libertad. Montevideo: Tierra nueva.

Grieve, June. 1995. Neuropsicología para terapeutas ocupacionales. Bogotá: Editorial médica panamericana.

Heward, William L., et al. 1998. Niños excepcionales. Madrid: Prentice-Hall.

Jerez Jiménez, Cuauhtémoc. 1997. Actualización crítica del discurso sociológico vigente en educación es-pecial. Revista Pedagogía y Saberes 9, 45-50.

Ley 1145 (Bogotá: Congreso de Colombia, 2007). https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/LEY%201145%20DE%202007.pdf

Oliver, Mike. 1998. ¿Una sociología de la discapacidad o una sociología discapacitada? Madrid: Morata.

Organización Mundial de la Salud. 2001. Clasificación Internacional del Funcionamiento de la Discapacidad y de la Salud. Ginebra, Suiza: CIF/OMS.

___. 2006. Guía para la atención de público con discapacidad y adulto mayor.

Ortiz Franco, Juan V. 1997. La integración escolar del excepcional: complejidades y posibilidades. Revista Pedagogía y Saberes 9, 19-28.

Paz, Mariano. 1995. Propuestas de acción para las personas con discapacidad. Naciones Unidas. Buenos Aires: Editorial Lumen.

Perrenoud, Philippe. 2000. Aprender en la escuela a través de proyectos: ¿por qué?, ¿cómo? Revista de Tecnología Educativa 14, n° 3, 311-22.

___. “La formación de los docentes en el siglo XXI”. Conferencia. Universidad de Ginebra, Suiza, 2001.

Resolución 5443 (Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2010). http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-238090.html

Torres Carrillo, Alfonso. 1995. Enfoques cualitativos y participativos en investigación social. Bogotá: UNAD.

Verdugo Alonso, Miguel A., coord. 2002. Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras. Madrid: Siglo XXI.

Published

2016-12-01

How to Cite

Mesa Manosalva, E. G., & Carvajal Palacios, C. E. (2016). Disability and inclusive education in the social sciences program of the university of Nariño. Revista Historia De La Educación Colombiana, 19(19), 203–220. https://doi.org/10.22267/rhec.161919.20