The Currie-Daza debate and the institutionalization of teaching Economics in the National University of Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.192222.53

Keywords:

Economics Teaching, Social Sciences Teaching, Higher Education, University

Abstract

The process of institutionalization of economic programs in the country involves, among other things, defining their administrative organization, establishing objects of study and justifying their relevance. The purpose of this article is to analyze the process of institutionalization of the teaching of economics as an undergraduate academic program within the National University of Colombia and, based on the debate between two important directors of the programs in the early sixties of the twentieth century, Álvaro Daza Roa and Lauchlin Currie, who defended two different, and practically antagonistic, views of economics. The first refers to the economy as a mechanism that must be studied quantitatively and whose purpose is private gain; Currie, on the other hand, conceives the economy as an organism that deserves a mainly qualitative study and that it must be oriented to improve the material well-being of the community. It is hoped that this document will contribute to an understanding of the historical importance of the debates surrounding the teaching of economics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Currie, Lauchlin. Operación Colombia: Un programa nacional de desarrollo económico y social. Bogotá: Sociedad Colombiana de Economistas, 1961.

Currie, Lauchlin. La enseñanza de la Economía en Colombia. Bogotá: Ediciones Tercer Mundo, 1965.

Daza Roa, Álvaro. La Enseñanza de las Ciencias Económicas en la Universidad Nacional. Bogotá: Asociación Colombiana de Universidades y Fondo Universitario Nacional, 1965.

Hernández Gamarra, Antonio. "Alberto Corchuelo: sus inicios como economista". En: Búsquedas y logros desde la academia, editado por Hernández Gamarra, Antonio y Herrera Valencia, Beethoven. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2002. 414-426.

Hernández Gamarra, Antonio, y Herrera Valencia, Beethoven. "Medio siglo de búsqueda de la razón por la crítica". En: Búsquedas y logros desde la academia, editado por Hernández Gamarra, Antonio y Herrera Valencia, Beethoven. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2002. 13-25.

Kalmanovitz, Salomón. "Notas para una historia de las teorías económicas en Colombia". En: Historia social de la ciencia. Ciencias Sociales. Vol. 9, editado por Vasco, Carlos Eduardo et al. Bogotá: Instituto colombiano para el desarrollo de las ciencias y la tecnología Francisco José de Caldas y Colciencias, 1993. 13-61.

Mayor, Alberto y Tejeiro, Clemencia. "La profesión de economista en Colombia: Entre el autodidactismo y el entrenamiento académico". En: Cambio técnico, empleo y trabajo en Colombia. Aportes a los estudios laborales en el VIII Congreso de Sociología, editado por Dombios, Rainer y López, Carmen Marina. Bogotá: FESCOL, 1993. 199-222.

Montenegro, Álvaro. "Los albores de la economía en Colombia". Revista de Economía del Rosario. Vol. 20. No. 2 (2017): 307-324.

Rhenals Monterrosa, Remberto. De la perplejidad a la explicación: Crónicas de la Economía, su enseñanza y aplicación. Medellín: Universidad de Antioquia, 2003.

Rivera, M. (2002). "Institucionalización de los estudios económicos en la Universidad Nacional de Colombia, 1945-1952". En: Búsquedas y logros desde la academia, editado por Hernández Gamarra, Antonio y Herrera Valencia, Beethoven. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2002. 22-50.

Rodríguez Salazar, O., & Arévalo Hernández, D. "La historiografía económica colombiana del siglo XIX". En: La historia al final del milenio: Ensayos de historiografía colombiana y latinoamericana, editado por B. Tovar Zambrano. Vol. 2. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. 1994. 187-250.

Sarmiento Aranzales, Alfredo. (2002). "La Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Colombia: 1958-1961". En: Búsquedas y logros desde la academia, editado por Hernández Gamarra, Antonio y Herrera Valencia, Beethoven. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2002. 401-407.

Villamil Ardila, Carlos. (2001). Aproximación histórica a la Facultad de Derecho, Ciencias Política y Sociales de la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Derecho, Ciencias Políticas y Sociales.

Published

2019-06-30

How to Cite

Chaparro, G. R. (2019). The Currie-Daza debate and the institutionalization of teaching Economics in the National University of Colombia. Revista Historia De La Educación Colombiana, 22(22), 93–115. https://doi.org/10.22267/rhec.192222.53