The The educational reform of 1870 in teacher training and citizenship building

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.192323.66

Keywords:

Primary teacher education, public instruction, educational reform, liberal republic

Abstract

This article analyzes the general principles of the liberal educational reform of the nineteenth century, their application and the impact that the proposed organizational, curricular and pedagogical reforms produced in nineteenth century society. Within the tradition of Colombian education and the transformation of its school institutions, the liberal Reformation was a decisive moment in the progress and transformation of the practices and relationships of the subject with knowledge, the student with the teacher and the citizen with the state. The Reformation of 1870 began the path of teacher training. As the pedagogical principles of the Reformation are reviewed, emphasis is placed on the citizenship-building processes proposed by the liberals, who controlled political power. Additionally, the Conservador Party and the catholic oppositions are highlighted. The liberal educational project ended after the Guerra de las Escuelas and the establishment of conservative Regeneration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrasquilla, Ricardo. “Lo que va de ayer a hoy”. En Museo de cuadros de costumbres, ed. Focion Mantilla. Bogotá: Focion Mantilla, Biblioteca de El Mosaico, 1866.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística: Estadísticas Históricas. Bogotá: División de Edición DANE, 1975.

Debray, Régis. El estado seductor: las revoluciones mediológicas del poder. Buenos Aires: Manantial, 1995.

Estados Unidos de Colombia, Secretaría del Interior. “Decreto Orgánico de la Instrucción Pública Primaria”, La Escuela Normal, 1871.

Groot, José Manuel. De la Instrucción Primaria: artículos publicados en La Caridad. Bogotá: Imprenta de El Tradicionista, 1872.

Malte Arévalo, Rolando Humberto. “El modelo pedagógico de la reforma instruccionista”, Historia 2.0 Conocimiento histórico en clave digital, Vol, 1 N° 2 (2011): 58 - 70.

Medina Carballo, Maria. “Las Escuelas Lancasterianas en México”. En Invento Varia: textos de, desde y para la historia de la educación en Méxic, editado por Aguirre Beltrán, Mario & Cantón Arjona, Valentina. México: Universidad Pedagógica Nacional, 1999.

Melo, Jorge Orlando. Historia mínima de Colombia. México: Turner - Colegio de México, 2017.

Pestalozzi, Juan Enrique. Cómo Gertrudis enseña á sus hijos. Coatepec: Tipografía de Antonio M. Rebolledo, 1889.

Sáenz Obregón, Javier, Saldarriaga, Oscar, & Ospina, Armando. Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946. Medellín: Universidad de Antioquia, 1997.

Saldarriaga Vélez, Oscar. “La apropiación de la pedagogía pestalozziana en Colombia, 1845 – 1930”. En Del oficio de maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia, editado por Saldarriaga Vélez, Oscar. Bogotá: editorial Magisterio, 2003.

Zuluaga Garcés, Olga Lucia. La educación pública en Colombia 1845–1875: libertad de enseñanza y adopción de Pestalozzi en Bogotá. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, s. a

Published

2019-12-01

How to Cite

Castillo, A. (2019). The The educational reform of 1870 in teacher training and citizenship building. Revista Historia De La Educación Colombiana, 23(23), 119–137. https://doi.org/10.22267/rhec.192323.66