The public Magisterium of the city of Santiago de Cuba: training and improvement between 1899 and 1915

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.202525.80

Keywords:

Cuba, public education, Normal school, teacher training

Abstract

From the North American period of occupation in Cuba (1899-1902) constituted a premise for the American forces to impel the public instruction in the Island. With such an end one of the first measures that assumed went to prepare the men and women that would integrate the lines of the magisterial sector. This articulates it approaches which were those first steps in the formation of the teachers to act in the primary instruction, through the territory of Santiago from Cuba in the period from 1899 at 1915. Through the selection of a plentiful information, it is welcomed to the methodology of the historical investigation. It is pursued that it contributes to continue enriching the history of the education, like one of the investigation lines more converged by Cuban historians and of other parts of the world in the last decades.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AHPSC. Acta Capitular, No. 1. 1900.

AHPSC, Acta Capitular, No. 3.1902.

AHPSC, Gobierno Provincial. Materia Instrucción Pública, Legajo 869. 1900.

AHMSC, Gobierno Municipal. Fondo Asuntos Patrióticos, Legajos 20-56.

Boti, Regino E. Harvardianas y otros saltos al norte. Guantánamo: El Mar y la Montaña, 2018.

Cano, Miguel Ángel. Cuestiones pedagógicas. Santiago de Cuba: Arroyo Hermanos, 1928.

Cordoví, Yoel. Magisterio y nacionalismo en las escuelas públicas de Cuba. La Habana: Ciencias Sociales, 2012.

Fajardo, Edith. “Desiderio Fajardo Ortiz”. Revista Rotaria, Año 6, Nº 4 (1955).

García, Manuel. Las Escuelas de Verano. Revista Cuba Pedagógica, Año 5, Nº 28 (30, mayo, 1907).

Garófalo, Nicolás. Estudio del devenir histórico de la superación de los maestros primarios de las escuelas públicas en Cuba 1899-1958. La Habana: Pueblo y Educación, 2018.

Guerra, Ramiro. “El general Leonardo Wood y la instrucción pública”. Revista Cuba Contemporánea, Año 7, Tomo, 23, Nº 91 (julio, 1920)

Iglesias, Marial. Las metáforas del cambio en la vida cotidiana: Cuba 1898-1902. La Habana: Ediciones Unión, 2003.

Pérez, Louis A. La estructura de la historia de Cuba. Significado y propósitos del pasado. La Habana: Ciencias Sociales, 2017.

Periódico El Cubano Libre, 26, enero, 1901.

Periódico El Cubano Libre, 3, junio, 1907.

Periódico El Cubano Libre, 24, julio, 1901.

Periódico El Cubano Libre, 29, julio, 1901.

Periódico El Cubano Libre, 6, agosto, 1901.

Periódico Ilustración Cubana, Santiago de Cuba, Año 1, Nº 17, 21, julio, 1906.

Periódico Instrucción Primaria, Año 2, Nº 9, 10, diciembre, 1903.

Periódico Ilustración Cubana, Santiago de Cuba, Año 1, Nº 23, 5-6, 1º, septiembre, 1906.

Periódico Ilustración Cubana, Santiago de Cuba, Año 1, Núm. 17, 6, 21, julio, 1906.

Periódico Instrucción Primaria, Año 2, Nº 9, 10, diciembre, 1903.

Periódico Ilustración Cubana, Santiago de Cuba, Año 1, Nº 23, 5-6, 1º, septiembre, 1906.

Penabad, Alejandrina. Nuestra común historia. En torno al 98. La Habana: Ciencias Sociales, 1996.

Poveda, Alcibíades S. Las noticias de la historia, 1902-1958 (Crónicas de Santiago de Cuba). Santiago de Cuba: Editorial Oriente, 2015.

Published

2020-12-19

How to Cite

Mancebo Céspedes, D. (2020). The public Magisterium of the city of Santiago de Cuba: training and improvement between 1899 and 1915. Revista Historia De La Educación Colombiana, 25(25). https://doi.org/10.22267/rhec.202525.80