Aleatory Thinking and Problem-solving strategies in Elementary and Secondary Schools. A historical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.202525.85

Keywords:

curriculum, education, education regulations, aleatory thinking, educational resolution

Abstract

Under the premise declared by Unesco, which constitutes education as the strongest foundation on which the economic and social progress of a country is to be built (Martínez Boom, Noguera R. and Castro, 1988), education in Colombia is conceived as a constant process of personal, cultural, social and integral formation of human beings with their rights and duties (Ministry of National Education, 2020). In the institutional educational environment, the curriculum is considered as the set of knowledge that a student must acquire to achieve a certain academic degree (Oxford Lexicon, 2020) and, in this context, Colombia has experienced the transformation of criteria in the description and curricular application for educational institutions, around social, political, economic and demographic situations of the country. This article illustrates a historical perspective at Colombian curricular issues, with special attention to the normative development of Aleatory Thinking and Problem Solving in Elementary and Secondary Education. Through a qualitative research of exploratory documentary type, History is conceived as a fundamental part of the educational formation process in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala-García, Jhorland. Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia. Cartagena, Colombia: Banco de la República.

Baena Paz, Guillermina. Metodología de la investigación. México: Grupo Editorial Patria, 2017.

Baena López, Carlos Alberto. “Educación formal vs. Educación Vital”, Diario del Huila, Neiva, 11, septiembre, 2011, 9ª. repositorio.unal.edu.cohttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/10696

Batanero, Carmen. “¿Hacia dónde va la educación estadística?”. Blaix. No. 15 (2000): 1-14. https://www.ugr.es/ ~batanero/pages/ARTICULOS/BLAIX.pdf

Batanero, Carmen. Didáctica de la Estadística. Vol. 1. Granada: Universidad de Granada, 2001.

Batanero, Carmen, Juan D. Godino y D. R. Green. “Errores y dificultades en la comprensión de los conceptos estadísticos elementales”. International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, vol. 25. No. 4 (2014): 1-18. https://www.academia.edu/36641177/Errores_y_dificultades_en_la_comprensi%C3%B3n_ de_los_conceptos_estad%C3%ADsticos_elementales España.

Begué, Nuria et al. “Razonamiento de estudiantes de bachillerato ante una situación binomial”. Tangram, Vol. 3. No. 2 (2020): 27-50. doi: 10.30612/tangram.v3i2.10888.

Beltrán, Diana y Gómez, Nubia. “Propuesta metodológica para analizar y comparar los resultados en pruebas de Estado en las áreas de matemáticas y lenguaje”. En: Revolución en la formación y la capacitación para el Siglo XXI, editado por Edgar Serna M. Medellín: Instituto Antioqueño de Investigación, 2020. 598-607.

Benavides, Maryorie et al. “La resolución de problemas en el currículum chileno”. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. No. 17 (2004): 807-812. http://funes.uniandes.edu.co/6388/1/BenavidesLaresolucion Alme2004.pdf

Castellanos Sánchez, María Teresa. “Tablas y gráficos estadísticos en la Prueba Saber - Colombia”. Trabajo de Máster, Universidad de Granada, 2014. http://funes.uniandes.edu.co/4750/1/tfm_Castellanos_M_T_final.pdf

Congreso de Colombia. Ley 24 de 1988 (febrero 11). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/ norma_pdf.php?i=259

Congreso de la República de Colombia. Ley 115 de febrero 8 de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-85906_archivo_pdf.pdf

Currículo. Oxford Léxico. 2020. https://www.lexico.com/es/definicion/curriculo

Departamento de Educación de la Universidad Central Chile. “Investigación Acción: Resolución de problemas matemáticos por parte de estudiantes de Enseñanza Básica de escuelas municipalizadas utilizando diversas estrategias de aprendizaje.” Universidad Central-Unasur. No. 1 (2013): 1-134.

Gómez, Nubia y Rodríguez, Julieth. “Análisis de la producción científica matemática en Colombia. Base Web of Knowledge (2001-2012)”. Bistua, vol. 12. No. 2 (2014): 70-84. http://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_ viceinves/index.php/BISTUA/article/view/1660/670

Gómez Velasco, Nubia et al. “Análisis de la producción científica colombiana en Química. Base de datos wok (2001-2012)”. Revista Logos Ciencia & Tecnología, vol. 6. No. 1 (2014): 108-115. https://revistalogos.policia.edu.co: 8443/index.php/rlct/article/view/125

Gómez, Nubia y Jiménez, Ana. “La Estadística como apoyo en los proyectos de investigación Universidad-comunidad. Reflexiones de una experiencia con Semilleros de Investigación”. Revista Logos Ciencia & Tecnología, vol. 7. No. 1 (2015): 27-33. https://www.redalyc.org/pdf/5177/517751487003.pdf

Gómez Velasco Nubia et al. Políticas y medición en ciencia y tecnología en la universidad colombiana. 1992-2014. Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2018.

Gómez, Nubia et al. “Elementos de validación y fiabilidad del test Hctaes para estudiar el pensamiento crítico en estudiantes de Psicología”. Ponencia. Encuentros Virtual Educa, Perú, 2019. https://encuentros.virtualeduca.red/ storage/ponencias/peru2019/ATAUpFazRKGjrOUeYLon3jHwNy7fCpuSll2ny4Ko.pdf

Gómez Velasco, Nubia et al. “Comparación de la eficiencia científica entre Colombia y México a través de indicadores relativos de producción y calidad científica”. Revista Española de Documentación Científica, vol. 43. No. 2 (2020): 1-9. https://doi.org/10.3989/redc.2020.2.1644

Gómez, Nubia et al. “Historia y Memoria, casi 10 años consolidando comunidad historiográfica. Una mirada desde la Bibliometría”. Historia y Memoria. No. 20 (2020): 209-247. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_ memoria/article/view/9558

Guerrero Martínez, Katherine y López Vera, Diana. Informe Nacional de Resultados: Colombia en PISA 2015. Bogotá: MEN-Icfes, 2017.

Hernández-Sampieri, Roberto et al. Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill Interamericana Editores, 2017.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Cuadernillo de Prueba. Ejemplo de Preguntas Saber 9o 2014. Matemáticas. Bogotá: Icfes, 2016.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Cuadernillo de Prueba. Ejemplo de Preguntas Saber 9o 2015 Matemáticas. Bogotá: Icfes, 2016.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Bases de Datos del Icfes. Tipos de pruebas. Bogotá: Icfes, 2017.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. Guía de Orientación Saber 9°. Bogotá: Icfes, 2017.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, Icfes. Guía de Orientación Avancemos 4°, 6°, 8° - 2019. Bogotá: Icfes, 2019.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, Icfes. Informe nacional de resultados para Colombia - PISA 2018. Vol. 1. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2020.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación, Icfes. Guía de Orientación Evaluar para Avanzar 3° a 11°. Bogotá, 2020. https://www.youtube.com/watch?v=4b4xdB5n7zM

Jiménez, Ana et al. “Estudio de la colaboración en publicaciones científicas. Facultad de ciencias-UPTC, 2002-2014”. Saber, Ciencia y Libertad, vol. 13. No. 1 (2018): 304-318. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/ article/view/2084

Martínez Boom, Alberto et al. “Reformas de la enseñanza en Colombia: 1960-1980. Del énfasis didáctico al énfasis curricular”. Educación y cultura. No. 15 (1988): 12-21. http://www.albertomartinezboom.com/escritos/articulos/ 1988_Reformas_de_la_ ensenanza_en_Colombia_1960-1980.pdf

Ministerio de Educación Nacional. Resolución 2343 de junio 5 de 1996. https://repository.usta.edu.co/bitstream/ handle/11634/280/RESOLUCION_2343_DE_JUNIO_5_DE_1996.pdf?sequence=21&isAllowed=y

Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos Curriculares: Matemáticas. Bogotá: Magisterio, 1998.

Ministerio de Educación Nacional. “Estándares curriculares, un compromiso con la excelencia”. Altablero. No. 14 (2002). https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87872.html

Ministerio de Educación Nacional. Estándares para la excelencia en la educación. Bogotá: MEN, 2002.

Ministerio de Educación Nacional. La Revolución Educativa. Estándares básicos de Matemáticas y Lenguaje - Educación Básica y Media. Bogotá: MEN: 2003.

Ministerio de Educación Nacional. Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Bogotá: MEN, 2006.

Ministerio de Educación Nacional. Derechos Básicos de Aprendizaje - DBA. Matemáticas. Vol. 2. Bogotá: Panamericana, 2016.

Ministerio de Educación Nacional. “Preescolar, Básica y Media - Ministerio de Educación Nacional de Colombia.” Portal Preescolar, Básica y Media. 2020. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. 2016. Educación en Colombia. Bogotá: MEN, 2016.

Ortiz-Padilla, Myriam et al. “Conocimiento pedagógico del contenido para la enseñanza matemática infantil: Diseño y validación de una escala para su evaluación”. En: Aportes a la calidad educativa desde la investigación, editado por Marvel Gravini-Donado et al. (comps.). Barranquilla: Universidad Simón Bolívar, 2017. 233-254.

Pineda Rodríguez, Yheny Lorena y Loaiza Zuluaga, Yasaldez Eder. “Un análisis del trayecto histórico del currículo en Colombia: Segunda Mitad Del Siglo XX”. Revista de Investigaciones, vo1. 17. No. 29 (2017): 150-167. doi: 10.22383/ri.v17i29.94

Presidencia de la República, Colombia. Decreto 1710 de 1963 (julio 25). https://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-103714_archivo_pdf.pdf

Presidencia de la República, Colombia. Decreto 088 de 1976 (enero 22). https://www.mineducacion.gov.co/1759/ articles-102584_archivo_pdf.pdf

Presidencia de la República, Colombia. Decreto 1419 de 1978 (julio 17). https://www.mineducacion.gov.co/1759/ articles-102770_archivo_pdf.pdf

Presidencia de la República, Colombia. Decreto 1002 de 1984 (abril 24). https://www.mineducacion.gov.co/1759/ articles-103663_archivo_pdf.pdf

Presidencia de la República, Colombia. Decreto 2647 de 1984 (octubre 24). https://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-103689_archivo_pdf.pdf

Presidencia de la República, Colombia. Decreto 1860 de 1994 (agosto 3). https://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-172061_archivo_pdf_decreto1860_94.pdf

Presidencia de la República, Colombia. Decreto 1290 de 2009 (abril 16). https://www.mineducacion.gov.co/1621/ articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Presidencia de la República, Colombia. Decreto 5014 de 2009 (diciembre 28). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/ gestornormativo/norma_pdf.php?i=67183

¿Qué es la investigación documental? QuestionPro. 2020. https://www.questionpro.com/blog/es/investigacion-documental/

Schleicher, Andrea. PISA 2018: Insigths and Interpretations. París: OECD, 2019.

Vivero, L., y B. I. Sánchez. 2018. La Investigación Documental: características y algunas herramientas. Unidades de Apoyo para el Aprendizaje. CUAED/Facultad de Arquitectura-UNAM. 2018. http://132.248.48.64/repositorio/moodle/pluginfile.php/1516/mod_resource/content/3/contenido/index.html

Published

2020-12-23

How to Cite

Gómez Velasco, N. Y., & Beltrán Castañeda, D. C. (2020). Aleatory Thinking and Problem-solving strategies in Elementary and Secondary Schools. A historical perspective. Revista Historia De La Educación Colombiana, 25(25). https://doi.org/10.22267/rhec.202525.85