Play as a pedagogical strategy for the prevention and mitigation of bullying
DOI:
https://doi.org/10.22267/rhec.212626.93Keywords:
bullying, playful, coexistence, violence, causesAbstract
In this article, it is proposed to make a theoretical analysis of the contributions of play in the prevention and mitigation of bullying in 5th grade students of the San Cayetano de Usme educational institution. The research focused on showing through the narratives of teachers and students the result of some questions, such as whether or not there is the presence of bullying in the educational institution? What would be the causes of bullying? ¿have been the contributions of play in the prevention of bullying at school ?, ¿and, finally, know how play enhances educational experiences to prevent bullying?
The study is inserted in the qualitative research modality, under a type of narrative research. In this scenario, it was decided to attend the interview as an instrument for data collection. The results indicate that the types of harassment that occur in the educational institution are physical, verbal, social, psychological and cyber-harassment, in these types of harassment some factors such as personal, family and media influence that affect the problem. It is also evident, what have been the narratives of the students and teachers about the contributions of play in the prevention of conflicts and the improvement of coexistence, allowing not only to lower the aggressiveness of the students, but also to improve the processes teaching-learning.
Downloads
References
Abri, I. I. “El acoso escolar”. Padres y Maestros (335), (2010): 21-25.
Ayala, H., & Córdoba, J. La lúdica como estrategia pedagógica para la mediación y la solución de conflictos escolares. (Tesis de especialista en Pedagogía de la Lúdica). Fundación Universitaria los Libertadores, Santiago de Cali, 2015.
Azúa, E., Rojas, P., & Ruiz, S. “Acoso escolar (Bullying) como factor de riesgo de depresión y suicidio”. Revista Chilena de Pediatría, 9(3), (2020): 1-8.
Bernal, C., Correa, A., Pineda, M. I., Lemus, F. J., Fonseca, M. d., & Muñoz, C. Fundamentos de Investigación (Primera Edición ed.). México: Pearson Educación, 2014.
Betancourt, C. M., Peña, P., & Gómez, C. A. “La lúdica como estrategia para la educación y cultura ambiental en el contexto universitario”. UNIMAR, 35(2), (2017): 283-292.
Cano, M. “Actores del acoso escolar”. Revista Médica de Risaralda, 24(1), (2018): 61-63.
Castillo, L. E. “El acoso escolar. De las causas, origen y manifestaciones a la pregunta por el sentido que le otorgan los autores”. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(8), (2011): 415-428.
Castro, J. Acoso escolar. Revista de Neuropsiquiatria, 74(2), (2011): 242-249.
Cerezo, F. “Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas”. International Journal of Psychological Therapy, 9(3), (2009): 383-394.
De la Ossa, E. D., & Herrera, J. D. “La investigación Narrativa en psicología: definición y funciones”. Psicología desde el caribe, 30(3), (2013): 620-641.
Denzin, N., Lincoln, Y., & Chase, S. Investigación narrativa. Métodos de recolección de datos. Manual de investigación cualitativa (Vol. IV). Barcelona: Gedisa, 2015.
Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M., & Varela, M. Metodología de investigación en educación médica. La Entrevista, Recurso Flexible y Dinámico. Investigación en educación médica, 2(7), (2013): 162-167.
Díaz, M., Elizalde, V., Tenorio, E., & Solís, M. d. La lúdica. Pro-Educ@(26), (2018): 1-48.
Enríquez, M. F. El acoso escolar. Saber, Ciencia y Libertad, 10 (1), (2015): 219-233.
Gallo, L. A., Sauceda, J. M., Ruiz, S., & Roque, E. “El acoso escolar (bullying) y su asociación con trastornos psiquiátricos en una muestra de escolares en México”. Salud pública de México, 53(3), (2011): 220-227.
García, C., & Posadas, S. “Acoso escolar: de lo tradicional a un enfoque tradicional”. Acta pediátrica de México, 39(2), (2018): 190-201.
Garrido, V. “8 Factores para planificar actividades lúdicas. Guía para la Reflexión Docente”. Observatorio del juego, (2017). 1-17. https://www.observatoriodeljuego.cl/wp-content/uploads/2018/05/8-Factores-para-planificar-actividades-ludicas_-Gu%C3%ADa-para-la-Reflexi%C3%B3n-Docente..pdf
Gil, F. J., Romance, À. R., & Rodríguez, A. N. “Juego y actividad física como indicadores de calidad en Educación Infantil”. Retos (34), (2018): 252-257.
Gómez, T., Molano, O. P., & Rodríguez, S. La actividad lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer el aprendizaje de los niños de la Institución Educativa Niño Jesús de Praga. (Licenciatura en Pedagogía Infantil). Universidad del Tolima, Ibagué, 2015.
Hernández, C. A. El Bullying por orientación sexual, una consecuencia de discriminación sistemática por orientación sexual en Colombia: Caso Sergio Andrés Urrego. Universidad Católica de Colombia, 2016.
Jiménez, T., & Lehalle, H. “La Violencia Escolar entre Iguales en Alumnos Populares y Rechazados”. Psychosocial Intervention, 21(1), (2012): 77-89.
Ley 1620. (15 de marzo de 2013). por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Sistema único de información normativa. Obtenido de Obtenido de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1685356
Lozano, T. (2018). Actividades lúdicas para mejorar la motricidad gruesa en los niños y niñas de 4 años de la Institución Educativa Inicial Nº 184 de Sanclemente -Pisco. (Segunda Especialidad Profesional de Educación Inicial. Universidad Nacional de Huancavelisca, Huancavelisca.
Mendoza, E. “Acoso cibernético o ciberbullying: Acoso con la tecnología electrónica”. Pediatría de México, 4(3), (2012): 133-146.
Novo, M., Fariña, F., Seijo, D., & Arcé, R. “Eficacia del MMPI-A en casos forenses de acoso escolar: Simulación y daño psicológico”. Psychosocial Intervention, 22, (2013): 33-40.
Olweus, D. (1993). Acoso escolar, “BULLYING”. En las escuelas: Hechos e intervenciones. Centro de investigación la promoción de la salud, 2.
Pacheco, B. “Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), (2018): 112-121.
Perla, L. “Acoso escolar cibernético en el contexto de la pandemia por covid -19”. Revista cubana de medicina, 59(4), (2020): 1-3.
Piedra, S. E. “Factores que aportan las actividades lúdicas en los contextos educativos”. Revista Cognosis, 3(2), (2018): 93-108.
Posada, R. La lúcida como estrategia didáctica. (Tesis Magister en Educación con énfasis en Ciencias de la Salud. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá. (2014). Obtenido de https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/47668/04868267.2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Posligua, J., Chenche, W., & Vallejo, B. “Incidencia de las actividades lúdicas en el desarrollo del pensamiento creativo en estudiantes de educación general básica”. Revista científica-Dominio de las ciencias, 3(3), (2017): 1020-1052.
Posso, P., Sepúlveda, M., Navarro, N., & Laguna, C. “La lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer la convivencia escolar”. Lúdica Pedagógica (21), (2015):163-174.
Rangel, Y., Vilardy, R., Cabás, M., Sánchez, S., Puello, E., & Jiménez, M. “La lúdica mediada por tecnologías de información y comunicación, una estrategia para la enseñanza y promoción de los valores”. Cultura, Educación y Sociedad, 9(3), (2018): 473-478.
Strauss, A., & Corbin, J. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia, 2016.
Wong, D. “Importancia de las categorías y los enfoques en la investigación de mercados”. Revista Colón Ciencias, Tecnología y Negocios, 4(2), (2017): 81-89.
Zuluaga, C. M., & Gómez, M. d. “Metodología lúdica para la enseñanza de la programación dinámica determinista en un contexto universitario”. Educación, 12(1), (2016): 236-249.
Citar este artículo
López, Juan C., García R. Sandra C. & Monterrosa P. Esmeralda B. “La lúdica como estrategia pedagógica para la prevención y mitigación del acoso escolar”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 26-27 No 26-27, (2021):177-201.