Social pedagogy of memory: a path towards peace

Authors

  • Iván Darío Tovar Quitiaquez Escuela de Cine y Artes Audiovisuales, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.222929.104

Keywords:

memory, social pedagogy, violence

Abstract

The article raises the need to theorize memory as a social pedagogy that contributes to the historical reconstruction of the armed conflict in Colombia. The objective is to make known theoretical and methodological references that contribute to the construction of a “Social Pedagogy of Memory” that contributes, from the field of education, to the “Peace Process”, in what has been called “post- agreement”. Finally, an applicative didactic strategy is proposed in a certain educational context.
This article is one of the products of the research project called: Research for audiovisual production: Market Stories: Trades and knowledge, which aimed to carry out research to create a documentary series on the popular culture of market people el Potrerillo in the City of San Juan Pasto, this purpose was fulfilled in its entirety. This was achieved through the application of a participatory and historical hermeneutic methodology, which resulted in the creation of the documentary series called: “MARKET STORIES: THE JOBS AND KNOWLEDGE”, which consists of two parts divided into six chapters. Together with the creation of the documentary series, in addition to complying with the development of the activities proposed in the project, this text is prepared in order to reflect specifically on the need to theorize memory as a social pedagogy that contributes to the Historical reconstruction of the armed conflict in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bárcena, Fernando y Joan-Carles Mélich La educación como acontecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Miño y Dávila, (2014).272 p.

Benjamín, Walter. Critica a la Violencia. Madrid: Editorial biblioteca nueva. 2010

Bachelard, Gastón. La Poética del Espacio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2000.

De Certeu, Michel. La escritura de la Historia. Madrid: Universidad Iberoamericana, 1998.

Derrida, Jacques. La hospitalidad. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 2006.

Duque Ramírez, V. H. “Alteridad y violencia en Colombia. Avatares teóricos de una historia cultural”. Revista Historia de la Educación Colombiana, 21 (21) (2018), 47–78. https://doi.org/10.22267/rhec.182121.8 (consultado el 10 febrero de 2022)

Freire, Paulo. La Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la Pedagogía del Oprimido. Río de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Frigerio, Graciela. “Acerca de lo inenseñable”, en Carlos Skliar y Graciela Frigerio (ed.): Huellas de Derrida. Ensayos pedagógicos no solicitados. Buenos Aires: Editorial del Estante, 2006.

Foucault, M. Hermenéutica del sujeto. Madrid: Las ediciones de la Piqueta, 1994.

Jelin, E. “Los trabajos de la memoria”. Lima, Perú: IEP, Instituto de Estudios Peruanos, 2012.

Mejía, O. El fenómeno paramilitar: reflexiones, apuntes y discusiones. En: Paramilitarismo, desmovilización y reinserción. La Ley de Justicia y Paz y sus implicaciones en la Cultura Política, la Ciudadanía y la Democracia en Colombia. Bogotá: D.C.: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Derecho, Ciencias Políticas y Sociales. 2008.

Mora-García, J. P. “Aproximación a las pedagogías alternativas: de la pedagogía de la diversidad a las pedagogías de la resiliencia en el marco del postacuerdo”. Revista Historia de la Educación Colombiana, 22 (22) (2019), 39–66. https://doi.org/10.22267/rhec.192222.51; (consultado el 10 febrero de 2022)

Mora-García, J. P. “Aproximación al museo de pedagogía de la memoria para la Paz”. Revista Historia de la Educación Colombiana, 26-27 (26-27) (2021): 17–37, https://doi.org/10.22267/rhec.212626.87 (consultado el 7 marzo de 2022)

Tadié, Jean-Yves y Marc. El sentido de la memoria. París: Gallimard. 1999.

Torres, J. “Colombia: inserción y desequilibrios comerciales en la Cuenca del Pacífico. Problemas del Desarrollo”. Revista Latinoamericana de Economía, vol. 44, N° 174, (2013). Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/118/11826969007.pdf.

Citar este artículo

Tobar Q. Iván D. “Pedagogía social de la memoria: un camino hacia la paz”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 28-29 No 28-29, (2022): 189-202.

DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.222929.104

Published

2022-12-07

How to Cite

Tovar Quitiaquez, I. D. (2022). Social pedagogy of memory: a path towards peace. Revista Historia De La Educación Colombiana, 28(28-29), 189–202. https://doi.org/10.22267/rhec.222929.104