ICT skills of high school teachers before and during Emergency Remote Teaching due to the COVID-19 pandemic
Keywords:
emergency remote teaching, digital skills, ITC skills, secundary school teachersAbstract
In 2020, with the arrival of the virus SARS-CoV-2 and the contagious disease COVID-19 associated to it, many parts of the society were temporally forced to suspend all the face-to- face activities, the educational institutes included. In Colombia, the educational community was not prepared for this suddenly change. Since the pandemic was not a short time issue, the community had to appeal to emergency remote teaching strategies to continue with the student’s education. Teachers and students were put on the duty to develop and reinforce their digital skills. Moreover, the untimely of the situation revealed teacher’s weaknesses and flaws on these skills, which end up seeking of supervised solutions from their homes that limited the contact with their students to different no face-to-face forms. The reality of the students and their capability to get access to different benefits necessaires for these new forms, like cellphones, computers, networks for connection and access roads, were a limitation as well.
In this paper we seek to show a diagnosis of the digital skills of high school teachers in the educational institute “Rafael Uribe Uribe” in the context of the emergency remote teaching strategies developed during the COVID-19 pandemic in the second semester of 2020 and first semester of 2021.
Downloads
References
Abad Gavilanez, Gabriela Silvana. “Percepción de docentes acerca de educación en línea en el marco de la emergencia sanitaria Covid-19 Caso 001”, enero (2021): http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/2644.
Amaya-López, Luisa F. “El papel del vínculo psicoafectivo familiar en el tránsito de la educación presencial a la educación virtual y remota en el marco de la emergencia sanitaria por la Covid-19”. Búsqueda 7, 24, (2020): https://doi.org/10.21892/01239813.492.
Barrantes, Roxana, Aileen Agüero, y Diego Aguilar. Digitalización y desarrollo rural: ¿hasta qué punto van de la mano? Instituto de Estudios Peruanos. Instituto de Estudios Peruanos. (2020): https://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/1182.
Cabello, Roxana, María Soledad Burghi Cambón, Francisco Cardozo, Georgina González Gartland, Adrián López, y Cielo Ormachea. “Migraciones digitales: comunicación, educación y tecnologías digitales interactivas”. (2013): http://repositorio.ungs.edu.ar:8080/xmlui/handle/UNGS/131.
Cabrera Alay, Ronny Javier. “Competencias digitales de los docentes de bachillerato de la unidad educativa Enrique Gil Gilbert, Guayaquil, 2019". tesis, Maestría en Educación, Facultad de Derecho y Humanidades, Universidad César Vallejo. Repositorio digital institucional, https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/42790
Canchala-Cardenas, Jesus Rene. “Fortaleciendo las Competencias Matemáticas Mediante la Integración del Pensamiento Computacional, la Metodología Steam y Scratch, en Estudiantes de Grado Séptimo de Bachillerato”, junio. (2021): https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/6471.
Estévez, Jose Areth, Jaime Castro-Martínez, y Henry Rodríguez Granobles. “La educación virtual en Colombia: exposición de modelos de deserción[1]”. Apertura 7, 1, (2015): https://www.redalyc.org/pdf/688/68838021007.pdf
Fernández, María Obdulia González. “Digital skills of the high school teacher in the face of emergency remote teaching”, 13 (2021): https://doi.org/10.32870/ap.v13n1.1991 .
Florez, Marcela, Andrea J. Aguilar, Yurley K. Hernandez, Juan P. Salazar, Jesus A. Pinillos Villamizar, y Carlos A. Pérez. “Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación”. Revista ESPACIOS 38, 35, (2017): http://www.revistaespacios.com/a17v38n35/17383539.html.
Forero Dovale, Francisco Javier. "De las aulas a las casas: dificultades y procesos de resiliencia en el marco de la estrategia “Aprende en Casa”". Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., & Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina. (Spanish). Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 9 (3), 25. BachelorThesis, Universidad del Rosario. (2021): https://doi.org/10.48713/10336_32384.
Hernández Suárez, César Augusto. "Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica". Praxis & Saber 7, 14, (2016): 41. https://doi.org/10.19053/22160159.5217.
Hodges, Richard E., y Yahya Rahmat-Samii. “The evaluation of MFIE integrals with the use of vector triangle basis functions”. Microwave and Optical Technology Letters 14, 1, (1997): 9-14.
Hsiang, Solomon, Daniel Allen, Sébastien Annan-Phan, Kendon Bell, Ian Bolliger, Trinetta Chong, Hannah Druckenmiller, et al. 2020. “The Effect of Large-Scale Anti-Contagion Policies on the COVID-19 Pandemic”. Nature 584 (7820): 262-67. https://doi.org/10.1038/s41586-020-2404-8.
INTEF. Marco común de competencia digital docente, 2017.
Jiménez-Hernández, David, Víctor González-Calatayud, Ana Torres-Soto, Asunción Martínez Mayoral, y Javier Morales. “Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge”. Sustainability 12, 22, (2020): 9473. https://doi.org/10.3390/su12229473.
Lloyd, Marion Whitney. “Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19”. Educación y pandemia : una visión académica. (2020): http://132.248.192.241:8080/jspui/handle/IISUE_UNAM/546.
Martínez-Garcés, Josnel, y Jacqueline Garcés-Fuenmayor. “Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19”. Educación y Humanismo 22, 39, (2020): 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114.
Ministerio de Educación Nacional. Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Primera edición. Bogotá: República de Colombia, MinEducación, Ministerio de Educación Nacional, 2013.
Ministerio de Salud y Protección Social. “Resolución 385”. (2020): https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=119957.
Montoya Chávez, Luz María. “Competencias Digitales para la docencia en la Educación Superior. Estudio de Caso: Universidad Autónoma Chapingo”. (2020): http://repositorio.chapingo.edu.mx:8080/handle/20.500.12098/602.
Peñuelas, Samuel Alejandro Portillo, Lidia Isabel Castellanos Pierra, Óscar Ulises Reynoso González, y Omar Iván Gavotto Nogales.. “Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior”. Propósitos y Representaciones, septiembre, e589-e589. (2020): https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589.
Rey Sánchez, Diana Mónica. “Las Tic en Colombia y su implementación en la educación en tiempos de pandemia”, julio. (2020): http://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/36659.
Rodicio-García, María-Luisa, María-Paula Ríos-de-Deus, María-José Mosquera-González, y María Penado Abilleira. “La brecha digital en estudiantes españoles ante la crisis de la Covid-19”. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social 9, 3, (2020):103-25. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006.
Rodríguez, Marlene Rizo. “Rol del docente y estudiante en la educación virtual”. Revista Multi-Ensayos 6, 12, (2020): 28-37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117.
Røkenes, Fredrik Mørk, y Rune Johan Krumsvik. “Development of Student Teachers’ Digital Competence in Teacher Education - A Literature Review”. Nordic Journal of Digital Literacy 9 (4): (2014): 250-80. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2014-04-03.
Rosero, Diego Danilo Rodríguez, Ruber Erlinton Ordoñez Ortega, y Mario Eduardo Hidalgo-Villota. “Determinantes del rendimiento académico de la educación media en el departamento de Nariño, Colombia”. Lecturas de Economía, n.o 94, (enero) (2021): 87-126. https://doi.org/10.17533/udea.le.n94a341834.
Saldarriaga, J C Morales, K Fernández Morales, y J E Pulido. “Evaluación de técnicas de producción accesible en cursos masivos, abiertos y en línea - MOOC”, 25, (2016).
Uceda Ponce, Maruja Elizabeth. “Ser y sentir de las docentes: luces e incertidumbres del desempeño pedagógico en tiempos de Emergencia Sanitaria Nacional”. Repositorio Institucional - UCV. (2021): https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/72445.
Urgilés, Fabiola Isabel Prieto, Lilia Patricia Rodríguez Cajamarca, y Ruth Concepción Verdugo González. “Fortalezas y debilidades de la pedagogía en el ciberespacio en época de cuarentena COVID-19”. Revista Scientific 5, 17, (2020): 252-66. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.13.252-266.
Vidal Ledo, María J., María de la Caridad Barciela González Longoria, Ileana Armenteros Vera, María J. Vidal Ledo, María de la Caridad Barciela González Longoria, y Ileana Armenteros Vera. “Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior”. Educación Médica Superior 35, 1 (2021): http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21412021000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=pt.
Viner, Russell M., y Elizabeth Whittaker. “Kawasaki-like Disease: Emerging Complication during the COVID-19 Pandemic”. The Lancet 395 (10239) (2020): 1741-43. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)31129-6.
Wendorff Diaz, Christian Adolfo. “Aula invertida para el aprendizaje de dominio en los estudiantes del curso de metodología de la investigación de una Universidad Privada de Lima”. (2019): https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/9136.
Citar este artículo
Delgado S. Alcira M. “Competencias TIC de los docentes de bachillerato antes y durante la Enseñanza Remota de Emergencia por la pandemia de COVID-19”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 28-29 No 28-29, (2022): 217-240.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.