Conceptions about mathematical competences that primary education teachers have in educational institutions of the north of Nariño
Keywords:
conceptions, mathematical competences, teachers’ thinkingAbstract
The objective of the project is to characterize the conceptions about mathematical competences that primary education teachers have in the educational institutions of the North of Nariño, with which it is sought to have an approach to the understanding of the conceptions that teachers have about mathematical competences, which are applied in the teaching
and learning processes within the area.
The research was developed under a descriptive qualitative approach. The research is qualitative as it is a study that investigates the conceptions about mathematical competences of a group of teachers who practice their profession in educational institutions in the north of Nariño and it is descriptive because it characterizes the conceptions through the collection and analysis of information, determining Trends in teacher thinking.
The study is carried out with a group of 18 teachers belonging to the elementary school level, from urban and rural educational establishments from 6 municipalities in the north of Nariño. It is concluded that, for primary education teachers, the conceptions of mathematical competences can be defined as the use of knowledge to acquire, understand and interpret information that will allow students to develop skills to apply knowledge with the objective of solve, solve and develop problems that occur in their context and in their daily life.
Downloads
References
Andréu, Jaime. Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Granada: Universidad de Granada, 2018. http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdf
Clark, Christopher y Peterson, Penelope. Teachers' thought processes. The Institute for Research on Teaching. Michigan: Universidad de Michigan, 1984. https://education.msu.edu/irt/PDFs/OccasionalPapers/op072.pdf
Correa, Jorge. Orígenes y desarrollo conceptual de la categoría de competencia en el contexto educativo. Facultad de Rehabilitación y Desarrollo Humano. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2007. https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/3768
De Miguel, Mario. Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Universidad de Oviedo, 2006.https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf
Deslauriers, Jean Pierre. Investigación Cualitativa. Guía práctica [Traducido al español de Recherche qualitative. Guide pratique]. Pereira: Editorial Papiro, 2004.
Donoso, Paola. Estudio de las concepciones y creencias de los profesores de educación primaria chilenos sobre la competencia matemática. Tesis de doctorado. Granada: Universidad de Granada, 2015. http://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/42049/25633089.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gallego, María. Investigaciones sobre los pensamientos del profesor. Aproximaciones al estudio de las teorías y creencias de los profesores. Revista Española de Pedagogía, 189 (1991): 287–325. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/03/5-Investigaci%C3%B3n-Sobre-Pensamientos-del-Profesor.pdf
González, Julia. y Wagenaar, Robert. Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final. Fase 2. Bilbao: Universidad de Deusto, 2006. http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/tuning/tuning04.pdf
Guzmán, Isabel y Marin, Rigoberto. La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 14, 1 (2011): 151-163. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217017192012.pdf
Hernández, Roberto; Fernández, Carlos. y Baptista, Pilar. Metodología de la investigación.
México D.F: McGraw-Hill, 2010.
Hernández Nieto, Rafael. Instrumentos de recolección de datos en ciencias sociales
y ciencias biomédicas. Mérida: Universidad de Los Andes, 2011.
ICFES. Informe nacional – Saber 3 5 9 - Resultados nacionales 2009 - 2014. Bogotá, 2016. https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/1642471/ Resultados+nacionales+saber+3+5+9+2009+2014.pdf/8a-127b3f-0788-0622-b0df-1b80072c0ced?version=1.0&t=1647374867651
ICFES. Boletín saber en breve. Ed. 28. Bogotá, 2018. https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/2185088/Edicion+28++pruebas+saber+359+2017+resultados+a+nivel+de+estudiante+y+factores+asociados+alaprendizaje.pdf/bd1573e6-86a1-a584-e004-4d25d6e33ba0?version=1.0&t=1647921245556
ICFES. Guía de orientación Saber 11. 2022-2. Segunda edición. Bogotá, 2022. https://www2.icfes.gov.co/documents/39286/2507397/Gui%CC%81a+-de+orientacio%CC%81n+Saber+11.%C2%B0+2022-2.pdf
Leví, Genoveva y Ramos, Eduardo. Componentes de las competencias en los nuevos grados de algunas universidades españolas. Revista de Educación, 362, 2013: 623-658. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013-362-244
López, Ernesto. En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20, 1 (2016): 311-322. https://www.redalyc.org/pdf/567/56745576016.pdf
MEN. Serie. Lineamientos curriculares. Matemáticas. Bogotá: 1998. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf
MEN. Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Bogotá: 2006. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Moreano, Giovanna; Asmad, Úrsula; Cruz, Gustavo y Cuglievan, Gisele. Concepciones sobre la enseñanza de matemática en docentes de primaria de escuelas estatales. Revista de Psicología, 26, 2 (2008): 299-334. http://revistas. pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1064/1029
Moreno, Mar y Azcárate, Carmen. Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. 21, 2 (2003): 265-280. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21935/21769
NCTM. Principles and standards for school mathematics. NCTM. Estados Unidos: 2000.
Niss, Mogens. Mathematical competencies and the learning of mathematics: the Danish KOM Project. Roskilde: Roskilde University, 2003. http://www.math. chalmers.se/Math/Grundutb/CTH/mve375/1213/docs/KOMkompetenser.pdf
OCDE. Informe PISA 2003. Aprender para el mundo del mañana. Madrid: Santillana Educación S.L., 2005. https://www.oecd.org/pisa/39732493.pdf
OCDE. Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias. Versión preliminar. OECD. Paris: 2017. https:// www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ebook%20-%20PISA-D%20Framework_ PRELIMINARY%20version_SPANISH.pdf
Pedrosa, Ignacio; Suarez, Javier. y García, Eduardo. Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teóricos y Métodos para su Estimación. Acción Psicológica, 10, 2 (2013): 3-20. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.2.11820
Ponte, Joao. Mathematics teachers’ professional knowledge (Conferencia). En J. P. Ponte y J. F. Matos (Orgs.), Actas de la XVIII Conferencia Internacional para la Psicología de la Educación Matemática (PME), 1, 1994: 195-210. https://www.researchgate.net/publication/260987367_Mathematics_teachers'_ professional_knowledge
Ponte, Joao. Las creencias y concepciones de maestros como un tema fundamentas en la formación de maestros, 1999. http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/ jponte/docs-sp/Las%20creencias.pdf
Sandoval, Carlos. Investigación cualitativa. Bogotá: ARFO editores e impresores Ltda, 2002.
Tobón, Sergio. Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: Ecoe ediciones, 2005.
Tobón, Sergio. Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup, 2006. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/Aspectos-basicos-de-la-formacion-basada-en-competencias.pdf
Vasco, Carlos. Reformas de los currículos escolares en matemáticas en las Américas el caso colombiano. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 13, 17 (2018): 223-229. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/34377/33964
Villa, Aurelio y Poblete, Manuel. Practicum y evaluación de competencias. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 8, 2 (2004). https://www.ugr.es/~recfpro/rev82ART2.pdf
Citar este artículo
Urbano M. Johny A. “Concepciones sobre competencias matemáticas que tienen los docentes de educación primaria en las Instituciones Educativas del norte de Nariño”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 28-29 No 28-29, (2022): 279-313.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.