La Cruz High School Educational Institution: eighty years of educational legacy for the benefit of the youth cruceña

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.222929.105

Keywords:

Education, development, progress, training; work

Abstract

The challenge is raised and it is not minor; the changes are profound and unstoppable and require great calm to be able to analyze them, because the very future of the school and of our society is at stake, thus, education is understood as inevitable for the creation of a truly competitive labor force in the volatile context in which it is immersed. Thus, a starting point is presented as a conflict between two axiological systems, then the new value "competitiveness" should be adopted by school policies, as a pillar of the entire system?
It must be taken into account that today's capitalism is clear that education does not guarantee employment, therefore, it is clear that young people will be prepared for work, where they can produce and create their own companies and generate employment for others. It is also important to see that the state, through the few sources of work that there is, creates a meritocracy where it conditions the competition as an exit to achieve a job for thousands of professional people who seek to enter the labor force.
The challenges of the institution at the regional level are to seek a better educational quality that projects the formation of a comprehensive teacher who proves to be a leader committed to his performance and his contribution to guiding education within the regional context that envisions new alternatives of life and sociocultural projection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anuario general de estadística, varios años. Contraloría General de la República de Colombia https://biblioteca.dane.gov.co/biblioteca/allbooks?page=27

Cajiao, F. “La concertación de la educación en Colombia”, Revista Iberoamericana de Educación No. 34 (2004): 31-47. https://rieoei.org/historico/documentos/ rie34a02.PDF

Constitución Política de Colombia 1991.

Currie, L. Bases de un programa de fomento para Colombia: informe de la misión. Banco de la República. 1950.

Morales Erdulfo Gil, Elvia Marina, Alvear Elsy del Socorro Realpe, Vega María Cecilia, Muñoz Milena del Pilar, Nacaza Tavita del Carmen y Narváez Bolaños Yenni, 2012.

MEN. Disposiciones orgánicas y reglamentarias de la educación colombiana, 1903-1959. Bogotá

Ministerio de Educación Nacional, Educación Colombiana Tomo I, 1903-1958. Bogotá: Imprenta Nacional, 1959.

Ministerio de Educación Nacional. Plan de desarrollo del sector educación 1982-1986. 1983.

Ministerio de Educación Nacional. La Planeación educativa en Colombia 1950-1986. Programa de Planeación Educativa Regional-PLANER. 1986.

Ministerio de Educación Nacional. El salto educativo. La educación eje de desarrollo del país. Documento CONPES 2738-MEN-DNP: UDS. 1994.

Montenegro, A. An incomplete educational reform: the case of Colombia. The World Bank, HCO Working Papers. 1995.

Plan de Integración Nacional 1979-1982. Departamento Nacional de Planeación (DNP), Bogotá: 1980.

Lebot, l. “Elementos para la historia de la educación en Colombia”. Boletín Mensual de Estadística, No 249. 1975.

Luzuriaga, Lorenzo. Historia de la educación y de la pedagogía. Buenos Aires: Lozada, 1978.

Sáenz, J; Saldarriaga, O y Ospina, A. Mirar la infancia: pedagogía moral y modernidad en Colombia, 1903 – 1946. Bogotá: Colciencias, Ediciones Foro Nacional por Colombia, Ediciones UNIANDES, Editorial Universidad de Antioquia, Colección Clío. 2 vols. 1997.

Torres, J. y Duque, H. “El proceso de descentralización educativa en Colombia”. Revista Colombiana de Educación. No. 29 (1994), https://doi.org/10.17227/01203916.5364.

Urrutia, M. “La educación y la economía colombiana”. Revista del Banco de la República. Separata Diciembre. (1976)

Vélez, C. “La educación”. En: Giugale, M., Lafourcade, O. y Luff, C. (Ed.). Colombia fundamentos económicos para la paz. Banco Mundial-Alfaomega. 2003.

Weinberg, Gregorio. Modelos educativos en la historia de América Latina. Argentina, Kapelusz, 1984.

Citar este artículo

Muñoz B. José O. “Institución Educativa de Bachillerato de La Cruz: ochenta años de legado educativo para beneficio de la juventud cruceña”. Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 28-29 No 28-29, (2022): 203-221.

DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.222929.105

Published

2022-12-07

How to Cite

Muñoz Bravo, J. O. (2022). La Cruz High School Educational Institution: eighty years of educational legacy for the benefit of the youth cruceña. Revista Historia De La Educación Colombiana, 28(28-29), 203–221. https://doi.org/10.22267/rhec.222929.105