The process of assimilation of Latin American critical thought: contributions from education and the philosophy of history

Authors

  • María Fernanda Arévalo Rivera Escuela Popular - Pueblo Unido, Colombia
  • Jessica Liliana Ruano Rosero Escuela Popular - Pueblo Unido, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.243232.120

Keywords:

critical thinking, Latin American critical thinking, integration, epistemology, organizing

Abstract

The present article is the result of the research titled 'Latin American Critical Thinking in the Professional Training of the Master's in Education at the University of Nariño.' It focuses on the analysis of the integration of Latin American critical thinking, hereafter referred to as PC (from Spanish "Pensamiento Crítico"—Critical Thinking), with the purpose of contributing to the professional training of students. This qualitative and theoretical research is based on the critical thinking of Karl Marx and adopts a historical-hermeneutical approach.

For data collection, a documentary analysis of the dissertations of the students of the program was conducted, spanning the period from 2014 to 2022. In total, 109 dissertations were reviewed, categorized according to their approach. Those influenced by seminars on Historical Materialism, Education, Politics and Development, Hermeneutics, Critical Theory, Coloniality of Power and Knowledge, and History of Women in Latin America were singled out.

The results obtained showed that Latin American critical thinking, addressed in the Master in Education program at the University of Nariño, represents an attitude acquired through a meticulous process of study, both theoretical and of social reality. Additionally, it is noted that this integration must necessarily contribute to social transformation through organizational structure for its transcendence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Alejo Lozano, Laura. “El pensamiento crítico en los estudiantes de grado de maestro/a en educación primaria desde la didáctica de las ciencias sociales”. Tesis doctoral, Universidad de Málaga RIUMA, 2017.

Althusser, Louis. Ideología y aparatos ideológicos de Estado. Ediciones Nueva Visión, Buenos Aires, 1974.

Ángel Maya, Augusto. El retorno del Ícaro. La razón de la vida, muerte y vida de la filosofía, una propuesta ambiental. PNUD, PNUMA, 2012.

Ángel Maya, Augusto. Hacia una sociedad ambiental. 2da. ed. El Labrador, 2015.

Chipi, J. “Líneas fundamentales de análisis en la construcción de una teoría ambientalista”. En homenaje al profesor Augusto Ángel Maya. Editado por CENSAT. Agua Viva, 2010.

Dobb, Maurice. Estudios sobre el desarrollo del capitalismo. L. Etcheverry. Trad. Siglo XXI editores, 1971.

Dussel, Enrique. El último Marx (1863 - 1882) y la liberación latinoamericana. Siglo XXI, 1990.

Echeverría, Bolívar. El discurso de crítico de Marx. Fondo de Cultura Económico, Ítaca, 2017

García, Luciano. “Aníbal Ponce y la Psicología: Un análisis histórico”. Revista Integración Académica en Psicología 10 (28), 2013. https://goo.su/dJOg

Giroux, Henry. La Guerra del Neoliberalismo contra la Educación Superior. 1. ª ed. Herder, 2018.

Gonzales, Mike. El peruano Mariátegui, un marxista para nuestros tiempos. OpenDemocracy, 2019. https://goo.su/ebLnJ

Mariátegui, José. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Biblioteca Ayacucho, 1928.

Marx, Karl. Prólogo a la Contribución a la Crítica de la Economía Política. Marxists Internet Archive – Sección en español. https://www.marxists.org/espanol/m-e/1850s/criteconpol.htm

Marx, Karl. Tesis sobre Feuerbach. Marxists Internet Archive – Sección en español. https://www.marxists.org/espanol/m-e/index.htm.

Marx, Karl. y Engels, F. La ideología alemana. 5a ed. Ediciones Grijalbo. S.A, 2014.

Parra Moreno, Diego. “Aníbal Ponce, marxista latinoamericano: apuntes sobre su obra psicológica y recepción en Chile”. Revista de psicología (Santiago) Vol. 25, n° 1 (2016): 01-06. https://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2016.42512

Pérez Cortés, Sergio. “Marx y la crítica de la razón en la modernidad”. Andamios, Vol 10, n° 21 (2013): 233-255. http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v10n21/v10n21a11.pdf

Ponce, Anibal. Educación y lucha de clases y otros escritos. UNIPE: Editorial Universitaria. CLASO: Consejo latinoamericano de ciencias sociales, 2015.

Rohbeck, Johannes. “Globalización e historia”. Revista de Filosofía Diánoia, Vol 63 n° 80, (2018): 119-147. https://doi.org/10.22201/iifs.18704913e.2018.80.1529

Sabogal, Julián. “Un desarrollo alternativo al neoliberalismo Dr. Julián Sabogal Tamayo, Docente invitado Conversatorio “Primera Línea de Académicos Antifascistas”. UDENAR PERIÓDICO, 16 de julio de 2021. https://goo.su/RQbod

Sabogal, Julián. “Conferencia. II Congreso Internacional Formación de educadores: educación en contextos de incertidumbre y diversidad”. Vídeo de YouTube, 2:50:38. Publicado el 18 de noviembre de 2021. https://www.youtube.com/watch?v=nlcP31S_dYs&t=4118s

Sánchez, Liliana. “Desarrollo de habilidades de pensamiento crítico a través del aprendizaje basado en juegos para la Educación ambiental en estudiantes del grado 5 de primaria”. Trabajo de maestría en Educación Ambiental, Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales. Repositorio UDCA, 2017. https://repository.udca.edu.co/handle/11158/890

Tunnermann, Carlos. Noventa años de la reforma universitaria de Córdoba (1918-2008). CLACSO: Consejo latinoamericano de ciencias sociales, 2008.

Uprimny, Rodrigo. ¡Consumidores de todos los países, uníos! Dejusticia. https://goo.su/G4tW

Uprimny, Rodrigo “El modelo económico de la pereza”. Revista Divergencia. n° 22 (2017): 50 - 72. https://goo.su/HfzDnci

Vega, Renán. La universidad de la ignorancia. Capitalismo académico y mercantilización de la educación superior. Ediciones Ocean Sur, 2015.

Citar este artículo.

Arévalo R. María F, Jessica L. Ruano. “El proceso de asimilación del pensamiento crítico latinoamericano, aportes desde la educación y la filosofía de la historia” Revista Historia de la Educación Colombiana. Vol. 32 No 32, (2024): 71-131. DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.243232.120

Published

2024-06-30

How to Cite

Arévalo Rivera, M. F., & Ruano Rosero, J. L. (2024). The process of assimilation of Latin American critical thought: contributions from education and the philosophy of history. Revista Historia De La Educación Colombiana, 32(32), 71–131. https://doi.org/10.22267/rhec.243232.120