The city as text: A didactic reflection from perception, the polis, the civitas and the urbs. Experiences in Valencia (España) and Bogotá (Colombia)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rhec.253535.134

Keywords:

Geographic education, geography teaching, city, perception, polis, civitas, urbs

Abstract

This article presents the authors’ reflections on the conceptualization of geographic education and the didactics of geography. Drawing on teaching experience and research, it offers an interpretation of the city as a teaching and learning environment that connects theoretical constructions with the experiences of students at the elementary and undergraduate levels. The city is conceptualized here as a text that is continually written and read by its inhabitants, who, through their everyday lives, give meaning and significance to their perceptions and experiences. These become didactic opportunities for learning about the city through the concepts of polis, civitas, and urbs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Araya, Fabian. “Educación Geográfica en Chile”. En Cirriculo e ensino de geografía, apontementos para a formação de professores no contexto Ibero-americano, coordinado por Cavalcanti, Lana de Souza et. al. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2017.

Borja, Jordi. La ciudad conquistada. Madrid: Alianza Editorial S.A, 2003.

Calvino, Italo. Las ciudades invisibles. Madrid: Siruela, 2018.

Capel, Horacio. La morfología de las ciudades I, Sociedad, cultura y paisaje urbano. Barcelona: Serbal, 2002.

Capel, Horacio “A modo de inducción: Los problemas de las ciudades. Urbs, civitas, polis”. Mediterráneo económico: Ciudades, arquitectura y espacio urbano n° 3 (2003): 9-22.

Cavalcanti, Lana de Souza. A geografía escolar e cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. São Paulo: Papirus Editora, 2008.

Cavalcanti, Lana De Souza. “El análisis de la espacialidad y comprensión del mundo: llave para la relevancia de la geografía escolar”. En Enseñanza y aprendizaje de la geografía para el Siglo XXI, coordinado por Sebastiá Rafael y Emilia Tonda. Alicante: Universitat D`Alicant, 2017.

Cely, Alexánder y Nubia Moreno. Ciudad y literatura: una posibilidad para aprender y enseñar geografía. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2016.

Copetti, Helena. Educação geográfica: ensinar e aprender geografía. En Sonia Castellar y Gislaide Munhos: Conhecimientos escolares e caminos metodológicos. São Paulo: EJR Xamã Editora, 2012.

García Monteagudo, Diego y Luis Torres. “Pensar la ciudad global desde sus representaciones escolares: un estudio de caso entre Valencia (España) y Bogotá (Colombia)”, Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales n° 34 (2018): 49-62.

Gurevich, Raquel. “Claves pedagógicas para un análisis geográfico”. En Geografía, nuevos temas, nuevas preguntas. Un temario para su enseñanza, coordinado por María Victoria Fernández y Raquel Gurevich. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2009.

Havik, Klaske. Leer y escribir la arquitectura: un viaje literario a través de la ciudad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2017.

Hiernaux, Daniel. y Lindón, Alicia. Tratado de geografía humana. Barcelona: Anthropos, 2006.

Hurtado, Mario Fernando. “Las tradiciones de la geografía urbana escolar en España y Colombia: Análisis desde Polis, Civitas y Urbs”. Tesis Doctoral, Valencia: Universidad de Valencia, 2025.

Jacobs, Jane. Muerte y vida de las grandes ciudades. Madrid: Capitán Swing, 2013.

Lefebvre, Henry. El derecho a la ciudad. Barcelona: ediciones península, 1969.

Lynch, Kevin. La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili, 2000.

Montoya, John. De la ciudad hidalga a la metrópoli globalizada: una historiografía urbana y regional de Bogotá. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2018.

Pinker, Steven. Los ángeles que llevamos dentro. Barcelona: Paidós, 2011.

Prata, Ana Filipa. Escribir la ciudad: crónicas urbanas de Carlos Drummond De Andrade, María Judite De Carvalho y Jacques Réda. Bogotá: Universidad de los Andes, 2017.

Rodríguez, Amanda. Geografía conceptual, enseñanza y aprendizaje de la geografía en la Educación Básica Primaria. Bogotá: Tercer Mundo Editores, 2000.

Rodríguez, Amanda. Geografía conceptual, enseñanza y aprendizaje de la geografía en la Educación Básica Secundaria. Bogotá: Estudio Caos, 2010.

Romero, José Luis. La ciudad occidental: culturas urbanas en Europa y América. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2009.

Souto, Xosé Manuel. Didáctica de la geografía, problemas sociales y conocimiento del medio. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1999.

Sudjic, Deyan. El lenguaje de las ciudades. Barcelona: Ariel, 2017.

Torres, Luis Guillermo. “Ciudad imaginada: Educación geográfica por medio de la fotografía”. Tesis Doctoral, Bogotá – Valencia: Universidad Pedagógica Nacional – Universidad de Valencia, 2022.

Citar este artículo

Torres Pérez, Luis Guillermo y Mario Fernando Hurtado Beltrán. “La ciudad como texto: Una reflexión didáctica desde la percepción, la polis, la civitas y la urbs. Experiencias en Valencia (España) y Bogotá (Colombia)”. Revista Historia de la Educación Colombiana, Vol. 35, No. 35 (2025): 65-95. Doi: https://doi.org/10.22267/rhec.253535.134.

Published

2025-12-20

How to Cite

Torres Pérez, L. G., & Hurtado Beltrán, M. F. (2025). The city as text: A didactic reflection from perception, the polis, the civitas and the urbs. Experiences in Valencia (España) and Bogotá (Colombia). Revista Historia De La Educación Colombiana, 35(35), 65–95. https://doi.org/10.22267/rhec.253535.134